InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zelf pizza maken, recepten en werkwijze

Zelf pizza maken, recepten en werkwijze

Een snelle hap of een heerlijk Italiaans gerecht? De pizza is reeds lang in onze cultuur verschenen. Toch is de ene pizza de andere niet en is een diepvriespizza geen verse pizza. Zoals met zoveel dingen, is het lekkerder als je het zelf maakt, zo ook met pizza! Hierbij enkele recepten, ideetjes en werkwijzes.

Het deeg

De deeg, de bodem, van de pizza, is minstens even belangrijk als wat op deze pizza ligt. Een italiaanse deeg is dun, licht en krokant. In zaken zoals Pizza Hut en Domino’s,... kan men vaak kiezen welk soort deeg men wil; Italiaans of dik deeg. Dat is naar ieders voorkeur.

Pizzadeeg is ook in vele voedingswinkels te koop; zelf uit te rollen of reeds uitgerold en klaar voor gebruik. Deze degen verschillen natuurlijk in prijs en kwaliteit maar vooral ook in structuur en smaak. Men kan er best enkele uitproberen om zo te weten te komen welke men het beste vindt.

Maar, het is ook helemaal niet moeilijk om zelf pizzadeeg te maken. Net zoals bij zelf pasta maken, zal het wat handenarbeid vragen, maar wat is leuker in de keuken dan deeg kneden? Pizzadeeg maken doet men best ongeveer een half uur voor men de effectieve pizza’s wil gaan maken en bakken. Het deeg bevat namelijk gist en moet dus rusten.

De ingrediënten voor 2 pizza’s zijn:

  • 375 gram bloem.
  • 10 gram verse gist
  • 180 ml water (lauw)
  • ca 4 eetlepels olijfolie
  • snuifje zout

Voor de bloem kan men best Italiaanse 00-bloem gebruiken. Deze is verkrijgbaar in een Italiaanse delicatessenzaak. Maar ook met onze gewone tarwebloem lukt het deeg perfect.

Werkwijze:

Los de gist op in 150 ml van het lauwe water. Hou de rest van het water aan de kant om meer of minder bij te voegen, afhankelijk van de vochtigheid van het deeg. Leg de bloem op een hoopje op een schoon werkblad en voeg in een kuiltje de olie en het zout. Voeg langzamerhand ook het water met de opgeloste gist toe. Zorg er steeds voor dat het water niet over het werkblad kan lopen maar steeds opgenomen wordt door de bloem. Meng alles zo goed mogelijk, zonder water te verliezen. In het begin zal dit een zeer plakkerig geheel zijn, het is daarom goed om ringen eerst uit te doen. Na ongeveer 5 minuten kneden, zal het deeg zich tot een vastere massa gaan vormen die minder zal kleven. Het deeg is genoeg gekneed, als het niet meer aan de handen of het werkblad blijft kleven.

Nadat het deeg voor ongeveer 10 minuten doorkneed is, moet het rusten. Leg het hiervoor onder een vochtig doek gedurende ongeveer 20 minuten. In die tijd zou het deeg ongeveer moeten verdubbelen van hoeveelheid en hierdoor zal het ook luchtiger worden.

Na het rijzen van het deeg, kan men het in 2 delen dun uitrollen om er pizza’s van te maken. Best is om het deeg na het rollen, ook te proberen uitrekken (de echte Italianen doen dit door het fameuze ronddraaien van het deeg). Dit kan men op een eenvoudige manier doen terwijl de deeg op de bakplaat ligt.

Het beleggen van de pizza

Een pizza beleggen kan men eigenlijk volledig naar wens doen. Er zijn wel enkele tips die ervoor zullen zorgen dat de pizza perfect wordt.

Om een krokant deeg te kunnen behouden, is het belangijk niet te veel vocht op de pizza te leggen. Indien men werkt met een basis van tomatensaus, mag men dus niet teveel gebruiken. Het vocht zal namelijk door het deeg opgenomen worden en hierdoor zal deze sompig worden.

Als ingrediënten op een pizza kan zo ongeveer alles. Om een echte smaak van pizza te behouden, is het echter steeds goed om zuiderse ingrediënten te gebruiken; tomaten, uien, aubergines, courgettes, paprika, pepers,artichoc, champignons, ... En natuurlijk zijn ook de kruiden belangrijk om die echte Italiaanse pizza tot zijn recht te laten komen. Italianen gebruiken heel veel oregano op de pizza’s en dit geeft ook die typische geur op het moment dat de pizza in de oven staat.

Als ‘afwerking’ van de pizza is het goed hem te bestrooien met kaas. Overdrijf hiermee echter niet... op veel pizza’s zal de smaak vaak overheersen waardoor de andere ingrediënten niet meer tot hun recht komen. Zowel gratinkaas als mozarella of fêta gaan perfect op een pizza.

Enkele pizza’s als inspiratie

Pittige pizza

Om een pizza pittig te maken, moet men bij de basis beginnen. Ipv een zachte tomatensaus te gebruiken, gaan we voor tomatenconcentraat. Dit zorgt voor een typische tomatensmaak maar met een pittige toets.

Deze pittige pizza ziet eruit als volgt:
Tomatenconcentraat – ui – champignons – pepperoni – gele paprika – zwarte olijven – gratinkaas

Romig zachte pizza

Een pizza romig maken, kunnen we room toevoegen aan tomatenconcentraat. Het risico is echter dat deze hierdoor zeer vochtig wordt. Een oplossing is de room op te kloppen. Een andere oplossing is ook om roomkaas (vb philadelphia) toe te voegen aan tomatensaus.

Dit geeft een romig geheel maar zonder overtollig vocht:
Gemixte tomaten uit blik (zonder het vocht) – philadelphia (ongeveer 2 eetlepels voor 1 blik tomaat) – champignons – ui – sneedjes verse tomaat – prociutto – mozarella – een klein beetje gratinkaas

Hawai pizza

Tomatensaus (zo vast mogelijk) – champignons – verse ham – verse anannas – gratinkaas

Men kan hieraan toevoegen, indien gewenst: maïs – stukjes kip. De truc is echter om met weinig ingrediënten een heerlijke pizza te maken.

Rucola pizza

Rucola zal men misschien niet zo gauw op een pizza leggen? Het is nochtans de moeite! Belangrijk is de rucola toe te voegen als de pizza voor 90% gebakken is en hem dan nog 2 minutjes in de oven te zetten zodat de rucola zacht wordt.

Een mogelijke combinatie:
Tomaten uit blik in de mixer – uien – groene paprika – verse tomaat in sneedjes – italiaanse salami – mozarella – rucola.

Er zijn nog ontelbare mogelijkheden om een pizza te beleggen. Zaak is om creativiteit te combineren met de juiste ingrediënten. Ook cruciaal voor een goede pizza is niet teveel op de deeg te willen stapelen.

Ga vooral uitproberen en geniet van de smaken!

Lees verder

© 2010 - 2019 Gringo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pizza Margherita (en andere bekende pizza's)Pizza Margherita (en andere bekende pizza's)De pizza Margerita is ongetwijfeld de klassieker van de alom bekende pizza. De basisingrediënten zijn: kaas, tomaat en i…
Zelf een pizzabodem maken, is zo gebeurd!Zelf een pizzabodem maken, is zo gebeurd!Hoe kan ik een heerlijke pizzabodem maken? Dat is een vraag die veel mensen bezighoudt. Een pizza bereiden is niet moeil…
Pizza maar dan andersPizza maar dan andersPizza is zo’n gerecht wat altijd kan en de een is tevreden met een pizza die uit het koelvak van de supermarkt zo thuis…
Zelf pizza maken: Maak zelf lekkere verse pizza's!Zelf pizza maken: Maak zelf lekkere verse pizza's!Zelf pizza maken is veel lekkerder dan een pizza uit het vriesvak. Bij zelfgemaakte pizza kan je immers zelf bepalen wat…
Je eigen verse pizza maken, heerlijke saus en super bodem!Zelf pizza maken is erg lekker, eenvoudig, gezond en een stuk goedkoper dan van de supermarkt of de pizzaria. Met deze b…

Reageer op het artikel "Zelf pizza maken, recepten en werkwijze"

Reactie

Lena, 08-11-2011 16:25 #1
Hoe lang moet je de pizza bakken?

Infoteur: Gringo
Laatste update: 03-09-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 1
Schrijf mee!