InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Thuistap: voor thuisblijvers die van een pilsje houden

Thuistap: voor thuisblijvers die van een pilsje houden

Een pilsje op een open terras op een mooie zonnige zomerdag is voor velen een aangename belevenis. Maar ach, een kop koffie smaakt ook heerlijk hoor. Andere jaargetijden is het meestal beter toeven met een drankje op een verwarmd terras of binnen in een café of restaurant. Maar toch gaan velen daar niet altijd voor de deur uit. Om thuis een lekker pilsje te drinken ontdekten veel bierdrinkers jaren geleden al de thuistap. Dat apparaat is in verschillende merken en modellen verkrijgbaar en heeft dikwijls de voorkeur voor een pilsje uit een flesje of blikje. Weliswaar moet het tamelijk prijzige apparaat één keer aangeschaft worden maar het kan daarna veel plezier opleveren vooral ook tijdens verjaardagsfeestjes.

Thuistaps en fusten

Het eerste thuistapapparaat is in maart 2004 geïntroduceerd en was een uitvinding van Heineken in samenwerking met het elektronicabedrijf Krups. Later zijn er nog thuistaps van andere merken op de markt gekomen. Een thuistap is een betrekkelijk klein apparaat om thuis bier te tappen waar speciale fusten in worden geplaatst. Die fusten zijn in de supermarkt of bij de slijter verkrijgbaar met een inhoud (afhankelijk van het merk en model) van twee, vier, vijf of zes liter. Een fust van vier liter geeft ongeveer zestien glazen bier van vijfentwintig centiliter.

Display, hulpstukjes, koelen en biermerken

Display

Sommige biertaps geven informatie via een display. Zo kan bijvoorbeeld aangegeven worden hoeveel volume bier zich nog in het apparaat bevindt en het aantal dagen dat het nog goed blijft. Ook de temperatuur van het bier wordt soms vermeld op het display.

Hulpstukjes

Bij sommige apparaten zijn speciale hulpstukjes nodig om een bepaald merk bier aan te sluiten.

Koelen

Omdat het koelen van het bier in de thuistap lang duurt is het verstandig het bier eerst voor te koelen in de koelkast. Het best is om de fusten gewoon meteen na aankoop in een koelkast op te bergen wat velen immers ook met flesjes en blikjes doen. Het kan namelijk tot twee uur duren voordat het bier koel genoeg is om te worden getapt. Als toch eerder getapt wordt is de kans groot dat het bier teveel schuimt en aan teveel schuim op een pilsje hebben de meeste drinkers een hekel.

Merken

Niet alle apparaten kunnen fusten van alle biermerken aan. Dat is verschillend per biertapmerk. Leveranciers die fusten leveren zijn:
  • Afflichem, Amstel
  • Bavaria, Bavaria Hooghe Bock, Brand, Birra Moretti
  • Desperados
  • Dommelsch
  • Grolsch
  • Heineken, Hertog Jan
  • Jupiler
  • Leffe Blond
  • Pelfort

Drie bekende merken thuistaps

Krups VB650E THE SUB Heineken thuistap

Een thuistap met een goede naam bij velen is kortweg The Sub en met volledige naam de Krups VB650E THE SUB Heineken thuistap. Deze thuistap is ontwikkeld door Heineken en Krups met geavanceerde technologie van Krups en van model voorzien door de internationaal bekende designer Marc Newson. The Sub werkt met blikjes van twee liter die ook wel torps worden genoemd. Na het plaatsen van een torp springt het controlelampje op groen en vangt het koelen van het bier aan. Het duurt ongeveer een uur om het bier van vijf graden naar twee graden te krijgen. Torps zijn eenmaal geopend nog vijftien dagen houdbaar.

Philips PerfectDraft HD3620/25 Biertap

De PerfectDraft, met volledige naam Philips PerfectDraft HD3620/25 Biertap, werkt met fusten van zes liter die eenmaal geopend dertig dagen houdbaar zijn. Op een lcd-display kan worden afgelezen hoeveel liter nog beschikbaar is. Tevens wordt de temperatuur en de versheid aangegeven. Het verwisselen van een fust gaat heel gemakkelijk.

BIERMAXX 0351

Deze thuistap werkt met CO2-capsules en kan fusten van vijf liter inhoud aan. Het apparaat werkt eenvoudig en is makkelijk te bedienen waarbij ook de gewenste bierdruk kan worden ingesteld. Ook de bierkoeling kan digitaal worden ingesteld en afgelezen worden van twee tot twaalf graden. Het apparaat heeft een aantrekkelijk design.

Een paar tips

  1. Hoewel het in de praktijk niet zo vaak zal voorkomen dat het restant van een eenmaal geopende fust lang in de thuistap zal blijven zitten is het toch goed dit in de gaten te houden vanwege de maximale houdbaarheid.
  2. Tussentijds verwijderen van het fust kan niet bij alle apparaten omdat dan het benodigde koolzuurgas verdwijnt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
The Sub: de thuistap van HeinekenThe Sub: de thuistap van HeinekenIn 2014 heeft Heineken een nieuwe biertap voor thuis geïntroduceerd: The Sub. Deze fraai vormgegeven biertap moet het be…
Pils een biersoort vernoemd naar de stad PilsenPils een biersoort vernoemd naar de stad PilsenWie gezellig op een terras een pilsje zit te drinken zal zich niet zo gauw afvragen waar die drank vandaan komt en waarn…
Bier, keuzes en calorieënBier, keuzes en calorieënBier kunnen we met uitstek één van de populairste alcoholische dranken noemen. Iedereen houdt wel van een biertje, voora…
ManagementsamenvattingEen managementsamenvatting zit voorin een groot ondernemingsplan om het managementboard alvast in het klein te vertellen…
Bier: de smaak van pils vergelekenBier: de smaak van pils vergelekenPils is een alcoholische drank die voornamelijk bestaat uit gerstemout, water, hop en gist. Het is een ondergistend bier…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Thuistap
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Biertap
  • http://www.biernet.nl/algemeen/thuistap-vergelijking

Reageer op het artikel "Thuistap: voor thuisblijvers die van een pilsje houden"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Bier
Schrijf mee!