InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Hoe kan je je inzetten voor vegetarisme?

Hoe kan je je inzetten voor vegetarisme?

Door vegetarisch te eten, draag je jouw steentje bij aan het verminderen van dierenleed, milieuvervuiling en een betere gezondheid. Hoewel dit natuurlijk al een stap in de goede richting is, zijn er veel vegetariërs die zich afvragen op welke manier ze zichzelf nog meer kunnen inzetten voor vegetarisme.

Vrijwilligerswerk doen voor een vegetarische stichting

Je kunt vegetarisme promoten door jezelf aan te melden voor vrijwilligerswerk bij een vegetarische stichting. Dit hoeft niet direct te betekenen dat al je vrije tijd besteed gaat worden aan vrijwilligerswerk. Heb je niet zo veel tijd voor vrijwilligerswerk? Bied dan bijvoorbeeld aan om mee te helpen bij promotieacties op beurzen of treinstations.

Steun een goed doel

Heb je geen tijd om jezelf regelmatig in te zetten voor vegetarisme? Geen paniek! Je kunt uiteraard ook een financiële bijdrage leveren door een goed doel te steunen die zich inzet voor vegetarisme. Enkele goede doelen waar je aan kunt denken, zijn o.a. Stichting Wakker Dier, PETA Nederland, de Nederlandse Vegetariërsbond, Nederlandse Vereniging voor Veganisme of Stichting Natuur & Milieu.

Geef een vegetarisch kookboek cadeau

Geef iemand uit je omgeving eens een vegetarisch kookboek voor zijn of haar verjaardag. Weet je niet zeker of een vegetarisch kookboek wel in de smaak zal vallen bij de ontvanger? Leen dan één van je eigen vegetarische kookboeken uit aan familie, vrienden, kennissen en collega’s of maak kopieën van je favoriete recepten en deel deze uit aan de mensen in je omgeving.

Laat anderen meegenieten van jouw vegetarische gerechten

Woon je samen met vleeseters of beland je weleens in een situatie waarin je voor meerdere personen tegelijk moet koken? Stel dan voor om zo nu en dan vegetarisch te koken en kook je favoriete vegetarische gerechten. De meeste vegetariërs zijn gewend om voor zichzelf te moeten koken, dus het zal je weinig extra werk opleveren om voor een aantal mensen extra te koken. Bovendien zullen ze het vast prettig vinden dat ze zelf niet moeten koken. Om deze reden alleen al maak je een grote kans dat ze ermee zullen instemmen.

Vraag om een ruimer vegetarisch aanbod

Vind je het aanbod voor vegetariërs te beperkt in een bepaald restaurant, supermarkt of misschien zelfs bibliotheek? Vraag dan simpelweg of ze het aanbod gaan uitbreiden en doe eventueel voorstellen. Misschien ben je niet de eerste persoon die dit onderwerp ter sprake brengt en zullen ze daadwerkelijk een stap in de goede richting nemen. Je hebt niets te verliezen, dus durf hier gerust naar te vragen!

Wees online actief

Er zijn talloze online fora voor vegetariërs. Je kunt ze gemakkelijk vinden door bijvoorbeeld ‘vegetariërs forum’ te Googlen. Wanneer je jezelf hebt aangemeld op een forum voor vegetariërs, kun je hier o.a. vegetarische recepten, tips en ervaringen delen. Daarnaast kun je ook vragen stellen aan andere leden van het forum en zelf vragen beantwoorden van beginnende vegetariërs.

Vegetarische lekkernijen op feestjes

Heb je binnenkort een feest waarbij iedereen wat te eten meebrengt, of geef je zelf een feestje? Dit is een perfect moment om een lekker vegetarisch gerecht te koken zodat je anderen kennis kunt laten maken met vegetarisch eten. Vergeet niet om van tevoren het recept uit te printen zodat je deze kunt uitdelen als het gerecht in de smaak valt!

Lees verder

© 2014 - 2019 Nataliya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kan je je inzetten voor vegetarisme?"

Infoteur: Nataliya
Laatste update: 04-02-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!