InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Zelf aardbeien, appels, bessen en peren plukken in Groningen

Zelf aardbeien, appels, bessen en peren plukken in Groningen

In de provincie Groningen vindt u een aantal fruitkwekerijen waar u zelf fruit kunt plukken, u krijgt het adres, het telefoonnummer en de openingstijden zodat u goed voorbereid op stap kunt gaan. Zelf fruit plukken is een activiteit die de laatste jaren steeds populairder wordt, het is niet alleen leuk om te doen maar ook een stuk voordeliger. Veel mensen plukken een heleboel tegelijk om zelf jam van te maken en een fruitsoort als de Amerikaanse bosbes is ook heel geschikt om in te vriezen zodat u er het hele jaar van kunt genieten. Neem als u zelf gaat plukken ook uw kroost mee, zij vinden het beslist leuk om te doen!

De leukste kwekerijen en welke soorten u er kunt plukken

De leukste fruitkwekerijen waar u zelf fruit kunt plukken worden beschreven en er is daarbij nagegaan wat de kwekerijen te bieden hebben. Dankzij deze beschrijving kunt u gaan plukken bij tal van professionele fruittelers die hun boomgaarden voor het publiek hebben opengesteld. De meerderheid heeft ook een winkel of een fruitstalletje met vers fruit en producten als sap en jam.

In een apart kadertje worden alle gegevens van het bedrijf en de tijden waarop u zelf kunt plukken vermeld, u vindt er ook het website-adres bij, vaak staan er op de website nog meer wetenswaardigheden over het bedrijf zoals een stukje geschiedenis, een lijst met producten die u in de winkel vindt of online kunt bestellen en informatie over workshops, rondleidingen of lezingen.
Er is goed gelet op de sfeer van de kwekerijen waar u zelf kunt plukken en bovendien worden ook de leuke initiatieven die rond de stad Groningen worden ontplooid in het kader van "Groningen eetbare stad" uitvoerig besproken.

Frambozenboerderij en Minicamping De Kastanjeboom, frambozen plukken en heerlijk kamperen

In Opende vinden we niet ver van de grens met Friesland de Frambozenboerderij en Minicamping De Kastanjeboom van de familie Melsert alwaar u vanaf eind augustus zelf biologisch geteelde frambozen kunt plukken. De kwekerij is heerlijk landelijk gelegen in het mooie Groningse Westerkwartier dat gekenmerkt wordt door een verrassend afwisselend landschap, naast veenweidegrond, graslanden en akkers vindt u er ook bospartijen, houtwallen en veenplassen die het landschap een zekere intimiteit verlenen. Hier is nog rust en ruimte, het is een heerlijk gebied om te fietsen, te wandelen en ontspannen te kamperen.
Fietsers met elektrische fietsen vinden bij Frambozenboerderij en Minicamping De Kastanjeboom een oplaadpunt voor hun fiets en men kan er genieten van een goed glas vruchtensap of een kopje koffie of thee met aardbeien met slagroom.

Frambozenboerderij en Minicamping De Kastanjeboom
Scheiding 17, 9865 VA Opende
Telefoon: 0594 658789
E-mail: info@minicampingdekastanjeboom.nl
Website: www.minicampingdekastanjeboom.nl

Zelf plukken: frambozen vanaf eind augustus, plukken gaat in overleg, vooraf even bellen om u aan te melden en te horen of er voldoende plukrijp is.
Winkel open: het hele jaar van 10:00 tot 16:00 uur, zondag en maandag gesloten.

De Frambozenboerderij en Minicamping De Kastanjeboom heeft ook een groente- en fruitwinkel waarin lekkere verse en voor het grootste deel biologisch geteelde producten verkocht worden. Er is eveneens een mooi assortiment boerenkaas en zuivel en er zijn kakelverse eieren te verkrijgen. Vanaf begin april worden er weer vers gestoken asperges verkocht en vanaf mei start men met de verkoop van heerlijk zoete aardbeien, de aardbeien kunnen overigens niet zelf geplukt worden. De ontvangst is bijzonder gastvrij en als u komt kamperen kunt u rekenen op zeer ruime staanplaatsen, uitstekend en schoon sanitair en u hoeft niet zelf te koken want de winkel heeft ook heerlijke zelfgemaakte kant en klare maaltijden en salades. Campinggasten kunnen elke dag verse knapperige broodjes bestellen, er is een sinaasappelpers waar u zelf vers sinaasappelsap kunt persen en er zijn allerlei soorten zelfgemaakte jam verkrijgbaar. Als u hier gaat kamperen bestaat de kans dat u er wilt blijven getuige de vele enthousiaste reacties die u op de site kunt vinden, komt u alleen voor het frambozen plukken dan kunt u er ook een heerlijke dag beleven!

De Fruitgaard in Noordbroek, zelf appels plukken en kamperen bij de boer in de pruimengaard

De Fruitgaard wordt beheerd door Gerrit en Cornelia Bosschaart, op hun bedrijf in Noord-Oost Groningen telen zij appels, peren, pruimen en kersen. De boomgaarden liggen naast een grote monumentale Oldambtster Boerderij, zo eentje waarvan het fraaie en voorname voorhuis laat zien dat het in vroeger tijden al "goed boeren" was in Groningen. U kunt bij De Fruitgaard zelf appels plukken, over het algemeen kan dit vanaf begin september, als het zo ver is wordt dit op de site getoond. Peren, pruimen en kersen kunt u niet zelf plukken maar De Fruitgaard is aangesloten bij de organisatie Plattelandswinkels Groningen en heeft een plattelandswinkel waar u vanaf juni weer terecht kunt voor vers geplukte kersen en vanaf augustus voor de eerste pruimen. In de winkel treft u allerlei producten uit de eigen keuken aan zoals vruchtensap, jam, gelei, compôtes, sauzen en chutney naast verse groente, fruit, eieren en tal van streekproducten. Bij De Fruitgaard maken ze ook "Poffert", gebak dat warm wordt gegeten met boter en suiker of stroop. Alle zelfgemaakte producten dragen de naam Grunneger Heerlyckheid.

De Fruitgaard
Pastorieweg 16
9635 TD Noordbroek
Telefoon: 0598 446434
E-mail: info@fruitgaard.nl
Website: www.fruitgaard.nl

Zelf plukken: alleen appels, vanaf de tweede helft van oktober, volg het op de site
Winkel open: vanaf juni, di. en do. van 13:00 tot 17:00 uur, za. van 9:00 tot 15:00

Op aanvraag kunt u met een groep ook een volledig verzorgde rondleiding over het bedrijf krijgen of een workshop jam maken volgen. In de pruimengaard vinden we boerderijcamping "De Fruitgaard" waar een klein aantal ruime kampeerplaatsen zijn ingericht, er is gezorgd voor uitstekende en moderne voorzieningen. Het is hier heerlijk rustig kamperen in de mooie boomgaard en in de omgeving is van alles en nog wat te doen. De Fruitgaard ligt vlakbij een Fietsknooppuntennetwerk en heeft sinds kort ook een "Rustpunt" voor fietsers, een plek waar de recreatieve fietser even kan uitrusten, het toilet bezoeken en zelf een kopje koffie of thee kan maken. Er is ook een fietsreparatiesetje en een elektrische fiets kan opgeladen worden. U komt deze rustpunten sinds het voorjaar van 2013 overal tegen in de provincie Groningen, een prima initiatief! De fruitgaard ligt op een mooie locatie op het uitgestrekte Groningse platteland en wanneer u appels gaat plukken kunt u er op uw gemak heel wat uurtjes zoet zijn!

Fruitteeltbedrijf JJ Loots in Zuurdijk, kom en vergelijk, het beste fruit komt uit Zuurdijk!

Akkerbouw en fruitteeltbedrijf JJ Loots is 39 hectare groot, 6 hectare hiervan wordt in beslag genomen door de boomgaarden. Willem en Geertje Loots-Koopman zijn sinds 1964 de trotse eigenaren van dit mooie bedrijf dat vandaag de dag wordt gerund door hun zoon Jacob. Het bedrijf ligt op een schitterende landelijke locatie en wordt omzoomd door hagen en mooie oude bomen. Op het terrein treffen we een imposante fruitschuur en ten noordwesten van de boerderij is een fundament gevonden dat doet vermoeden dat er in vroeger tijden een gevechtstoren of een borg heeft gestaan. In de boomgaarden stonden voorheen ook appelbomen, nu alleen nog stoofperen en handperen. Zelf peren plukken kan op 3 of 4 plukdagen in het oogstseizoen, wanneer u een e-mail stuurt onder vermelding van "mailinglijst" wordt u op de hoogte gehouden van de data van deze plukdagen.

Fruitteeltbedrijf JJ Loots
Ewer 3
9966 VE Zuurdijk
Telefoon: 0595 571354 of 0595 571435 of 06 51950530
E-mail: fruitbedrijf-loots@live.nl
Website: www.fruitbedrijf-loots.nl

Zelf plukken: alleen peren, 3 of 4 zelfplukdagen op zaterdag, stuur een e-mail
onder vermelding van "mailinglijst" en u wordt op de hoogte gehouden

Het hele jaar door is er fruitsap te koop, er is geen winkel meer dus graag van tevoren even bellen dat u sap wilt komen halen.
In het oogstseizoen wordt het fruitstalletje aan de weg bevoorraad en kunt u hier terecht voor vers geplukte peren, appelsap, zwarte bessensap, zwarte bessensiroop en vlierbessenwijn, een zoete rode wijn. Op de boomgaard staan de perenrassen Conference, een handpeer, Doyenné du Comice ook een handpeer en Gieser Wildeman. Alle vruchten dragen het MBT keurmerk dat staat voor Milieu Bewuste Teelt. De firma Loots heeft een mooie slagzin: Kom en vergelijk, het beste fruit komt uit Zuurdijk!

Landwinkel Ol Diek te Nieuwolda, appels plukken en kostelijke producten uit het Oldambtster land

Landwinkel Ol Diek is verbonden aan Fruitbedrijf Molema en teelt fruit op 16 hectare grond en behoort daarmee tot de grotere fruitkwekerijen van het Noorden. In de boomgaarden van de familie Molema groeien verschillende soorten appels en stoof- en handperen. Er staan kersen- en pruimenbomen en daarnaast wordt er klein fruit gekweekt waaronder kruisbessen, rode bessen, zwarte bessen, witte bessen en blauwe bessen. De laatste jaren zijn daar ook witte en blauwe druiven aan toegevoegd die in de eigen wijngaard geteeld worden. Vanaf september kunnen er zelf appels geplukt worden, het andere fruit kan niet zelf geplukt worden. In de boerderijwinkel kunt u terecht voor vers fruit, fruitsappen, jams, groenten en allerlei streekproducten waaronder kazen en Groninger koek in tal van variaties. Men is terecht trots op de prijswinnende zelfgemaakte wijnen in het assortiment. Landwinkel Ol Diek is ook deelnemer van de jaarlijkse Open Dagen Nederlandse Wijngaarden in september, u bezoekt dan de wijngaard waarbij u uitleg krijgt over hoe de druiven verzorgd worden, hoe de wijn gemaakt wordt en u kunt de wijn proeven.

Landwinkel Ol Diek
Hoofdweg west 26
9944EB Nieuwolda
Telefoon: 0596 541355
E-mail: info@landwinkeloldiek.nl
Website: www.landwinkeloldiek.nl

Zelf plukken: alleen appels vanaf september, dins t/m zat, van 9.00 - 17.00 uur.
Winkel open: hele jaar, dins t/m vrij, van 09:00-18:00, zat van 09:00 tot 17:00 uur.

Landwinkel Ol Diek organiseert ook allerlei andere leuke activiteiten, zo is er in juli het jaarlijkse Kersenfestival in Nieuwolda, steevast een gezellig en druk bezocht feest met diverse leuke attracties en livemuziek, er is een show van historische tractoren, een markt met fruit- en streekproducten en demonstraties van diverse oude ambachten. Het publiek kan meedoen met de wedstrijd kersenpitspugen en er is de verkiezing voor Nijwolmer Kersenkoningin. De landelijke appelplukdag in september is ook altijd een groot succes, met veel activiteiten voor kinderen. Op het wijndomein zijn verschillende wijnproefarrangementen mogelijk voor een groep, een familie of met collega's. Denk hierbij aan een excursie door de wijngaard met aansluitend een wijnproeverij en een buffet, een stampotbuffet of koffietafel, hiervoor moet u vooraf reserveren, meer informatie vindt u op de website.

Fruitige initiatieven rond de stad Groningen onder de noemer van "Groningen-eetbare stad"

Rond de stad Groningen zijn in het kader van het project "Groningen-eetbare stad" het Plukbos Kardinge, Plukbos De Uilenburg en Plukbos Helpman aangelegd als een pluklocatie voor mensen uit de buurt. Het idee komt van een aantal bewoners en het plan leidde tot de vorming van een projectgroep van bewoners, stadsdeelbeheer en diverse natuur- en milieu organisaties. Inmiddels zijn de plannen uitgevoerd en het eerste bos, Plukbos Kardinge, is al in november 2010 door burgemeester Rehwinkel feestelijk geopend. Het plukbos maakt deel uit van natuur- en recreatiegebied Kardinge dat in beheer is bij Natuurmonumenten.

In Plukbos Kardinge staan alle fruitbomen en bessenstruiken in een willekeurig gekozen verband terwijl in Plukbos De Uilenburg, dat overigens ook in natuur- en recreatiegebied Kardinge ligt, de bomen en struiken in rijen geplant zijn. Plukbos De Uilenburg ligt op de plek van de voormalige helaas gesloopte boerderij met dezelfde naam en is ingericht als historische boomgaard.
Behalve fruit dat bewoners kunnen eten zijn er in Plukbos Kardinge ook veel wilde fruitsoorten geplant die voor vogels, insecten en kleine zoogdieren voedsel, nestgelegenheid en beschutting bieden. Plukbos Helpman in de wijk Helpman is het meest recent aangelegd. Alle drie de bossen zijn nog jong en geven dus nog geen rijke oogst maar in de toekomst kunnen bewoners van de wijken Beijum, Lewenborg, Drielanden en Helpman volop fruit en noten plukken en Natuurmonumenten organiseert in Kardinge nu al elk jaar de oogstdagen en een vrolijk oogstfeest. De plukbossen zijn een initiatief dat navolging verdient in andere steden!

Lees verder

© 2013 - 2017 Fijnesteyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in ZeelandZelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Zeeland voert u naar het Zeeuwse platteland waar u nog rust en ruimte vindt.…
Zelf aardbeien en bessen plukken op de WaddeneilandenWe bespreken hier de leukste kwekerijen op de Waddeneilanden waar u zelf aardbeien en bessen kunt plukken met vermelding…
Fruit plukken als vakantiewerkFruit plukken als vakantiewerkZit jij ook een beetje krap in kas terwijl de zomervakantie alweer bijna voor de deur staat? Fruit plukken is één van de…
Zelf aardbeien, appels en peren plukken in Zuid-HollandZelf aardbeien, appels en peren plukken in Zuid-Holland neemt u mee naar diverse adressen waar u zelf fruit kunt plukken…
Zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Noord-HollandIn zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Noord-Holland vindt u een vijftal bijzondere locaties waar u zelf op de k…
Bronnen en referenties
  • Boerderijwinkelmolema.nl
  • Fruitbedrijf-loots.nl
  • Fruitgaard.nl
  • Groningen.transitiontowns.nl
  • Minicampingdekastanjeboom.nl
  • Natuurmonumenten.nl
  • Nmfgroningen.nl

Reageer op het artikel "Zelf aardbeien, appels, bessen en peren plukken in Groningen"

Reactie

Peren, 07-10-2017 15:34 #1
Ik wil graag Gieser Wildeman peren zelf plukken in en 25 km rond Groningen. Graag hoor ik wat het per kilo kost.

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Kinderpret
Reacties: 1
Schrijf mee!