InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Invriezen van kruiden en fruit

Invriezen van kruiden en fruit

Waar moet u opletten als u kruiden of fruit in gaat vriezen? Wat moet de kwaliteit van de voedingsmiddelen zijn, wat is de bewaartijd en hoe ontdooi ik die ingevroren producten? U leest het hier.

Kruiden invriezen

Kwaliteit van kruiden voor het invriezen

Alleen kruiden die heel vers zijn, kunnen worden ingevroren. Ze worden niet geblancheerd, dan gaat het typische aroma verloren.

Hoe kruiden invriezen

Oogst de kruiden ís morgens vroeg, kort na de nacht. Spoel ze snel in ijskoud water en dep ze droog. U mag ze daarna fijn snijden, echter verliest u dan altijd aroma. Verpak de kruiden en vries ze zo snel mogelijk in.
Tip: verpak kruiden naar gelang van de hoeveelheid die u telkens nodig hebt. U kunt kruiden verpakken per soort of u maakt een mengeling van kruiden naar eigen smaak en gebruiksdoel.

Bewaartijden

Voor alle diepgevroren kruiden is de bewaartijd 12 maanden. Bewaart u ze langer, heeft dat geen zin, ieder jaar is er weer een nieuwe oogst.

Ontdooien voor de bereiding

Laat kruiden nooit ontdooien! Gebruik ze diepgevroren in de bereidingen, zodat heel de smaak en het volle aroma in de bereiding overgaat.

Fruit invriezen

Kwaliteit van fruit voor het invriezen

Diepgevroren fruit is niet te vergelijken met vers fruit. Diepvriesfruit is ideaal om te verwerken. Jam bijvoorbeeld is gemaakt van diepvriesfruit.
De versheid, kwaliteit, rijpheid en variëteit spelen een belangrijke rol bij fruit dat ingevroren wordt. Fruit moet eetrijp zijn, dan heeft het pas de goede smaak en bevat het de nodige vitaminen en mineralen. Onrijp fruit komt ook onrijp uit de diepvriezer!

Hoe fruit invriezen

Fruit moet zo snel mogelijk ingevroren worden, omdat de meeste fruitsoorten veel vocht bevatten. Het sap kan alleen bij een snelle invriesproces in de cel van het fruitweefsel behouden blijven.
Rauw fruit mag ingevroren worden, of met suiker bestrooid of in suikersiroop gelegd. Suiker vóór het invriezen is overbodig, suiker trekt vocht aan en achteraf kan men toch suiker toevoegen.

Fruit moet onmiddellijk na de oogst gereinigd worden. Verder dient fruit geschild, gepeld, versneden, ontpit of dergelijke te worden. Daarna kan het fruit verpakt en ingevroren worden.

Bewaartijden

Voor alle fruitsoorten is de bewaartijd 12 maanden. Langer bewaren is mogelijk, maar er is toch elk jaar een nieuwe oogst.

Ontdooien voor de bereiding

In principe worden de vruchten voor de verwerking in confituur, taart of verschillende jams niet ontdooid. Het ontdooien gebeurt in de bereiding zelf. Moeten de vruchten gepureerd worden, haal ze dan 3 uur vooraf uit de diepvries en zet ze in de koelkast, al dan niet gemengd met suiker en zoet likeur. Na een paar uur kunt u ze met de mixer pureren. U kunt ze natuurlijk ook ontdooien in de magnetron. Let dan wel op: alleen ontdooien en niet garen.
Gerelateerde artikelen
Invriezen van groente, vlees en fruitInvriezen van groente, vlees en fruitIn de hedendaagse samenleving waar vele mensen niet meer de tijd hebben dagelijks boodschappen te doen, is het leven zon…
Diepvriezen, hoe en watDiepvriezen is een bewaarmethode welke al behoorlijk ingeburgerd is. Van alle bewaarmethodes is diepvriezen zeker de mee…
Waar let ik op bij het invriezen?In principe kan je alles invriezen. Het eindresultaat is echter niet altijd hetzelfde. Producten van goede kwaliteit kom…
Invriezen van levensmiddelenInvriezen van levensmiddelenInvriezen van levensmiddelen. Hoe doe je dat? Welke verpakking gebruik je? Wat is het effect van invriezen op houdbaarhe…
Voedsel invriezenVoedsel invriezenVoedsel invriezen: zo heb je altijd eten op voorraad. De meeste mensen vriezen voedsel in omdat ze slechts eenmaal per w…
Bronnen en referenties
  • Plattelandsvrouwen

Reageer op het artikel "Invriezen van kruiden en fruit"

Reacties

Joey, 17-05-2015 22:03 #2
Waarom moet je voor het invriezen appel, peer, pruimen, perziken en nectarine schillen?
Ik wil ze invriezen om ze later te ontdooien en er dan sap van te maken in mij juicer. De pulp oa van de schil, gebruik ik om fruit leather van te maken. Vandaar mijn vraag.

Gwen, 20-12-2009 08:52 #1
'Diepgevroren fruit is niet te vergelijken met vers fruit.' -Zeg, is dat niet heel relatief? Vandaag de dag weten we ook dat diepvriesgroente gezonder kan zijn dan verse groente wat al dagen in de supermarkt en daarna bij ons thuis ligt voor we het verwerken.

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 04-09-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!