InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Wat is tiramisu?

Wat is tiramisu?

Wat is tiramisu? Tiramisu is een dessert dat pas in 1980 voor het eerst in kookboeken stond. Het is een heerlijk dessert dat niet moeilijk zelf te maken is. Lees hier alles over tiramisu, hoe je het maakt, de geschiedenis en welke fouten je niet moet maken bij de bereiding van tiramisu.

Wat is tiramisu?

Tiramisu betekend "neem me mee" in het Italiaans. Het is een populair dessert met een zoete room. Er zijn veel mogelijke verklaringen voor de oorsprong van tiramisu. Hoewel velen beweren dat het dessert al gemaakt wordt sinds de Renaissance, beweren sommigen anderen dat Tiramisu voor het eerst gemaakt is 1971 door de Italiaanse bakker, Carminantonio Lannaccone in een kleine bakkerij in Treviso, Italië.

De geschiedenis van tiramisu

Italiaanse kookboeken van voor 1980 bevatten geen recepten voor Tiramisu. In 1980 kwamen er ineens veel recepten toen tiramisu letterlijk een van de meest populaire desserts in Europa en de Verenigde Staten werd. Het dessert wordt nu geserveerd in vele restaurants en is niet exclusief voor Italiaanse restaurants. Steeds meer mensen waarderen de pure smaak van dit dessert.

Klassieke tiramisu

Klassieke Tiramisu is gemaakt van lange vingers gedrenkt in koffie, en af en toe Marsala wijn of rum. De geweekte lange vingers zijn afwisselend bedekt met mascarpone kaas, die normaal gesproken wordt vermengd met de traditionele sabayon vla. Dit geeft een taart verschillende lagen, waarvan de bovenste wordt bestrooid met cacaopoeder.

Vaak gemaakte fouten bij het maken van tiramisu

Een vaak gemaakte fout bij het maken van tiramisu is het te nat maken van de lange vingers. Dit kan resulteren in een cake die doordrenkt is in plaats van gewoon vochtig. De meeste kookboeken geven expliciete instructies over hoe lang de lange vingers moeten weken. Sommigen gebruiken een cake in plaats van lange vingers, die in principe hetzelfde resultaat geven.

Nieuwere recepten voor tiramisu

Sommige nieuwere recepten voor tiramisu raden aan om verschillende vloeistoffen te gebruiken voor het weken van de lagen. De vloeistoffen kunnen citroensap, likeur of aardbei sap zijn. Een gelaagde tiramisu met chocolade sabayon vla is een populaire variant. Maar niets vervangt de traditionele tiramisu, vooral wanneer je een fan van koffie bent.

Tiramisu niet overdreven zoet

In tegenstelling tot veel desserts moet tiramisu niet overdreven zoet zijn. In feite zijn de meeste Italiaanse desserts, zoals de Ricotta kwarktaart en dergelijke veel minder zoet dan overige desserts. Het doel van tiramisu is om een evenwicht van smaken tussen zoete sabayon, de koffie en de alcohol te vinden, en het afvlakken van de smaak van de ongezoete cacao. Hiernaast moeten texturen in tiramisu worden waargenomen zoals de lagen met afwisselend cake en room.

Tiramisu maken

Het is eigenlijk vrij eenvoudig om tiramisu te maken, en zijn veel recepten. Zoek naar recepten die van oorsprong Italiaans zijn om de ware essentie van de taart te vinden.
Tiramisu is een uitstekende manier om gebruik te maken van restjes. Oude cake of lange vingers zullen vloeistoffen beter absorberen zonder doorweekt te raken. Tiramisu wordt meestal bereid in een grote vierkante of rechthoekige pan. Laat het na het klaarmaken nog een paar uur rusten. Dit geeft de taart tijd om alle smaken in elkaar over te laten lopen.

Let op met tiramisu

Tiramisu is zeker een recept waar veel van uw gasten van zullen genieten. Aangezien dit een gebakken dessert is, zal de alcohol nog steeds aanwezig zijn. Vertel dit wel van te voren aan uw gasten.
Gerelateerde artikelen
Het verhaal achter tiramisuTiramisu is een uiterst populair dessert, afkomstig uit Italië. Karakteristieke ingrediënten van dit dessert zijn mascar…
Tiramisu, eenvoudig receptTiramisu, eenvoudig receptTiramisu is een Italiaans nagerecht met mascarpone, koffie en Amaretto. Tiramisu betekent zoveel als “opkikkertje”. In I…
Tiramisu met frambozenTiramisu met frambozenVoor de liefhebber van tiramisu volgt hier een lekkere en frisse variant. Tiramisu met frambozen. De zachte smaak van ma…
Tiramisu: Italiaans dessertTiramisu: Italiaans dessertVan oorsprong is tiramisu een Italiaans dessert. Het dessert bestaat uit biscuits gedoopt in koffie met sterke drank, ee…
Mascarpone, een heerlijke basis voor dessertsMascarpone, een heerlijke basis voor dessertsWie houdt er nou niet van, heerlijke desserts? Een heerlijke basis ingrediënt, voor vooral Italiaanse desserts in Mascar…

Reageer op het artikel "Wat is tiramisu?"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 16-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!