InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Lekkere zomercocktails

Lekkere zomercocktails

Voor iedereen die na de vakantie nog lekker wil genieten van die lekkere zomerse vakantiecocktails, staan hier een aantal lekkere alcoholische cocktail recepten. Van de spaanse sangria tot de cubaanse mojito.

Mojito

Ingrediënten:

  • 5 cl witte rum (Havana Club)
  • beetje bruine rum
  • 1 limoen
  • 2 theelepeltjes rietsuiker
  • 1 theelepel suiker
  • 3 takjes verse munt
  • ijsblokjes
  • spa citroen
  • longdrink of whiskeyglas
  • stamper
  • rietjes

Bereidingswijze:

Meng de suiker en rietsuiker door elkaar en schep het mengsel op de bodem van het glas. Snijd de limoen in tweëen, de ene helft knijp je uit in het glas. Haal het vruchtvlees uit de andere helft en gooi dat ook in het glas erbij, even een paar seconden goed met de stamper fijnstampen. Hierdoor komen de oliën en sappen uit de limoen vrij. Voeg nu een beetje bruine rum en de blaadjes munt toe, eventjes voorzichtig stampen met de stamper. Maar niet te hard want we willen de blaadjes niet stuk maken, alleen de olie eruit halen. Goed door elkaar roeren en dan de witte rum toevoegen, aanvullen met de ijsblokjes en spa citroen. Goed mengen en garneren met wat blaadjes munt, een rietje en als je je zomers voelt een parasolletje.

Sangria

Ingrediënten:

  • 1 sinaasappels
  • 1 zoete appel
  • 1 citroen
  • 4 schijven ananas
  • 3 halve perziken uit blik
  • 1 kaneelstokje
  • 1 eetlepel suiker
  • 1 fles zoete of halfzoete spaanse rode wijn
  • 1dl cognac of grand marnier
  • spuitwater of spa rood
  • 1 theelepel honing
  • grote kan of 2 kleine

Bereidingswijze:

Schil de appel, sinaasappel en citroen en snijd dan al het fruit in grove stukken. Meng ze goed door elkaar maar probeer het fruit niet verder te kneuzen. Doe het mengsel onderin de kannen en schenk er de wijn en de cognac overheen, aanvullen met spuitwater of spa rood. Roer er met een lange lepel goed de honing doorheen. Een uurtje of twee laten rusten in de koelkast en vergeet niet in ieder glas ook een beetje fruit te schenken.

B52

Ingrediënten:

  • IJs
  • 30 ml Kahlua
  • 30 ml Baileys
  • 30 ml Cointreau

Bereidingswijze:

Je kunt een B52 op twee manieren drinken, de eerste is voor iedereen die de shotglazen al achter zich heeft gelaten. Neem een whiskeyglas en doe daarin het ijs en de kahlua. Schenk er daarna de baileys en als laatste heel voorzichtig de cointreau aan toe. Serveren met een kort rietje. De tweede manier gaat met een shotglas, doe in een mixbeker de kahlua, baileys en de cointreau. Even goed schudden en dan verdelen over de shotglaasjes. Steek het drankje aan en drink het in één of twee keer snel met het rietje weg. Voila, weer een ervaring rijker.

Sex on the beach

Ingrediënten:

  • 30 ml wodka
  • 22 ml perziklikeur
  • 30 ml sinaasappelsap
  • 30 ml ananassap
  • 30 ml bessen- of cranberrysap
  • schijfjes sinaasappel, ter decoratie

Bereidingswijze:

Schenk in zo'n ice-tea glas (zo'n bolletje) de wodka en de perziklikeur. Daarna de ananas-, sinaasappel- en bessensap met mate toevoegen toe het glas bijna vol is. Steek op het glas één of twee partjes sinaasappel ter decoratie en serveer met een rietje.
© 2008 - 2019 Msmedia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekkere zomercocktails"

Infoteur: Msmedia
Gepubliceerd: 31-07-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Schrijf mee!