InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Voedsel bewaren en verspilling voorkomen

Voedsel bewaren en verspilling voorkomen

Voedsel bewaren en verspilling voorkomen Voedsel klaarmaken is een bezigheid die uiteraard door zeer velen wordt beheerst. Maar een algemeen probleem daarbij is de juiste hoeveelheid. Bij dat probleem komt dat nooit tevoren kan worden vastgesteld of de tafelgenoten geweldig zullen smullen of het bescheiden aan gaan doen. Dat kan weer afhankelijk zijn van de smaak die de keukenprinses of keukenprins aan het voedsel heeft kunnen geven of van een al dan niet hongerige maag. Gevolg van teveel voedsel klaarmaken is vaak dat het wordt weggegooid ongeacht de smaak en wat er voor betaald is.

Teveel bereid voedsel niet verspillen en goed bewaren

Elk jaar wordt per Nederlander tientallen kilo’s voedsel weggegooid wat per persoon op enkele honderden euro’s neer komt. Niet alleen zonde van het geld, zeker ook jammer van het voedsel zelf wat met zorg en energie geproduceerd is. Maar niet alleen teveel bereid voedsel wordt veelvuldig weggegooid. Dit gebeurt ook dikwijls met voedsel dat niet op de juiste manier is bewaard. Met een aantal handige tips is die verspilling voor een groot deel te voorkomen.

Zuivel

Wat het vaakst weggegooid wordt is zuivel omdat dit het meest aan bederf onderhevig is. In de winkel staan de pakken die het minst lang houdbaar zijn vooraan dus blijven de producten achteraan langer goed. Het is natuurlijk niet de meest sociale actie om die pakken achteruit te plukken maar als voedsel voor langere tijd wordt ingekocht levert het wel voordelen op. Wie het direct wil gebruiken kan uit de voeten met de voorste pakken omdat de houdbaarheidsdatum door het winkelpersoneel wordt gecontroleerd en pakken verdwijnen zodra dat moet.

Brood

Brood kan het best in een trommel of in een gesloten zak worden bewaard. In de diepvries opgeborgen blijft het zelfs een maand goed en kan er elke dag de benodigde hoeveelheid uitgehaald worden. Ontdooid brood blijft ook enkele dagen goed en iets ouder brood kan prima dienst doen als toastbrood of als basis voor een tosti.

Kant-en-klaar producten

Bij kant-en-klaar producten zijn de porties vaak te groot en worden de restjes al gauw weggegooid. Maar dat hoeft niet. Verstandig is om de restjes wel zo snel mogelijk te laten afkoelen. Dit kan door ze bijvoorbeeld in een bakje koud water te zetten. Daarna blijft het voedsel in een gesloten bakje in de koelkast nog minstens twee dagen houdbaar. Eventueel verschillende restjes die bij elkaar passen opbakken in de wok kunnen dikwijls nog een volledige maaltijd bevatten.

Groenten

De meeste verse groenten geven weinig problemen. Bij gebruik van de juiste hoeveelheid blijft niets over en wat niet versneden wordt kan onder in de koelkast nog bewaard blijven. Groenten in blikken en potten zijn in ieder geval langer houdbaar en het is een fabeltje dat daar veel minder vitamine in zitten. Van diepvriesgroenten kan meestal een juiste portie worden afgehaald en de rest teruggestopt in de vriezer. Verse groenten invriezen gaat het best na even onderdompelen in water.

Fruit

De meeste fruitsoorten kunnen niet in de koelkast worden bewaard en zijn vaak kort houdbaar behalve appels en peren op een koele plek. Koop daarom niet teveel tegelijk in en stimuleer huisgenoten op tijd zo’n gezonde versnapering uit de fruitschool te pakken en op te eten.

Vlees

Vlees dat de houdbaarheidsdatum heeft bereikt kan op die dag worden opgebakken en daarna nog enige tijd bewaard worden.

Een paar algemene tips voor bewaren producten in koelkast

  • Zet de koelkast op 4°.
  • Controleer de koelkasttemperatuur regelmatig met een koelkastthermometer.
  • Bij een koelkast met een vriesvak is het schap er onder vaak kouder dan de overige schappen of laden. Leg producten die het snelst bederven het koudst.
  • Leg producten met de kortste houdbaarheid vooraan in uw koelkast zodat ze onder de aandacht blijven.
  • Staat er “ten minste houdbaar tot” op de verpakking dan kan het product na de datum dikwijls nog gebruikt worden als het goed oogt en fris ruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe verwerk je restjes voedsel?Hoe verwerk je restjes voedsel?We gooien elk jaar voor miljarden euro’s aan voedsel weg. Vaak is er teveel gekocht, of er is teveel gekookt. Maar voeds…
Verspilling van eetbaar voedsel, onnodig weggooien!Verspilling van eetbaar voedsel, onnodig weggooien!In Nederland wordt veel voedsel verspild, in huishoudens komt het regelmatig voor dat eetbare voeding weggegooid wordt.…
Bewaarwijzer, veilig voedsel bewarenBewaarwijzer, veilig voedsel bewarenHoe lang kun je voedsel bewaren? Op verpakt voedsel staat bjina altijd een houdbaarheidsdatum. Deze datum is een richtli…
Kruisbesmetting in de keukenKruisbesmetting in de keukenWanneer ziekmakende bacteriën of allergenen van het ene product in aanraking komen met het andere product spreekt men va…
Voedselverspilling en KliekjesdagVoedselverspilling en KliekjesdagWe koken vaak te veel en gooien goed voedsel weg. Ons oog is vaak groter dan onze maag en dat is zonde van het eten, kos…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Voedsel bewaren en verspilling voorkomen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 19-03-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!