InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Verpakkingsmateriaal voor invriezen

Verpakkingsmateriaal voor invriezen

Voor het invriezen moeten de producten op de juiste wijze worden verpakt. Zo blijft de kwaliteit op hetzelfde niveau. Wordt verkeerd verpakkingsmateriaal gebruikt of de pakjes van vlees gaan stuk, ontstaat er ‘vriesbrand’. U leest hier de soorten verpakkingsmateriaal die u kunt gebruiken bij het invriezen. Vriesbrand zijn donkere, harde plekjes waaruit het vocht verdwenen is. Is er eenmaal vocht ui diepgevroren producten verdwenen, dan wordt het noch bij het ontdooien, noch bij het bereiden weer opgenomen. Vochtverlies treedt ook op als het voedingsmiddel niet luchtdicht verpakt is. Het droogt aan de oppervlakte uit. Het vocht zit dan in de vorm van rijp aan de binnenkant van de verpakking.

Verpakkingsmateriaal

Goed verpakkingsmateriaal moet aan de volgende eisen voldoen:
  • hygiënisch
  • dampdicht – het moet het product tegen uitdrogen beschermen
  • van de lucht afsluiten – zo komen er geen verkleuringen of smaakveranderingen
  • het mag geen kleur, geur of smaak afgeven
  • het mag geen aroma doorlaten
  • juiste formaat
  • sterk genoeg bij lage temperaturen – mag niet stuk gaan

Op goede verpakkingen staat vermeld ‘bestemd voor diepvriezen’ of ‘geschikt voor diepvriezen’.

Wat kunt u gebruiken als verpakkingsmateriaal

U vindt hier een overzicht met materiaal wat u voor het invriezen kunt gebruiken:
  • diepvrieskwaliteit polyethyleen zakken en folie – polyethyleen is een soort plastic wat éénmaal te gebruiken is
  • polyethyleen dozen voor diepvries – meerdere malen bruikbaar na goed uitwassen
  • diepvrieskwaliteit aluminium
  • aluminiumdozen
  • nieuwe geparaffineerde kartonnen dozen en bekers
  • diepvrieskwaliteit cellofaan
  • kuipjes van smeer- en bakvetten en yoghurtbekers

Polyethyleen

Polyethyleen is een doorzichtig, taai materiaal dat moeilijk scheurt. Het voelt wasachtig aan. Het laat slecht weinig waterdamp door, echter wel aroma. Het is hierdoor minder geschikt om er sterk geurende producten in te verpakken. In de vorm van dozen en zakken is het verkrijgbaar. Tevens zijn er rollen te koop, welke je naar keuze kunt afscheuren.

‘Diepvrieskwaliteit polyethyleen zakken’ betekent eenvoudig weg dat ze dik genoeg zijn. Boterhamzakjes zijn bijvoorbeeld te dun en daardoor niet geschikt.
‘Diepvrieskwaliteit polyethyleen dozen’ kunnen meerdere malen gebruikt worden, na goed afwassen en afspoelen.
‘Diepvrieskwaliteit folie’ is per rol verkrijgbaar en is zeer geschikt om onregelmatige vormen te verpakken. Echter, er moet wel een tweede verpakking overheen.

Diepvrieskwaliteit aluminiumfolie

Dit materiaal is luchtdicht, dampdicht en vetbestendig. Wordt het op de juiste manier dichtgevouwen is het ook aromadicht en te gebruiken voor sterk geurende producten. Helaas scheurt het materiaal. Doe er een zakje omheen en klaar.

Aluminiumdozen

Bijna alle aluminiumdozen zijn geschikt voor het invriezen. Aluminium is stevig en de inhoud koelt snel af, doordat het goed geleidt.

Geparaffineerde kartonnen dozen en beker

Dit materiaal is dampdicht en laat geen aroma door. Ze zijn geschikt voor het verpakken van vruchtensappen en bouillon. Gebruik wel steeds nieuwe bekers: bij het afwassen van de bekers smelt de paraffinelaag. Koel daarom ook eerst de warme producten af, alvorens het in de beker te schenken.

Kuipjes van smeer- en bakvetten

Deze zijn dampdicht, niet aromadicht. Aan het ‘puntje’ op de bodem is te zien of ze ‘diepgetrokken’ zijn. Dan alleen zijn ze geschikt. Was ze af in water niet heter dan 80˚C en ze zijn te gebruiken voor niet sterk geurende producten.

Sluiten van pakjes en dozen

Het afsluiten is enorm belangrijk om uitdroging tegen te gaan. Gebruik hiervoor een:
  • las- of ‘seal’ apparaat
  • diepvrieskwaliteit plakband
  • sluitstrips
  • elastiekjes
  • bijbehorende deksels

Aluminiumfolie kan worden dichtgevouwen met een ruime overslag. Let erop dat vloeistoffen door bevriezing uitzetten, stop het doosje niet te vol.

Etikettering en voorraadlijst

Het is altijd handig een goede etikettering bij te houden op de producten. Overzichtelijk en duidelijk. Plak op elk pakje of doos een speciale diepvriesetiket met daarop:
  • inhoud
  • invriesdatum
  • hoeveelheid/ gewicht
  • uiterste gebruiksdatum

Gebruik een balpen of watervaste stift, vilstiften of inkt vlekken snel in een vochtige omgeving.
Tevens is een voorraadlijst erg handig. Sorteer naar groep voedingsmiddelen. Een overzicht wat gemakkelijk en snel te overzien is.
Gerelateerde artikelen
Verhuisdozen, welk formaat is handig?Verhuisdozen, welk formaat is handig?Bij een verhuizing is het handig om gebruik te maken van kartonnen verhuisdozen. Door spullen in dozen in te pakken voor…
Waar let ik op bij het invriezen?In principe kan je alles invriezen. Het eindresultaat is echter niet altijd hetzelfde. Producten van goede kwaliteit kom…
Tips Gebak Koek Cake Brood Bewaren - Hoe lang / Welke plek?Tips Gebak Koek Cake Brood Bewaren - Hoe lang / Welke plek?Tips voor de beste manier om gebak, koek, taart, cake, brood en broodjes te bewaren. Gebak, brood, taart of koekjes, cra…
Diepvriezen, hoe en watDiepvriezen is een bewaarmethode welke al behoorlijk ingeburgerd is. Van alle bewaarmethodes is diepvriezen zeker de mee…
Tips voor efficiënt en snel verhuizenTips voor efficiënt en snel verhuizenVerhuizen is vaak een helse klus: het brengt spanning en chaos met zich mee. Met deze tips verloopt je verhuis veel effi…
Bronnen en referenties
  • Plattelandsvrouwen

Reageer op het artikel "Verpakkingsmateriaal voor invriezen"

Reacties

Joep Vincent, 27-01-2013 12:01 #3
Graag zou ik illen weten waar ik dipvriesetiketten kan bestellen/kopen.

gewoon etiketjes di je op diepvriesproducten kan plakken zodat je kunt zien wat er in het door jouzelf ingevroren pakketjezit.

Mochel, 11-12-2012 02:08 #2
Beste mevrouw, meneer,

Als consultant in de voedingsmiddelen industrie heb ik onderstaande vraag:
Soms zie je kartonnen dozen welke aan de binnenkant zijn voorzien van een aluminium laag. Zoals bijvoorbeeld bij negerzoenen, een product wat erg veel last heeft van uitdrogen.
Dit laatste bepaalt de houdbaarheid grotendeels.

Vraag: ondanks dat een doos natuurlijk nooit helemaal luchtdicht is, vraag ik me af of de aluminium laag effectief is tegen het uitdrogen?

Met vriendelijke dank,
Groet,
Vincent Mochel

Wimpel, 11-06-2010 13:03 #1
Men kan gemakkelijk en goedkoop etiketten maken door het gebruik van een gratis "etikettenwizard" welke kosteloos te downloaden is. Ik koop echter geen diepvries etiketten maar druk de tekst (kies in de wizard b.v. alle etiketten dezelfde tekst) af op gewoon printerpapier. Op deze manier heb je b.v. 14 x de tekst op één A4. Nog even uitsnijden of op maat knippen. Plakken met diepvrieskwaliteit plakband. Als je er voor kiest om nog geen datum in te vullen dan kun je een voorraadje etiketten maken voor verschillende produkten. Je kan bijvoorbeeld de tekst "INVRIESDATUM:" op het etiket meenemen. Als je gaat invriezen hoef je alleen nog maar de datum handmatig toe te voegen. Het resultaat is in ieder geval netjes en duidelijk en ziet er geordend uit.

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 04-09-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!