InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Keukengerei die je ziek kunnen maken

Keukengerei die je ziek kunnen maken

Keukengerei die je ziek kunnen maken Zelf koken is gezond, goedkoop en lekker. Omdat je zelf beslist wat er in gaat, kun je het gerecht precies afstemmen op jouw voorkeuren. Goed keukengerei is hierbij essentieel. Maar wist je dat sommige voorwerpen een negatieve invloed kunnen hebben zijn voor op gezondheid?

Anti-aanbak pan

Een anti-aanbak pan is ideaal om je voedsel in te bereiden. Door het bakken in deze pan kan het gebeuren dat de antiaanbaklaag beschadigen. Wanneer de antiaanbaklaag van een pan beschadigd is, kan het gebeuren dat er bij verhitting van de pan dampen vrij komen die schadelijk zijn voor je gezondheid. Mocht je pan beschadigd zijn, gooi hem dan weg en koop een nieuwe. Ook als hij nog niet beschadigd is kan het aan te raden zijn ze één keer in de drie à vier jaar te vervangen om de uitstoot van giftige dampen te voorkomen.

Oude plastic voedselbakjes

Iedereen heeft ze wel, plastic bakjes om de restjes van je maaltijd in te bewaren. We laten ze een paar dagen in de koelkast staan en eten ze allemaal leeg op 'restjesdag'. Oudere bakjes bevatten een stof genaamd BPA. Dit is een organische verbinding die gebruikt wordt voor het produceren van kunststof. Recentelijk is aangetoond dat deze stof schadelijk is voor je gezondheid. Er zijn steeds meer producenten van BPA-vrije bakjes, maar de oude bevatten de schadelijke stof dus nog. Hierdoor komt het in je voedsel en krijg je het binnen. Gooi daarom je oude bakjes weg en koop voedselbakjes die BPA-vrij zijn.

Snijplanken

Het maakt niet uit of je snijplanken van hout of van plastic zijn, ze zijn een bron van bacteriën. Wanneer je groenten, vlees of vis op je snijplank snijdt, maak je sneetjes in de oppervlakte van je snijplank. De oppervlakte van de snijplank kan goed gereinigd worden met water en zeep, maar de bacteriën in deze sneetjes kun je moeilijk bestrijden. Snijplanken zijn niet duur, dus vervang ze geregeld.

Spons

Een spons of een schuurspons is een ideale voedingsbodem voor bacteriën. Ze worden vochtig en zijn poreus waardoor er goed zuurstof bij kan komen, waar bacteriën van profiteren. Af en toe je spons met warm water en zeep uitspoelen of de spons met de afwasmachine meedraaien, kan ervoor zorgen dat de bacteriën afsterven. Toch is het verstandig om een spons eens in de zoveel weken weg te gooien en weer met een frisse en schone spons te beginnen.

IJzerborstel

De gevaarlijkste keukenaccessoire is waarschijnlijk de ijzerborstel of de ijzeren schuurspons. De ijzeren haren kunnen loslaten en in je voedsel vallen of bijvoorbeeld achterblijven op je barbecue. Wanneer deze daar opzitten, kun je ze binnenkrijgen via je voedsel en dat is levensgevaarlijk. Ze kunnen schade aanbrengen aan je tong, je keel, je maag of je andere ingewanden, wat kan leiden tot serieuze medische problemen. Geadviseerd wordt om deze helemaal niet te gebruiken (zeker niet de ijzeren schuursponsjes omdat daar ook nog allemaal bacteriën tussen gaan zitten). Als je ze toch gebruikt, kun je ze het beste na 5 à 10 keer gebruiken vervangen en af en toe controleren of er geen haren loslaten.

Zorg voor een brandblusser en een branddeken

Hoewel ze niet meteen vervangen moeten worden, is het wel essentieel voor je veiligheid om ze in je buurt te hebben als je aan het koken bent. Zorg ook dat de brandblusser gekeurd is. Veel mensen nemen niet de moeite om dit voor elkaar te hebben, maar als het erop aankomt, ben je maar al te blij dat ze in de buurt zijn. Een brandblusser en branddeken kunnen je leven redden!

Lees verder

© 2014 - 2018 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Vom Saal, F. S., Akingbemi, B. T., Belcher, S. M., Birnbaum, L. S., Crain, D. A., Eriksen, M., ... & Zoeller, R. T. (2007). Chapel Hill bisphenol A expert panel consensus statement: integration of mechanisms, effects in animals and potential to impact human health at current levels of exposure. Reproductive toxicology (Elmsford, NY), 24(2), 131.

Reageer op het artikel "Keukengerei die je ziek kunnen maken"

Reactie

Drie (infoteur), 28-06-2014 17:08 #1
Wat een goede tip, over BPA vrije voorraadbakjes kopen. Zo had ik er nooit over nagedacht. Door mijn eigen artikel over de gevaren van loom bands elastiekjes met BPA is BPA bij mij wel bekend. Ik ga mijn bakjes op korte termijn vervangen!

Infoteur: Otisnu
Gepubliceerd: 28-06-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Gezond leven
Reacties: 1
Schrijf mee!