The Sub: de thuistap van Heineken
In 2014 heeft Heineken een nieuwe biertap voor thuis geïntroduceerd: The Sub. Deze fraai vormgegeven biertap moet het beter gaan doen dan de eerdere thuistap: de BeerTender. Om dit te bereiken heeft Heineken goed geluisterd naar de consument. De uitkomst is een hip apparaat dat volgens Heineken ook in de huiskamer niet zou misstaan. De verwachtingen van Heineken zijn hoog, maar zal het met deze thuistap beter aflopen dan de eerdere BeerTender?
De BeerTender
De voorloper van The Sub is de BeerTender. Helaas vielen de verkopen behoorlijk tegen. Ook thuistaps van concurrenten waren niet echt succesvol. Toch moet het volgens Heineken mogelijk zijn om met een nieuwe thuistap een nieuwe afzetmarkt aan te boren. Bij het ontwerpen van The Sub heeft men eerst nog eens goed gekeken naar de oude BeerTender.
Philips en Krups
In 2004 bracht Heineken de BeerTender op de markt. In eerste instantie zou Philips het apparaat gaan maken, maar Heineken en Philips werden het onderling niet eens. Philips wilde namelijk dat iedere bierproducent mee kon doen aan het project. Tegen betaling van licentiekosten zou iedere bierbrouwer passende vaatjes mogen aanbieden. Heineken wilde echter dat alleen bier van het Heineken-concern uit de BeerTender zou stromen. Uiteindelijk is de samenwerking tussen Heineken en Philips beëindigd. Heineken is vervolgens een samenwerking aangegaan met Krups.
Apparaat BeerTender te groot
De eerste biertap van Heineken voor thuisgebruik was de BeerTender. Een fraai apparaat, maar wel een beetje log. Door zijn grootte paste de biertap vaak net niet onder de keukenkastjes. De "mannen-oplossing" om de biertap dan maar een plaatsje in de woonkamer te geven, werd door vele dames echter niet op prijs gesteld. Het gevolg was dat de biertap naar zolder werd verbannen en alleen bij feestjes weer tevoorschijn kwam. Dit was niet het idee dat Heineken voor ogen had met de thuistap. De opvolger moest daarom kleiner en mooier worden.
Vaatjes BeerTender te groot
Een ander puntje van kritiek was de inhoud van de vaatjes (vier liter). Terwijl voor sommige liefhebbers de vaatjes niet groot genoeg konden zijn, vonden de meeste tap-eigenaren de vaatjes iets te groot. De tap werd vaak niet op doordeweekse dagen gebruikt - het is niet altijd feest - waardoor het (te) lang duurde voordat een vaatje leeg was. Als men een keer ander bier wilde proberen dan moest eerst het "oude" vaatje leeg. Ook deze kritiek heeft Heineken goed onthouden toen een nieuwe thuistap ontworpen moest worden.
The Sub
Met de introductie van een nieuwe thuistap neemt Heineken een flink risico. Om de kans op succes te vergroten, moeten namelijk behoorlijke kosten gemaakt worden. Toch heeft men besloten om de sprong te wagen. De thuistap wordt anders dan hij ooit geweest is. Hipper, mooier, maar niet goedkoper.
Design van The Sub
De nieuwe thuistap moet een plekje in de keuken kunnen krijgen en mocht daarom niet te hoog zijn. Bij het ontwerp is hier goed rekening mee gehouden. De Sub is niet hoog, maar juist langwerpig van vorm. Keukenkastjes vormen nu geen enkel obstakel meer. Na de keuken moest de nieuwe biertap ook een plekje in de woonkamer zien te veroveren. Om dit te bereiken werd een bekende, dure designer in de arm genomen: Marc Newson. Deze Australische ontwerper heeft vele fraaie ontwerpen op zijn naam staan en heeft o.a. gewerkt voor Samsonite, Apple en Pentax. The Sub wordt, net als de BeerTender, gemaakt door Krups.
Vaatjes voor The Sub
The Sub is hip. Vaatjes heten daarom niet gewoon "vaatjes", maar "Torps". De inhoud van deze "Torps" is afkomstig van Heineken of een bierbrouwer uit het Heineken-concern. Dit betekent dat nog steeds niet elk merk bier uit de tap kan komen, maar toch is de keuze redelijk ruim. Alle Torps hebben een inhoud van twee liter. De Torps worden eerst in de koelkast gekoeld en daarna nog verder gekoeld in de Sub zelf. Om het allemaal een beetje exclusief te houden, zijn de Torps alleen verkrijgbaar bij enkele supermarktketens. Hiernaast kunnen de Torps ook online besteld worden.
Lekker koud
Veel bierliefhebbers geven de voorkeur aan een iets kouder biertje. Ook dit heeft men bij Heineken goed begrepen. De Sub koelt het bier namelijk tot 2 graden. Dat is (iets) kouder dan de BeerTender en de andere thuistaps. Het duurt overigens wel een tijdje voordat het bier deze lage temperatuur heeft bereikt. Als je The Sub helemaal zelf de Torp laat koelen, duurt het al gauw tien uur voordat het bier 2 graden is. Ook als je de Torps eerst een paar uur "voorkoelt" in de koelkast, zal The Sub nog enkele uren moeten koelen. Dit maakt de Sub helaas niet geschikt voor een feestje.
De prijs
Voor zo'n hip apparaat moet je wel wat over hebben. Het bier in de Torps is ongeveer 1,5 keer duurder dan bier uit een flesje. Hiernaast is de Sub eigenlijk een soort klein koelkastje dat de nodige stroom zal gebruiken. Het is dan ook de vraag of consument bereid is om deze meerprijs te betalen. Aan de andere kant: het is Nespresso uiteindelijk ook gelukt om de klant zo ver te krijgen om dure koffie te gaan drinken.
Lees verder