InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Speciaalbier: India Pale Ale

Speciaalbier: India Pale Ale

Speciaalbier: India Pale Ale Nederland is tegenwoordig een echt bierland. In de cafés vloeien de speciaalbieren weer rijkelijk, en in 2014 werd er in Nederland 2,6 miljard liter bier gebrouwen, waarvan een steeds groter deel door kleinschalige brouwerijen. Van deze enorme hoeveelheid bier ging 1,9 miljard euro naar het buitenland, en deze export bestaat uit allerlei soorten bier. Een van de bieren in opkomst is de India Pale Ale (IPA). Maar wat is dit nou eigenlijk voor bier? En waar dankt het zijn naam aan?

Geschiedenis

India Pale Ale dankt zijn naam aan de koloniale historie van Engeland. In de 17e eeuw had Engeland kolonies over de hele wereld. De Engelse diplomaten, soldaten en andere bewoners in deze kolonies zorgden voor een enorme vraag naar Engels bier, dat uiteraard geïmporteerd moest worden. De Engelsen stuurden daarom schepen volgeladen met bier richting de verschillende kolonies, maar de meeste export was naar de kolonie India. Echter, deze reis kon meer dan 5 maanden duren, waardoor normaal bier zou bederven. Om dit tegen te gaan bedachten Engelse brouwers een oplossing: extra hop toevoegen aan het bier en een iets hoger alcoholpercentage. Hierdoor bleef het bier iets langer houdbaar, maar werd het wel iets zwaarder en bitterder. Nog steeds wordt deze alternatieve versie van de Pale Ale gebrouwen, en is dus vernoemd naar het land waar de grootste export vroeger voor bestemd was: India. Zo is de India Pale Ale dus tot stand gekomen.

Smaak en kleur

India Pale Ales hebben vaan een bittere, zware smaak door de extra toegevoegde hop. Veel IPA's zijn gebrouwen met citrushop, waardoor het bier een lichte citrustint krijgt. Engelse IPA's zijn vaak lager in alcoholgehalte en gebruiken geen citrushop, waardoor de smaak wat droger en bitterder is. Bitterheid van bier wordt uitgedrukt in International Bittering Units (IBU). Terwijl pils een IBU van 8-20 heeft, zitten de meeste IPA's tussen de 60 en 100 IBU. Dit laat duidelijk zien dat de IPA een zeer bitter bier is.

Kleur van bier wordt gemeten aan de hand van de European Brewery Convention-methode. Volgens deze methode heeft een IPA een EBC-waarde van 6. Dit houdt in dat het bier iets donkerder is dan pils en blondbier, maar lichter is dan dubbelbier, bockbier en saisons.

Alternatieve IPA's

Naast de 'normale' IPA bestaan er ook nog Double IPA's. Double IPA's, ook wel Imperial IPA's genoemd, zijn een stuk sterker en hoppiger dan de normale IPA. Ook is het alcoholpercentage een stuk hoger: meestal boven de 7,5 procent. De Double IPA heeft een iets donkerdere kleur, dus een iets hogere EBC-waarde, dan de normale IPA en heeft ook een hogere IBU-waarde, vanwege de hogere bitterheid.

Daarnaast is er recentelijk een nieuwe biersoort ontstaan: de India Pale Lager. Dit bier is een kruising tussen een IPA en een lager. Deze IPL's zijn subtiel bitter, maar hebben een laag alcoholpercentage van rond de 4 procent. Het idee is dat de smaak van IPL's minder wordt belemmerd door een overdaad aan bitterheid en alcohol, waardoor de subtiele smaken van de hop beter naar voren zouden komen. Een bekende IPA is Samual Adam's Double Agent IPL

Bekende IPA's

Bekende voorbeelden van IPA's zijn:
  • Goose IPA
  • Chouffe Houblon IPA
  • Vedett IPA
  • Punk IPA
  • Hop Valley IPA
© 2015 - 2019 Tsimon92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Designatic, Pixabay
  • http://www.ipabeer.com/
  • http://nos.nl/artikel/2058443-bier-meest-geproduceerde-drank.html
  • https://www.washingtonpost.com/lifestyle/food/india-pale-lagers-craft-beers-category-stragglers/2013/09/09/183a732a-14df-11e3-a100-66fa8fd9a50c_story.html

Reageer op het artikel "Speciaalbier: India Pale Ale"

Infoteur: Tsimon92
Laatste update: 21-09-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!