InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De pizzarette: zelf mini-pizza's bakken

De pizzarette: zelf mini-pizza's bakken

De pizzarette: zelf mini-pizza's bakken De pizzarette wordt steeds populairder. Voor iedereen die het gourmetten en fonduen zat is tijdens de feestdagen of andere feestjes is er een andere mogelijkheid: de pizzarette. Met de pizarette maakt u uw eigen mini-pizza's. U kunt variëren met verschillende ingrediënten, zodat u steeds een andere mini-pizza heeft.

Pizarette

Met de pizzarette kunt u zelf uw mini-pizza's bakken. De pizzarette is een Italiaanse oven met een terracotta koepel. De pizarette heeft een aantal openingen waarin de mini-pizza's worden geschoven. Er is een 4-persoons, 6-persoons en 8-persoons pizzarette verkrijgbaar op de markt. Het leuke van de pizarette is dat iedereen naar eigen smaak zijn mini-pizza kan beleggen en u kan variëren met ingrediënten, zodat u steeds een andere mini-pizza heeft.

Mini-pizza's bakken

Bij de pizarette wordt een uitsteekvorm geleverd, waarmee u de juiste afmeting kunt uitsteken voor de mini-pizza's. Deze kunt u gemakkelijk op de spatula schuiven, beleggen met ingrediënten en in de opening van de pizarette schuiven. De pizarette dient een kwartier te worden voorverwarmd voordat u hem gaat gebruiken. De mini-pizza dient 7 minuten gebakken te worden in de pizarette. Indien er meerdere mini-pizza's tegelijk worden gebakt, kan de baktijd iets langer zijn dan 7 minuten. Om te controleren of de mini-pizza goed is moet u de randen van de pizza in de gaten houden. Door de terracotta koepel krijgt de mini-pizza een krokant korstje, wat niet wordt verkregen bij het bakken van een mini-pizza in de oven. Dit komt doordat de terracotta koepel het vocht uit de mini-pizza trekt. Daarnaast zorgt de terracotta koepel ervoor dat de ingrediënten in de mini-pizza trekken en daardoor de mini-pizza nog lekkerder smaakt en ruikt.

Ingrediënten

Aangezien iedereen een andere smaak heeft, is het fijn dat u kan variëren met verschillende ingrediënten. De pizzabodem kan u zelf maken met een recept, maar u kunt ook kant-en-klare bodems kopen in de supermarkt. Vaak hoeft u dan alleen water en olie toe te voegen. Wel moet u zelf nog de bodem rollen, wat vaak een intensieve klus is. Onmisbaar op een pizza is de tomatensaus. Deze kunt u ook zelf maken met een recept, maar u kunt ook een kant-en-klare pot tomatensaus kopen in de supermarkt.

Ingrediënten die gebruikelijk zijn op een pizza zijn:

Vlees

  • Ham
  • Gerookte kip
  • Salami
  • Gehakt
  • Spek
  • Shoarma
  • Proscuitto

Vis

  • Zalm
  • Tonijn
  • Garnalen
  • Ansjovis
  • Sardines

Kaas

  • Mozzarella
  • Parmezaanse kaas
  • Gorgonzola
  • Diverse kruidenkazen
  • Emmentaler
  • Feta kaas

Groente

  • Paprika
  • Ui
  • Champignons
  • Courgette
  • Tomaat
  • Maïs
  • Olijven
  • Kappertjes
  • Knoflook
  • Artisjok
  • Broccoli
  • Spinazie
  • Prei

Fruit

  • Ananas
  • Perzik
  • Banaan

Kruiden

  • Oregano
  • Basilicum
  • Peterselie
  • Paprikapoeder
  • Knoflookpoeder

Pizarette schoonmaken

De terracotta koepel is hittebestendig, maar wordt wel flink warm. Wanneer u stopt met bakken moet u de pizarette eerst loskoppelen uit het stopcontact en een flinke tijd laten afkoelen. De pizarette kan niet in de afwasmachine, enkel de spatula's kunt u in de afwasmachine stoppen. De terracotta koepel en de bakplaat kunt u met een doekje schoonmaken.
© 2014 - 2019 Lisanne2014, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.pizzarettes.nl/pizzarette-hoe-werkt-het/

Reageer op het artikel "De pizzarette: zelf mini-pizza's bakken"

Infoteur: Lisanne2014
Gepubliceerd: 07-12-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!