InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Wat eten veganisten niet?

Wat eten veganisten niet?

Wat eten veganisten niet? Tegenwoordig hoor je de term veganisme steeds vaker. Maar nog lang niet iedereen weet precies wat een veganistisch dieet inhoudt. Veganisme is een flinke stap verder dan vegetarisme; vegetariërs eten doorgaans geen vlees en vis, terwijl veganisten helemaal geen dierlijke voedingsmiddelen consumeren. En zelfs hier houdt het niet op. Veganisten eten ook geen voedsel waar dieren direct of indirect voor hebben geleden, zoals bijvoorbeeld honing.

Wat eten veganisten niet?

  • Vlees
  • Vis en schaaldieren
  • Zuivelproducten
  • Eieren
  • Honing
  • Witte suiker
  • Gelatine
  • Sommige soorten alcohol
  • Sommige soorten brood

Redenen om naast vlees ook geen andere dierlijke voedingsmiddelen te consumeren

Redenen voor veganisten om geen zuivel te consumeren

Er zijn meerdere redenen waarom veganisten geen zuivel consumeren. Ten eerste is koemelk het moedermelk dat bestemd is voor kalfjes en niet voor mensen. Daarnaast worden jonge kalfjes na enkele dagen al van hun moeder gescheiden en krijgen kalfjes met opzet niet de juiste mineralen in hun voeding zodat het kalfsvlees een lichte kleur krijgt. De melkkoeien worden na zeven jaar geslacht, terwijl de levensverwachting van een gemiddelde koe maar liefst twintig jaar is.

Redenen voor veganisten om geen eieren te eten

De reden waarom veganisten geen eieren eten, is vanwege de barbaarse manier waarom haantjes (ook in Nederland) worden behandeld. Commercieel gezien zijn haantjes niet interessant genoeg om vet te mesten. De jonge kuikentjes gaan door de kuikentjesversnipperaar en sterven bij volledig bewustzijn een pijnlijke dood. Het gaat hier wereldwijd om miljoenen kuikentjes per dag (!). Op de website waardelozehaantjes.nl vind je hier meer informatie over.

Redenen voor veganisten om geen honing te gebruiken

Honing hoort niet thuis in een veganistisch dieet omdat bijen voornamelijk nectar verzamelen om de winter door te komen. Veel bijen overleven het niet wanneer hun nectar wordt afgenomen.

Redenen voor veganisten om geen suiker te eten

Witte suiker wordt vaak gefilterd met dierlijke botten. Het is erg moeilijk om te achterhalen welke suikermerken hun suiker niet filteren met botten en hierdoor wordt witte suiker vaak vermeden door veganisten.

Redenen voor veganisten om geen gelatine te eten

Gelatine wordt gemaakt van gekookte botten en huid van varkens en runderen. Gelatine vind je o.a. in stroopwafels, marshmallows, gebak, taarten, pudding en kleverige snoepjes.

Redenen voor veganisten om geen alcohol te drinken

Bier wordt vaak gefilterd met gelatine en aan rode wijn wordt vaak insectenbloed toegevoegd voor een intense rode kleur.

Welke E-nummers eten veganisten niet?

Er bestaat helaas veel onduidelijkheid over de afkomst van veel E-nummers. Er kan met zekerheid worden gezegd dat er drie E-nummers zijn die altijd dierlijk zijn en daarom vermeden worden door veganisten.
  • E120 (ook wel vermeld als karmijn ofkochenille). E120 bestaat uit insectenbloed en wordt vaak als kleurstof gevonden in rode, paarse, oranje en roze snoepjes, gebak en pudding.
  • E640 (Ook wel glycine genoemd, gemaakt uit slachtafval en gelatine)
  • E904 (Schellak)

Is lecithine veganistisch?

Naast E-nummers zijn er nog andere onduidelijke ingrediënten die dierlijk kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld lecithine. Lecithine wordt vaak gevonden in salade dressings, omdat deze ervoor zorgt dat azijn en olie van elkaar gescheiden blijven. Lecithine bestaat uit dierlijk weefsel, eigeel óf soja. Uit deze drie opties is alleen soja plantaardig. Aangezien het meestal niet achterhaald kan worden of lecithine wel of niet veganistisch is, kiezen veel veganisten ervoor om lecithine altijd te vermijden voor de zekerheid.

Lees verder

© 2014 - 2019 Nataliya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nederlandse websites en blogs over veganismeNederlandse websites en blogs over veganismeAnno 2015 zie je steeds vaker de termen vegan en veganisme langskomen. Wat niet eens zolang geleden werd gezien als een…
Vega producten in de supermarktVega producten in de supermarktNederlanders staan ​​bekend als vleeseters, maar veganisme als nieuwe trend rukt op. In de Verenigde Staten…
Tips om thuis veganistisch te kokenBij de overstap op een veganistisch dieet zijn er veel zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Thuis veganistisch…
Vegetarisme vs veganismeVegetarisme vs veganismeGewicht verliezen, kiezen voor een gezondere levensstijl, religieuze overtuigingen of uit respect voor dieren, er zijn t…
Recept voor veganistische appeltaartEen appeltaart zonder ei en zonder boter. Kan dat? Dit recept voor een veganistische appeltaart is vrij van dierlijke pr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kkolosov, Pixabay
  • https://shine.yahoo.com/green/10-foods-that-vegans-cant-eat-2443353.html

Reageer op het artikel "Wat eten veganisten niet?"

Reactie

Saartjeloldebol, 28-04-2016 18:29 #1
Ik vind vegetarisch wel cool maar dit vind ik overdreven ik ben 13 en als dieren de kans hadden om ons te eten zouden ze dat zeker doen en niet eens minderen heel veel dingen die je hierbij niet mag eten slaat nergens op alsof yoghurt niet meer eten veel helpt en als we de wereld nou gewoon wat schoner houden komen er ook meer dieren dus het gaat meer om het milieu. En als we gewoon minder vlees eten helpt het al en niemand veel voor zijn plezier veganist zijn kom op zeg ik begrijp dat zelfs en ik ben 13 en ik eet vlees

Infoteur: Nataliya
Laatste update: 04-02-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Veganisme
Reacties: 1
Schrijf mee!