InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Tips Gebak Koek Cake Brood Bewaren - Hoe lang / Welke plek?

Tips Gebak Koek Cake Brood Bewaren - Hoe lang / Welke plek?

Tips Gebak Koek Cake Brood Bewaren - Hoe lang / Welke plek? Tips voor de beste manier om gebak, koek, taart, cake, brood en broodjes te bewaren. Gebak, brood, taart of koekjes, crackers en cake zijn vers gebakken ‘t lekkerst, maar gaan niet altijd helemaal op. Hier vind je handige tips hoe je alles langer vers kunt houden en hoelang je het kunt bewaren. Zowel de beste bewaarmethode en houdbaarheid in 1e instantie in een (brood)trommel of plastic doos/Tupperware in de koelkast als hoe lang je dit voor langere tijd ingevroren kunt bewaren in de diepvries.

Gebak Taart Koekjes en Brood in Trommel of Koelkast - Houdbaarheid in Diepvries

In dit artikel vind je tips en aanwijzingen om brood, crackers en ook zoete snoepwaar als gebak, taart en cake vers te houden en te bewaren op kortere termijn in een trommeltje, een luchtdichte doos of in de koelkast. En tevens hoe lang je deze waren voor langere tijd ingevroren in de diepvries kunt bewaren en goed houden.

In Voedsel Bewaren Tips & Houdbaarheid - Hoe lang / Welke plek? kun je aanwijzingen en tips vinden over het bewaren en de houdbaarheid van vele andere etenswaren, voedsel en eetbare producten. En tevens de plek of indeling in de koelkast.

Gebak en Koekjes eerste Tijd Bewaren in een Trommel of Plastic / Tupperware Bakje

Trommel - Plastic Doos. Verschillende soorten gebak kunnen voor korte tijd -in eerste instantie- in een goed afgesloten trommel of plastic doos (Tupperware) bewaard worden.

Witbrood - Broodjes. Broodjes en witbrood worden snel oud omdat het vocht verdampt. Een broodtrommel is dan ook niet voldoende. Deze broodsoorten kunnen beter in een plastic zak in de broodtrommel bewaard worden. Lees verder onder het kopje Brood, Broodjes en Cake hieronder.

Droog Gebak - Koekjes. Droog gebak kan in een dichte trommel wat langer bewaard worden. Als je meerdere lagen koekjes hebt, kun je deze het beste scheiden met een stuk aluminiumfolie. Dit neemt namelijk geen vet op, waardoor de koekjes vers en lekker blijven. Bewaar nooit koekjes met verschillende smaken in dezelfde trommel, want dan nemen ze elkaars smaak aan en dat is zonde!

Gebak en Broodproducten
Bewaartips en de beste manieren om deze lekker vers te houden en de houdbaarheid te vergroten.
In een trommeltje, broodtrommel, een luchtdichte doos, de koelkast. Of voor langere houdbaarheid invriezen in de diepvries. Tips hoe, hoelang en op welke plek!

Invriezen Tips - Ingevroren Koek en Gebak voor langere tijd Bewaren in de Diepvries

Invriezen Koek - Gebak. In de meeste gevallen is het invriezen van koek, cake, gebak en brood de beste bewaarmethode.
  • Het gebak -indien zelf gebakken- eerst laten afkoelen voordat het wordt ingevroren
  • Verdeel en verpak het gebak in porties. Het invriezen en het ontdooien van kleine hoeveelheden gaat sneller
  • Gebruik geschikt verpakkingsmateriaal, dat geen vocht, lucht, smaak of reuk doorlaat. Wanneer de verpakking wel vocht doorlaat, vormen zich ijskristallen op de verpakking. Deze ijskristallen vormen zich op het gebak als het te warm ingepakt wordt. Als het materiaal zuurstof doorlaat, droogt het product sneller uit en wordt het gebak snel minder lekker
  • Druk of zuig de lucht uit de verpakking, zodat het verpakkingsmateriaal strak (vacuum) om het gebak zit
  • Vries het snel in. Zet de diepvries ongeveer 2 uur van tevoren op de koudste stand. Geen grote hoeveelheden tegelijk invriezen en hou de gebruiksaanwijzing van de diepvries aan
  • Laat het gebak langzaam ontdooien als je het weer uit de diepvries haalt. Doe dit bij voorkeur in de koelkast.

Brood en Broodjes - Cake of Crackers in (Brood)Trommel en Plastic zak - Temperatuur

Brood(jes) - Cake. Brood en broodjes moeten bij een temperatuur van 15 tot 20 ºC bewaard worden. In de koelkast wordt brood snel oud. Cake kun je het beste luchtdicht verpakken en op een koele plaats bewaren, zodat deze vers en lekker van smaak blijft. Leg cake of brood en crackers nooit bij elkaar, daar crackers en toast slap worden door het vocht uit het brood of de broodjes.

Koekjes - Crackers Toast. Zandgebak, crackers en schuimgebak kunnen in een goed gesloten trommel meerdere weken bewaard worden. Gebaksoorten die veel boter bevatten, kunnen beter koel bewaard worden. Leg nooit brood (of ontbijtkoek) en koek op dezelfde plek bij elkaar, daar de vocht in het brood de knapperige koekjes slap maakt. Ook kan dit al gebeuren als je biscuit en roombotergebak bij elkaar bewaard. Beter om deze apart te houden dus!

Koekjes Cake Brood & Broodjes langer Bewaren - Houdbaarheid Invriezen Diepvries

Koekjes invriezen - Houdbaarheid. Koekjes kun je ook invriezen, maar dit loont vaak niet echt de moeite. Je kunt stevige koekjes het beste in diepvrieszakjes verpakken en zacht zandgebak moet in een plastic doos (Tupperware) ingevroren worden, zodat het niet breekt. In de diepvries zijn koekjes 2 tot 4 maanden houdbaar.

Brood Cake invriezen Houdbaarheid. Brood en broodjes kunnen heel goed ingevroren worden. Ze zijn dan zo’n 3 tot 6 maanden houdbaar. Roggebrood en Zuurdesembrood moeten voor het invriezen een dag ‘rijpen’. Cake kun je het beste luchtdicht verpakken en is dan circa 2 tot 4 maanden houdbaar.

Bewaren van Taart en Gebakjes - Houdbaarheid Koelkast en langere tijd in Diepvries

Taart Gebak Bewaren Koelkast. Taart en gebak kunnen het beste worden gegeten op de dag dat ze zijn gebakken of aangeschaft, dan zijn ze het lekkerst. Maar ze blijven in de koelkast ook wel een paar dagen goed of houdbaar. Dek taart en gebak met folie af of zet deze onder een taartstolp, zodat het gebak geen andere smaken op kan nemen van de andere producten en restjes die je in de koelkast hebt staan.

Taart Langer Bewaren Diepvries. Als je taart en gebakjes langer wilt bewaren dan een dag of 2 a 3, dan moet je deze invriezen. Onbedekte taartbodems (kale basis om zelf taarten te maken) kunnen goed worden ingevroren en zijn dan 2 tot 6 maanden houdbaar. Gewone kant en klaar of afgewerkte taarten kunnen het best verpakt worden in kartonnen dozen, bekleed met stevig aluminiumfolie.

Slagroomtaarten moet je zonder garnering invriezen omdat de slagroom in de diepvries uitdroogt en korrelig wordt.

Crème taarten. Taarten die met botercrème (b.v. ook moccataart) bereid zijn, kunnen kant-en-klaar worden ingevroren en zijn dan ongeveer 3 maanden houdbaar.

Banketletters of Banketstaven van Sinterklaas of Kerst die je zelf hebt gebakken en waar je wellicht stukken banket van overhoudt, kun je ook langer houdbaar maken door deze in te vriezen, zodat je ze na de feestdagen nog lekker op kunt peuzelen!

Meer Tips en Trucs - Koken Bakken - Bereiden Verwerken & Houdbaarheid Producten

© 2008 - 2014 Sila, gepubliceerd in Producten (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voedsel bewaren:bewaartips groenten, fruit, zuivel en vleesGroenten, fruit, zuivel en vlees zijn onderhevig aan bederving als je ze niet op de juiste manier bewaart. Per productgr…
Voedsel Bewaren Tips & Houdbaarheid - Hoe lang / Welke plek?Voedsel Bewaren Tips & Houdbaarheid - Hoe lang / Welke plek?Dat je voedsel als vlees, groenten en zuivel in de koelkast of diepvries moet bewaren is bekend. Maar op welke plek in d…
Aantal calorieën in gebakAantal calorieën in gebakHoeveel calorieën zitten er in gebak? Iedereen lust wel eens een stukje taart, cake of ander gebak. Maar hoeveel calorie…
Eieren verwerken bij Bereiden en Bakken - Hoe & Wat TipsEieren verwerken bij Bereiden en Bakken - Hoe & Wat TipsIn de meeste bakrecepten zit wel een ei, eiwit of eierdooier (eigeel). Hoe moet je eiwit stijfkloppen? Hoe kun je eieren…
Medicijnen: het bewaren van medicijnenMedicijnen: het bewaren van medicijnenHet is van groot belang om medicijnen goed te bewaren zodat ze minder snel bederven. Informatie over het bewaren van med…
Bronnen en referenties
  • Met dank aan chef-kok/banketbakker Jacques en Beppie
  • Bakschool - Bakken met Plezier. Utrecht: IMP BV

Reageer op het artikel "Tips Gebak Koek Cake Brood Bewaren - Hoe lang / Welke plek?"

Reacties

Rene Wolfs, 15-10-2013 13:41 #2
Geachte…
Nergens heb ik gezien of kunnen lezen hoe ik krokante vers gebakken wafels zolang mogelijk krokant kan bewaren.
Graag uw reactie of heb ik er over gezien?
Vriendelijke groeten.
Rene

Loyoya, 11-05-2010 07:30 #1
Ik ben het niet eens wat hier staat dat cake en taart het lekkerst is op de dag van het bakken. Taart en cake kruimelt heel snel nadat het gebakken is, juist de dag daarna is taart en cake goed te snijden en is het vaak zachter van structuur, mits je het niet luchtdicht heb bewaart. Ik vind zelf gebakken gebak juist een dag later veel lekkerder.

Infoteur: Sila
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!