InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Kaasfondue boodschappenlijst, zomers en winters gerecht

Kaasfondue boodschappenlijst, zomers en winters gerecht

Kaasfondue boodschappenlijst, zomers en winters gerecht Kaasfondue is erg populair, zowel 's zomers alsook in de winter. Voor de gast-man/-vrouw is het makkelijk ruim op tijd voor te bereiden. De uiteindelijke bereiding doet iedereen zelf tijdens het eten. Bovendien kan iedereen eten wat deze zelf het liefste wil. Dit artikel bevat naast interessante informatie een handige boodschappenlijst. Zo vergeet je geen ingrediënten voor je kaasfondue. Je kunt hem zelf nog uitbreiden met eigen specifieke ideeën en recepten. Deze basis-boodschappenlijst biedt een handige hulp bij het in huis halen van alle benodigdheden voor een gezellig avondje kaasfondue met familie en/of vrienden. De lijst is zelf verder in te vullen qua ingrediënten voor een bijgaande salade en het toetje, en verder uit te breiden of aan te passen naar eigen smaak.

Geschiedenis van de kaasfondue

De bakermat van de welbekende kaasfondue is Zwitserland. Echter de naam is niet Zwitsers, maar Frans: het komt van het woord fondre, wat smelten betekent. Het eerst-bekende fonduerecept stamt uit 1768. Indertijd werd kaas enkel in de zomer gemaakt, en tot in de winter bewaard. Dan werd het met melk, wat vrijwel iedereen in huis had door de gewoonte een eigen koe te houden, tot en soort soep gemaakt. Deze kaassoep werd gegeten met aardappels. Toch zijn er ook andere theorieën, namelijk dat de gewone man/vrouw helemaal geen kaas at omdat dat indertijd een luxe product was. De kaasfondue zou dan enkel voor de rijken weggelegd zijn. Doordat een koelkast voor iedereen binnen bereik kwam, raakte de kaasfondue uit de gratie. In de jaren 60 kwam het opnieuw in zwang bij de Zwiters, nu als luxe-diner, compleet met wijn en brood.

Kant-en-klaar pak of geraspt kaasmengsel

Voor veel mensen is een kaasfondue geen kaasfondue als deze uit een pakje komt. Dit zijn de liefhebbers van de door een kaasboer geraspte kaas-mengsels, vaak Gruyère en Emmenthaler kaas. Daarnaast zijn er vele variaties te maken, zoals met blauwe kaas, Hollandse belegen kaas, of kruiden(kaas). Maar ook de kant-en-klaar kaasfondue uit een pakje valt bij veel mensen goed in de smaak en is bovendien goedkoper dan een mengsel. Ik zou zeker willen adviseren om eens verschillende kant-en-klare merken te proberen. Ondergetekende heeft geen goede ervaringen met de kaasfondue van Eru, ik vond deze als enige echt niet lekker.

Hoeveelheid kaas

Een pak kaasfondue van 400 gram is goed voor 2 niet-grote eters, die ook redelijk wat salade en stokbrood, en evt. andere dipgroenten gebruiken. Voor 2 stellen (man/vrouw) kun je voor de zekerheid 3 pakken van 400 gram gebruiken.

Vooraf kopen

Boodschappen voor de kaasfondue kunnen een aantal dagen van tevoren gedaan worden ingekocht worden. Stokbrood kun je als afbakproduct ruim vooraf kopen. Wil je liever vers stokbrood, dan zul je dit dezelfde dag moeten kopen. Stokbrood van een of twee dagen geleden kun je vlak voor het eten nog even in de oven 'oppiepen'.

Zelf doen, en dipsoorten

Het fijne van kaasfondue is dat de eters zelf kunnen bepalen wat ze eten, hoeveel, en hoe snel. Met een ruime keuze aan dipsoorten is er voor ieders smaak voldoende bij. Als dipsoort is het meestgebruikte natuurlijk het stokbrood. Als je kiest voor zowel wit alsook wat bruin is ieder tevreden. Heel lekker is meergranen-stokbrood, en ciabatta. Daarnaast worden vaak champignons (rauw of even geblancheerd) en paprika's gebruikt. Maar ook lekkere keuzes zijn: minitomaatjes, (geblancheerde) broccoliroosjes en/of bloemkoolroosjes. Als vlees zijn bijvoorbeeld mogelijk: cocktail-knakworstjes, blokjes ham of worst.

Na het eten: wat doe je met restanten kaas?

Restanten kaas kun je heel goed de volgende dag nog gebruiken. Bijvoorbeeld in een wrap, met gebakken champignons, tomaat en ui, of met rul gebakken gehakt. Of maak er een kaassaus van bij broccoli of bloemkool.

En hoe maak je de pan met de resten kaasfondue schoon?

De pan bevat altijd nog wat restjes kaas van de kaasfondue. Probeer hem niet schoon te maken met heet water en een schuursponsje. In plaats daarvan vul je de pan met koud water. Voeg daaraan een vaatwastablet toe. Zet de pan met deksel erop een nachtje weg. De volgende dag is zijn de kaasrestjes opgelost in het water, en kun je het water zo door de gootsteen spoelen. Dat is makkelijk want je hoeft zo niet te boenen. Eet smakelijk!

Boodschappenlijst

Kaas
  • Kaasfondue in pak, of geraspte kaas
Brood
  • Wit stokbrood (vers of afbak)
  • Bruin stokbrood (vers of afbak)
  • Ciabatta (vers of afbak)
Groente
  • Paprika
  • Champignons
  • Broccoli
  • Ananas
  • Komkommer
  • Ingrediënten voor salades

Diverse
  • Fonduepan of grote gewone pan
  • Fonduevorkjes (of gewone vorken)
  • Kruidenboter
  • Knoflook (om pan mee in te smeren)
  • Ingrediënten voor toetje
Drank
  • Witte wijn
  • Bier
  • Evt. andere drank
  • Frisdrank
  • Vruchtensap
Aankleding
  • Tafelkleed
  • Servetten
  • Kaarsen (winter)

Lees verder

© 2012 - 2017 Drie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kaasfondue en bierfondueLekker, super gezellig en ontspannend een avondje smullen met op tafel een kaas- of bierfondue. Nog nooit gedaan? Probee…
Nog meer kaasfondueTerug van weggeweest. Heel erg lekker, romantisch en makkelijk. Binnen een paar minuten staat de warme kaasfondue op taf…
Zelf kaasfondue makenZelf kaasfondue makenZelfs kaasfondue maken is niet moeilijk en vaak ook nog veel lekkerder! Wat ook erg lekker is, is de gebruikelijke witte…
Lekker kaasfondue, maar welke smaakHelemaal terug van weggeweest, de kaasfondue. Er zijn heel veel variatie´s op de traditionele Zwitserse of ook wel de kl…
Kaasfondue, klassiek of net even andersDe lange winteravonden nodigen uit tot gezellig eten. Kaasfondue is dan ook een van de mogelijkheden, een complete maalt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Efraimstochter, Pixabay
  • http://www.brambring.nl/Recepten/KaasfondueGeschiedenis

Reageer op het artikel "Kaasfondue boodschappenlijst, zomers en winters gerecht"

Reactie

J. de Jong, 22-11-2016 17:52 #1
Kun je nu wel of geen vlees gebruiken bij kaasfondue? Reactie infoteur, 05-12-2016
Het wordt minder vaak gedaan, maar je kunt zeker vlees dippen in de kaasfondue! Aanraders zijn bijvoorbeeld de kleine miniknakworstjes uit blik, voorgebakken mini-slavinken of idem kleine gehaktballetjes, of pittige worstsoorten zoals chorizo of salami.

Infoteur: Drie
Laatste update: 08-09-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Gezelligheidseten
Reacties: 1
Schrijf mee!