InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Waar let ik op bij het invriezen?

Waar let ik op bij het invriezen?

In principe kan je alles invriezen. Het eindresultaat is echter niet altijd hetzelfde. Producten van goede kwaliteit komen in aanmerking voor invriezen. Waar moet u opletten bij het invriezen? Alle basisproducten kunnen diepgevroren worden en later in de keuken te bereiden. Alle stoofgerechten zijn goed in te vriezen, waarna ze weer opgewarmd worden en verfijnd, met een zeer goed resultaat. Echter, de kwaliteit van de producten moet van bij het vertrek optimaal zijn.

De volgende punten zijn bepalend voor het invriezen:

De dag voordat we gaan invriezen zetten we de vriezer op maximum. De thermostaat wordt uitgeschakeld, de motor blijft draaien en er wordt kou geproduceerd.
  • -25˚C: minder geschikt om in te vriezen
  • -30˚C: kan invriezen
  • -35˚C: goed toestel om in te vriezen

De temperatuur wordt aangegeven door een thermometer in de diepvriezer.
De dag erna kunnen de producten in de vriezer gelegd worden en de temperatuur zal weer stijgen. De temperatuur mag niet hoger komen dan -15˚C. Anders daalt de voedingswaarde van de producten die zich al in de vriezer bevinden. Is de vriezer gevuld, laat de motor nog 24 uur volop draaien. Daarna mag het toestel teruggeschakeld worden naar de normale stand.

Waar leg ik de in te vriezen producten?

Maak de zijwanden vrij en stapel de in te vriezen producten tegen de zijwanden. In de wanden zitten koelelementen. Via de wanden komt de kou dus in de diepvriezer. Begin achteraan rechts en stapel zo verder. Laat de producten 24 uur lang tegen de wand liggen. Draai na 12 uur de pakjes vlees om.

Hoeveel producten leg ik in de diepvriezer?

Elke diepvriezer heeft zijn capaciteit, welke afhankelijk is van de inhoud van het toestel. Vries nooit meer dan 10% van de totale inhoud van het toestel in. Gebeurd dit wel, verloopt het invriesproces te traag, waardoor kwaliteit van het voedsel verloren gaat. Hoe sneller het product wordt ingevroren, hoe beter.
Gerelateerde artikelen
Diepvriezen, hoe en watDiepvriezen is een bewaarmethode welke al behoorlijk ingeburgerd is. Van alle bewaarmethodes is diepvriezen zeker de mee…
Invriezen van kruiden en fruitWaar moet u opletten als u kruiden of fruit in gaat vriezen? Wat moet de kwaliteit van de voedingsmiddelen zijn, wat is…
Groenten invriezenBij het invriezen komen altijd een paar zaken om de hoek kijken. Wat moet ik wel en niet doen voordat ik groenten invrie…
Invriezen van fruitsoortenInvriezen van fruitsoortenFruit moet snel ingevroren worden, anders verliest het zijn vitaminen. Waar moet u opletten als u aardbeien invries? U l…
Op latere leeftijd kinderen krijgen: eicellen invriezenOp latere leeftijd kinderen krijgen: eicellen invriezenVrouwen in Nederland krijgen op steeds latere leeftijd kinderen. Of ze krijgen ze niet, omdat hun lijf daar niet meer ge…
Bronnen en referenties
  • Plattelandsvrouwen

Reageer op het artikel "Waar let ik op bij het invriezen?"

Reacties

Ans Snoeren Vrienten, 28-07-2019 12:32 #6
Aubergiene, kan ik die invriezen?

Matthé, 06-09-2017 19:25 #5
Als ik voedsel, wat normaal droog is, invries komt het na het ontdooien als een soort soep weer uit. Meestal niet meer te eten dan. Wat kan ik hier tegen doen?

Groeten Matthé

Nettie Meijer, 26-03-2013 09:44 #4
Kan je gekookte rijst invriezen?
Graag Uw reactie. Alvast hartelijk dank!
Groet. Nettie Meijer

Rut Assendelft, 30-12-2008 19:35 #3
Wie kan mij vertellen hoe lang de ingevroren producten in een vriezer houdbaar blijven of is dit per product verschillend? Mijn vrouw vriest wel eens producten in bijv. 1 dag voor de houdbaarheid verstreken is, dit lijkt me niet raadzaam?

Van Wieringen, 15-07-2008 09:18 #2
Kan je ook koolrabi invriezen? Zoja, hoe en waar moet ik dan op letten?

Corrie Douwes, 16-09-2007 19:33 #1
Ik heb een vraag voor jullie mooie site. Mijn ouders zijn in de tachtig. En kunnen niet meer zelf koken, tafeltje dekje hebben ze nu wel gezien, omdat het meestal niet lekker was, harde stukjes aardappels, een vlieg en nog veel meer.
Nu bedacht ik ( ik ben hun dochter) als ik nu eens allerlei stamppotten ga maken, bv boerenkool, andijvie, zuurkoolstamppot. Kan ik het dan daarna in vriesdozen doen en invriezen?
Ik hou het heel fijn vinden als ik hierover een reaktie ontvang van jullie, alsvast bedankt hiervoor en groetjes van mij.

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 04-09-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!