InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Groenten invriezen

Groenten invriezen

Bij het invriezen komen altijd een paar zaken om de hoek kijken. Wat moet ik wel en niet doen voordat ik groenten invries? U leest hier enkele tips.

Kwaliteit van groenten voor het diepvriezen

Groenten van goede kwaliteit komen in aanmerking voor het invriezen. De versheid is een eerste kwaliteitsaspect. Van allergrootst belang is het behoud van:
  • vitaminen
  • voedende waarde
  • kleur
  • geur
  • hardheid

Alle groenten kunnen in principe ingevroren worden. Hoe meer vocht de groenten bevatten, hoe minder ze geschikt zijn voor de diepvriezer. Sla is bijvoorbeeld goed in te vriezen, maar zodra het 5 minuten uit de diepvriezer is gehaald, geeft de sla veel water vrij en is niet meer te gebruiken.

Blancheren en afkoelen

Vóór de groenten worden ingevroren, moeten zij geblancheerd worden. Zelfs na het invriezen gaan de enzymatische reacties in groenten langzaam verder. Enzymes zijn eiwitachtige stoffen, die een rol spelen in de ontwikkeling, rijping en veroudering van de groenten. De enzymen kunnen de kwaliteit van de groenten schaden, waardoor smaakverandering ontstaat.

Houdt de groenten 1 tot 3 minuten in kokend water (blancheren), waardoor de enzymen niet meer actief zijn. Blancheren is handig en noodzakelijk: het volume wordt verkleind en het behoud van kwaliteit en voedingswaarde wordt tijdens het bewaren bevorderd.
De blancheertijd moet van de gaartijd afgetrokken worden.

Hoe gaat het te werk?

  • Breng een pan met water aan de kook. Kookt het water, voeg de schoongemaakte groenten toe. De blancheertijd begint als het water weer kookt.
  • Stoven in hete vetstof kan het blancheren vervangen
  • Het is mogelijk het kookvocht mee in te vriezen, alle voedende waarde blijft hiermee bewaard. Blancheer de groenten dan in zo weinig mogelijk water.

Het afkoelen na het blancheren is belangrijk. Houd bijvoorbeeld de groenten onder koud stromend water of dompel het onder in een ijsbad.

Voordelen van afkoelen

  • kleurfixatie: de groenten behouden hun oorspronkelijke kleur
  • door de kou worden de huidporiën weer gesloten, waardoor geen vitaminen en voedende waarde verloren gaat
  • de groenten worden zo voor gekoeld en zullen sneller diepgevroren zijn

Laat de groente goed uitlekken na het dompelen. Verpak de groenten na het blancheren en afkoelen zo snel mogelijk luchtdicht en vries het in. Het is ook mogelijk de groenten eerst te bereiden en na afkoeling in te vriezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diepvriezen, hoe en watDiepvriezen is een bewaarmethode welke al behoorlijk ingeburgerd is. Van alle bewaarmethodes is diepvriezen zeker de mee…
Invriezen van kruiden en fruitWaar moet u opletten als u kruiden of fruit in gaat vriezen? Wat moet de kwaliteit van de voedingsmiddelen zijn, wat is…
Waar let ik op bij het invriezen?In principe kan je alles invriezen. Het eindresultaat is echter niet altijd hetzelfde. Producten van goede kwaliteit kom…
Invriezen van levensmiddelenInvriezen van levensmiddelenInvriezen van levensmiddelen. Hoe doe je dat? Welke verpakking gebruik je? Wat is het effect van invriezen op houdbaarhe…
Bronnen en referenties
  • Plattelandsvrouwen

Reageer op het artikel "Groenten invriezen"

Reacties

Jolanda Polman, 08-05-2017 15:06 #13
Kun je raapstelen invriezen?

Leo, 08-06-2015 16:37 #12
De vriezer is mijn grootste vriend, daar kan veel, heel veel in: spruiten, prei, tomaten, paprika, alles op het juiste moment gekocht en dan lekker in de vriezerů al dan niet reeds voorgekookt (zoals spruiten en boontjes) en als ik het wil gebruiken dan gaat het in de pan om te roerbakken!

Tonny, 29-10-2014 18:11 #11
En als ik ingevroren groente wil gaan eten, moet ik ze dan eerst nog weer koken?

Herman, 15-07-2014 14:44 #10
Kan je ramenas invriezen?

Alexander, 25-01-2014 10:01 #9
Een vraag!
Hoe meer water, hoe groter de kans dat het invriezen 'mislukt.'
Maar na het blancheren / afspoelen zjin de groenten (bijv. broccoli) toch juist erg nat?
Snel invriezen, staat er - wacht ik beter tot ze zijn opgedroogd of stop ik de roosjes meteen in een diepvrieszakje?

Dank!

A. de Wit, 01-01-2014 17:03 #8
Mijn vraag: kan ik soep invriezen, en wat moet ik zeker niet doen?

Jannet Brink, 21-10-2013 16:07 #7
Ik heb teveel ratatouille gemaakt. Kan ik ook dat invriezen?

Mia, 07-03-2013 10:33 #6
Kan je stamppot zuurkool in vriezen?

Netty de Bruin, 23-08-2012 16:06 #5
Wat bedoelen jullie met =stoven in vetstof=? Kan dat in de wij en olijfolie? Zijn de enzymen dan voldoende gestopt voor het invriezen van groenten? Reactie infoteur, 24-08-2012
Geachte mevrouw de Bruin,

Met vetstof is boter bedoeld.

Mvg,
Jootje

Nico, 10-05-2010 18:03 #4
Mogen raapstelen ingevroren worden?

Henriette Bosch, 28-04-2010 07:48 #3
Ik zie geen verhaal over het invriezen van spinazie?

H. Maas, 02-05-2008 18:21 #2
Sperzibonen blancheren en afkoelen sperzibonen 3 minuten in kokend water blancheren daarna in een vergiet aflaten koelen. Niet onder de koude kraan doe je dat wel dan zijn de bonen als je ze uit de diepvrie haalt kookt en op tafel zet slap. Maar als je ze af laat koelen in een vergiet en de vriezer van tevoren op snelvriezenzet en bij 32 grade onder nul er in stopt zijn ze perfect net of ze gisteren geplukt zijn.

Max Stocking Korzen, 02-05-2008 17:13 #1
Wat zijn de bezwaren van het wederom invriezen van ontdooide groenten en andere levensmiddelen? Reactie infoteur, 05-05-2008
Geachte heer Stocking,

U mag geen ontdooide groenten of andere ontdooide levensmiddelen nogmaals invriezen.
De levensloop wordt stilgelegd, waarbij de voedingswaarden nog behouden worden. Legt u deze levensloop nogmaals stil, gaan alle voedingsmiddelen en vitaminen verloren.

Met vriendelijke groet,
Jootje (auteur artikel)

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 04-09-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 13
Schrijf mee!