InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Tosti maken, hoe maak je een tosti?

Tosti maken, hoe maak je een tosti?

Tosti maken, hoe maak je een tosti? Een tosti maken is niet moeilijk. De basisingrediënten voor een tosti zijn brood (meestal witbrood) kaas en ham. Je kunt tostiís maken met een tostiapparaat, een tosti-ijzer of in de pan. Je kunt ook tostiís kaas met tomaat maken, of kaas met ananas. Tosti's zijn lekker met kaas en uien, kaas en salami, kaas met kruiden. Ook kan je tosti's maken met ossenworst. Een tosti-ijzer is makkelijk, omdat tosti's in een pan snel vet worden. Om tostiís te maken heb je minimaal een koekenpan nodig. Tostiís uit de koekenpan zijn wat vetter dan gewone tostiís, omdat je er boter bij nodig hebt om ze te bakken. Bij een zogenaamde Ďpantostií smeer je de buitenkant van de tosti in met boter, voordat je hem in de pan legt. Voordat je gaat bakken smelt je een klontje boter in de koekenpan, waar de tosti in gebakken kan worden. De boter aan de buitenkant van de tosti is voor als je de tosti gaat keren en afbakken. Brood neemt namelijk al het boter uit de pan op.

Tosti ham/kaas, recept

Benodigdheden:
  • Brood, bij voorkeur witbrood
  • Kaas, jonge kaas, belegen of oude kaas, dit is een kwestie van smaak
  • Ham
  • Eventueel boter (als u tostiís in een pan gaat maken

Beleg een sneetje witbrood met kaas en ham en leg er een sneetje brood bovenop. Bak de tosti bruin met een tosti-ijzer, tostiapparaat of in een koekenpan.

Tosti kaas/tomaat, recept

Benodigdheden:
  • Brood, bij voorkeur witbrood
  • Tomaat in zeer dunne plakjes gesneden

Vleestomaat plakken zijn erg lekker maar snij de tomaat wel dun. Leg de tomaat op een plak kaas en leg er nog een plakje kaas overheen om het vocht van de tomaat vast te houden. Als de tosti heet is kan de tomaat gloeiend heet vocht bevatten, dus pas op dat u uw mond niet verbrandt.

Tosti kaas/ananas, recept

Benodigdheden:
  • Brood, bij voorkeur witbrood
  • Schijf ananas in stukjes gesneden

Verdeel de stukjes ananas over de kaas en leg er nog een plak kaas bovenop. Brand je mond niet door het warme vruchtensap als de ananas eenmaal heet is.

Een tosti kaas kan als basis dienen voor nog meer variaties, bijvoorbeeld kaas/salami, kaas/uien of voor zoet beleg. Tosti's zijn lekker met een beetje ketchup of chilisaus. Ze worden vaak gegeten als ontbijt, lunch, tussendoortje of op een feestje.

Pan-tosti

Een pan-tosti is een tosti die in een koekenpan 'gebakken' wordt. Dit is handig voor iedereen die geen tostiapparaat of tosti-ijzer heeft. Beleg een snee witbrood met kaas en ham. Leg er een snee witbrood op. Verwarm een klont boter in de pan en smeer de buitenkanten van de tosti in met boter (tegen het aanbranden). Laat de tosti aan weerszijden op een laag vuur in de pan bruinen. Voeg eventueel wat boter aan de pan toe, als u denkt dat de tosti aanbrandt. De pan-tosti brandt snel aan, dus hou het vuur laag en blijf erbij staan. De pan-tosti is vanwege de boter wel wat vetter dan een gewone tosti.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tosti maken, hoe maak je een tosti?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 02-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!