InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Tips om thuis veganistisch te koken

Tips om thuis veganistisch te koken

Bij de overstap op een veganistisch dieet zijn er veel zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Thuis veganistisch koken klinkt wellicht ingewikkeld, maar met een goede voorbereiding, de juiste kennis over voedingsmiddelen en enige creativiteit, is het voor de meeste mensen goed mogelijk om zelf veganistisch te koken.

Dierlijke voedingsmiddelen vervangen

Voordat er veganistisch gekookt kan worden, is het belangrijk om na te gaan wat nu precies dierlijke voedingsmiddelen zijn en wat plantaardige voedingsmiddelen zijn. Dit klinkt misschien simpel, maar blijkt in praktijk vaak lastiger dan gedacht. Om het overzicht te bewaren, is het verstandig om te beginnen met het vervangen van de meest voor de hand liggende voedingsmiddelen, zoals vlees, zuivel en eieren. Vervolgens kan worden gekeken naar de verborgen dierlijke ingrediënten, zoals bijvoorbeeld welke E-nummers dierlijk zijn en welke plantaardig zijn.

Veganistische recepten

Alvorens over te stappen op een veganistisch dieet, wordt het aangeraden om voldoende veganistische recepten te verzamelen. Het kan namelijk in het begin lastig zijn om te bedenken wat er gegeten kan worden binnen een veganistisch eetpatroon. Door simpelweg vlees weg te laten, komt men al snel voedingsmiddelen tekort en vlees altijd door vleesvervangers vervangen is weinig inspirerend. Door van tevoren voldoende recepten te verzamelen en/of zelf te bedenken, kan dit worden voorkomen.

Breng je huisgenoten op de hoogte

Wanneer iemand thuis veganistisch gaat koken, zal diegene vaak voor zichzelf moeten koken. Wanneer iemand gewend is om ook voor anderen te koken, en ineens overstapt naar veganisme, dan zullen er veranderingen plaatsvinden waar ook de huisgenoten van op de hoogte moeten zijn. Misschien betekent de overstap tot veganisme wel voortaan iedere dag twee verschillende maaltijden moeten koken.

Blijf experimenteren

Een veganistisch dieet klinkt in het eerste opzicht wellicht beperkend, maar het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Een veganistisch dieet kan namelijk ook als verrijkend worden gezien doordat de overstap tot veganisme voor velen een inspiratiebron is om creatiever te worden in de keuken. Deze creativiteit kan op verschillende manieren tot uiting komen. Zo nemen veganisten vaak een kijkje buiten de Europese grenzen op culinair gebied. Zo is met name de Libanese keuken geliefd onder mensen die zich aan een plantaardig dieet houden. Bovendien experimenteren veganisten vaak met peulvruchten. Peulvruchten worden gezien als volwaardige vleesvervangers en kunnen op veel verschillende manieren worden bereid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zwarte bonenburgers, salade met kikkererwten of een plantaardige erwtensoep.

Let op de voedingsstoffen

Het is niet aan te raden om over te stappen op een veganistisch dieet zonder van tevoren uitgebreid onderzoek te doen naar welke voedingsmiddelen het lichaam nodig heeft. Iemand die dagelijks vlees eet, kan niet zomaar overstappen op een veganistisch dieet zonder zich hier van tevoren goed in te verdiepen. Door het consumeren van vlees, zuivel en eieren krijgt het lichaam namelijk veel vitamines en mineralen binnen die allemaal vervangen zullen moeten worden. Door na te gaan welke voedingsmiddelen voortaan geconsumeerd gaan worden, kan men de keukenvoorraad hier op aanpassen, wat het veganistisch koken vergemakkelijkt.

Lees verder

© 2014 - 2019 Nataliya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.vegancoach.com/vegan-cooking.html

Reageer op het artikel "Tips om thuis veganistisch te koken"

Reactie

Jessica, 11-10-2014 21:20 #1
De laatste alinea klopt helemaal niet. Vlees is voor het menselijk lichaam geheel niet nodig, hoeft niet 'vervangen' te worden. Vlees bevat geen vitaminen. Groenten, fruit, bonen en noten bevatten alle 'vitaminen en mineralen' die het menselijk lichaam nodig heeft met als uitzondering mogelijk vitamine B12.

Infoteur: Nataliya
Laatste update: 04-02-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Veganisme
Reacties: 1
Schrijf mee!