InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Glutenvrije chocoladetaart met aardbeien zelf bakken, recept

Glutenvrije chocoladetaart met aardbeien zelf bakken, recept

Voor mensen met coeliakie (glutenallergie of glutenintolerantie) is het vaak lastig om aan een feestelijke en smakelijke feesttaart te komen. Dit recept voor een glutenvrije chocoladetaart met verse aardbeien, chocola, slagroom, en nougatine van Dr. Oetker (C1000) is in een handomdraai te maken. De glutenvrije taartbodem kan ook zeer goed als basis dienen voor allerhande varianten, zoals een kwarktaart, of slagroomtaart.

Coeliakie en chocoladetaart

Voor mensen met coeliakie (glutenallergie of glutenintolerantie) is het op verjaardagen en feestjes vaak maar behelpen wat betreft feestelijk gebak. Vaak wordt er in dat geval bij de bakker een speciaal gebakje besteld, wat vaak erg droog en niet al te smakelijk uitvalt. Deze taart is voor alle gasten lekker en is per definitie niet eens een "dieettaart". Degene in het gezelschap met de glutenallergie heeft geen uitzonderingspositie en kan gewoon met de rest meedoen.
De taart is zeer geschikt voor kinderen en (glutenvrije) kinderverjaardagen.

Hierbij een recept voor een (glutenvrije) chocoladetaart, met een smakelijke combinatie van slagroom, chocolade en verse aardbeien, afgemaakt met nougatine. Deze is zeer snel te bereiden en kan bijna niet mislukken. Succes is verzekerd, ook voor mensen met geen of nauwelijks bakervaring. De taart kan met gemak in 12 punten gesneden worden.

Ingrediënten bodem chocoladetaart:

  • 8 eieren
  • 200 gram basterdsuiker
  • 100 gram maïzena
  • 100 gram cacaopoeder
  • 150 gram fijne kristalsuiker

Ingrediënten garnering taart

  • 2,5 dl slagroom
  • bakje verse aardbeien
  • Nougatine (Dr. Oetker)

Voorbereidingen en bakken chocoladetaart

Als bakvorm is een ronde, lage bakvorm (diameter 28 cm) met ribbels aan te bevelen. Vet het bakblik goed in en verwarm de oven voor op 225 graden.

Klop de eieren met de basterdsuiker in een kom tot het mengsel als een breed lint van de lepel afloopt.
Schep vervolgens de maïzena en de cacao erdoor en schenk het in de bakvorm en strijk het glad.
Bak de chocoladetaart vervolgens in 8 minuten gaar in de hete oven.
Laat het baksel vervolgens afkoelen en schudt deze uit de bakvorm.

Garnering chocoladetaart

Garneer de taart pas als deze goed afgekoeld is. Klop de slagroom stijf met wat suiker en spatel dit over de chocoladebodem, en versier de taart met de verse, in stukken gesneden aardbeien. Maak het vervolgens af door er kant-en-klare nougatine, b.v. van Dr. Oetker (o.a. verkrijgbaar bij de C1000) overheen te strooien. Rode besjes en blauwe druiven geven de taart een nog kleurrijker en smakelijker aanzicht. Door daar poedersuiker overheen te strooien lijkt het of het fruit voorzien is van een rijplaag.

De taartbodem is vrij dik, indien gewenst kan men experimenteren met 3/4 van de aanbevolen hoeveelheden.
Snij de taart in niet al te grote punten, de taart is redelijk machtig

Glutenvrije kwarktaart en glutenvrije slagroomtaart

kwarktaart
De chocoladetaart kan ook als basis gebruikt worden voor een kwarktaart , gegarneerd met vers fruit als druiven en rode besjes.

slagroomtaart
Laat de cacao uit het basisrecept weg, zo ontstaat de meer traditionele cakebodem. Klop vervolgens 5 dl slagroom met wat suiker stevig en bestrijk zowel de bovenzijde als de zijkanten van de bodem ermee. Bedek de zijkant van de taart rijkelijk met nougatine, zodat deze oogt als een "echte" slagroomtaart. Versier de bovenzijde met chocoladeblaadjes, partjes mandarijn en eventueel andere marsepeinen zoetigheden, al dan niet voorzien van eetbare prints.

.

Lees verder

© 2011 - 2017 Kroezenier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overheerlijke chocoladetaart bakken!Wilt u een overheerlijke chocoladetaart bakken voor een speciale gelegenheid of gewoon omdat u zelf een lekker taartje w…
Recept glutenvrije pepernoten en glutenvrij speculaasDe recepten voor glutenvrije pepernoten en glutenvrij speculaas, erg geschikt voor in de Sinterklaastijd. Mensen met coe…
Glutenvrije tussendoortjesMensen met coeliakie, oftewel glutenintolerantie, zijn behoorlijk beperkt in het voedsel dat zij mogen nemen. In dit art…
Chocoladetaart met slagroom is een heerlijke verrassingChocoladetaart met slagroom is een heerlijke verrassingChocoladetaart met slagroom is in de winkels te koop in allerlei uitvoeringen en in verschillende grootte, maar de lekke…
Slagroomtaart recept beproefd en gewaardeerdSlagroomtaart recept beproefd en gewaardeerdHet zelf maken van een slagroomtaart is niet zo moeilijk. Hier volgt een recept van mijn moeder. Al jaren is de taart ee…

Reageer op het artikel "Glutenvrije chocoladetaart met aardbeien zelf bakken, recept"

Infoteur: Kroezenier
Gepubliceerd: 06-06-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!