InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Verfrissende ijsthee/ice tea maken

Verfrissende ijsthee/ice tea maken

Verfrissende ijsthee/ice tea maken ‘Ice tea’ of ijsthee kan je kopen in blikjes, maar je kan hem ook zelf maken. Het vergt weinig werk en je kan altijd over verse ijsthee beschikken, wanneer je maar wil.

Soort thee en hoeveelheid

Soort

Om ijsthee te maken, kan je in principe alle soorten thee gebruiken, maar meestal wordt toch gebruikt gemaakt van zwarte thee, of van een mengeling gebaseerd op zwarte thee.

Hoeveelheid

Als je ijsthee maakt, maak je thee dan om te beginnen sterker dan dat je gewone hete thee zou maken. Door het ijs dat je er later aan toevoegt, zal de thee immers nog verdunnen en je wil niet eindigen met een slappe oplossing. Gebruik dus minstens één extra theezakje, of een extra schepje als je losse thee gebruikt. Bijvoorbeeld vijf zakjes thee voor vier kopjes.
Als je zwarte thee gebruikt, dan volstaat +- 10g voor 1 liter water.

Werkwijze

  • Breng water tot het kookpunt en giet het dan over de theezakjes, die je in een kan hebt gehangen. Gebruik best een glazen kan omdat die tegen de hitte kan en zelf geen smaak afgeeft aan de ijsthee. Laat de thee minstens een uur trekken en verwijder dan de theezakjes. Sommigen laten de thee ook enkele uren of zelfs een hele nacht trekken.

  • Laat de thee afkoelen in de koelkast en voeg limoen of citroen toe. Snij daarvoor wat limoenen of citroen in partjes en doe hem in de thee. Je kan de citroen en limoen ook gewoon uitpersen en het sap toevoegen. Als je nog wat meer fruit in je thee wil, kan je ook vers sinaasappelsap toevoegen. Je kan ook wat muntblaadjes toevoegen als je hier van houdt.

  • Naar wens kan je ook suiker oplossen in de thee. Sommigen houden helemaal niet van te zoete ice tea, voor anderen kan het niet zoet genoeg zijn. Voeg dus suiker toe naar eigen smaak. In plaats van gewone suiker kan je ook rietsuiker of enkele lepels honing gebruiken.

  • Voeg ijsblokjes toe vlak voor je de ijsthee serveert. Zorg ervoor dat de ijsthee al helemaal afgekoeld is voor je hem serveert en voor je ijsblokjes toevoegt. Anders smelt het ijs meteen als sneeuw voor de zon en bekom je meteen een waterige oplossing waarin geen ijs meer te bespeuren is. Om het glas te versieren kan je een schijfje citroen of limoen op de rand plaatsen en een rietje toevoegen.

Tips

  • Bind de theezakjes samen zodat je ze gemakkelijk kan verwijderen.
  • Verse thee is de beste. Bewaar je ijsthee niet dagenlang. Zet dan liever verse.
  • Gebruik echte ijsblokjes in plaats van gemalen ijs. Deze smelten minder snel en hebben hetzelfde koelend effect.
  • Als je de thee te troebel vindt, voeg dan eventueel een klein beetje kokend water toe of een beetje helder citroensap. Dit helpt soms. Je kan ook gewoon een andere theesoort proberen. Hoe minder tannine in de thee, hoe minder troebelheid.

In het begin is het misschien even zoeken om uit te vissen hoe jij de ijsthee het lekkerst vindt. Probeer verschillende theesoorten uit en speel met citroen, limoen, sinaasapel en munt om het juiste evenwicht te vinden. Aan het werk!

Lees verder

© 2007 - 2019 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ik maak het zelf: siroopLlimonadesiroop kan je in allerlei variaties kopen in de winkel. Maar weet je dat je het ook heel gemakkelijk zelf kan m…
Zelf ijsthee maken: de 3 techniekenZelf ijsthee maken: de 3 techniekenIJsthee maken kan op 3 verschillende manieren. In dit artikel wordt uitgelegd wat deze technieken zijn en wat de voor- e…
Zelf verse ijsthee makenEen ijskoude drank op een hete dag kan heerlijk zijn. Maar wees eerlijk, ijsthee uit een pak smaakt helemaal nergens naa…
Bereiding van je eigen thee en ijstheeBereiding van je eigen thee en ijstheeEen kop thee van je eigen geplukte of gekochte verse kruiden is niet enkel lekker, maar ook nog eens gezond. Niet alle k…
Afvallen: let op verborgen suikersWanneer je wilt afvallen, moet je oppassen met het eten van suiker. Dat is algemeen bekend. Toch weet lang niet iedereen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Verfrissende ijsthee/ice tea maken"

Reacties

Eddy Dekeyser, 13-06-2013 13:13 #6
Groene thee-gedroogde aardbei-geraspte citroenschi-citroenmilisse- Oppassen met thee te lang in heet water. er zitten ook gift in en dat komt los na een tijd! Smakelijk!

Elena, 26-03-2013 12:15 #5
Als theeliefhebber, ben ik dol op ijsthee zonder suiker en koolzuur. Ik maakte mijn ijsthee zoals hierboven beschreven en gebruikte de volle theebladeren van Japanse Sencha. Heerlijk! Ik heb sinds een maand de Fresh Green van Takeya geprobeerd, volle theebladeren maar dan Chinese Sencha. De bovenstaande recept toegepast. Ik heb mijn favoriete drank voor de zomer gevonden.

Thanks Infonu

Daantje, 26-06-2012 13:49 #4
Vind 'm zelf het lekkerst met rooibos thee.

Shanika, 17-04-2012 15:11 #3
Ziet er heerlijk uit hoor!

Evaluna (infoteur), 02-08-2008 18:01 #2
Je zou hetzelfde kunnen doen, maar in die citroenthee is natuurlijk al citroensmaak toegevoegd. Het allerlekkerste vind ik nog steeds thee met verse citroen erin.

Joran, 01-08-2008 14:53 #1
Ik heb het geprobeerd met citroen thee. Moet je dan hetzelfde doen?

Infoteur: Evaluna
Gepubliceerd: 12-08-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 6
Schrijf mee!