InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Diepvriezen, hoe en wat

Diepvriezen, hoe en wat

Diepvriezen is een bewaarmethode welke al behoorlijk ingeburgerd is. Van alle bewaarmethodes is diepvriezen zeker de meest natuurlijke, alleen van het natuurelement ‘koude’ wordt gebruik gemaakt om levensmiddelen snel af te koelen naar een temperatuur van -18˚C en ze op die temperatuur verder te bewaren. U leest hier meer over de wijze van invriezen en de voor- en nadelen van de verschillende soorten diepvriezers. De kwaliteit van het ingevroren product is van een aantal zaken afhankelijk:
  • de kwaliteit van het verse product
  • de snelheid van het tot -18˚C afkoelen
  • het gebruikte toestel
  • de manier van invriezen

Wijze van invriezen

Er is verschil tussen industrieel invriezen en thuis invriezen.
  • Industrieel invriezen: het invriezen gebeurt hier veel sneller, men beschikt over meer koude-eenheden. Of wordt er ingevroren met geventileerde koude lucht, of met vloeibaar CO2 (koolzuur) of vloeibaar N2 (stikstof).
  • Thuis invriezen: het invriezen is erg afhankelijk van het type toestel. Thuis heeft men minder koude-eenheden dan bij het industriële invriezen, zodat het invriezen veel minder vlug gebeurd.

Het principe

Voedsel bestaat uit weefsels die opgebouwd zijn uit cellen. Deze cellen zijn hoofdzakelijk samengesteld uit celvocht, waarvan het hoofdbestanddeel water is. Brengt men het celvocht op een temperatuur onder het vriespunt, wordt het ijs.

Traag invriezen

Bij traag invriezen is de ijskristalstructuur zeer groot, de celwand zal scheuren en er vloeit nog vloeibaar celvocht weg. Het verlies van celvocht is een verlies aan voedende waarde en kwaliteit, echter de voedingsmiddelen worden ook droger.

Vlug invriezen

De ijskristalvorming gebeurt heel snel en zeer kleine ijskristallen worden gevormd die de celwand niet scheuren en zo de cel onbeschadigd houden. De voedende waarde en alle smaakeigenschappen worden bewaard en zo blijft de kwaliteit behouden. Het is dus belangrijk alle producten die in de diepvriezer gebracht worden, zo snel mogelijk tot een temperatuur van -18˚C binnen het product gebracht wordt.

Diepvriestoestellen

De keuze van een goed apparaat draagt bij tot het succes van invriezen. De keuze is afhankelijk van:
  • de diensten die men ervan verwacht
  • de grootte
  • de levenswijze van gezin
  • de beroepsactiviteiten van de huishoudende
  • de plaats waar de diepvriezer terecht komt

Capaciteit

Capaciteit is één van de belangrijkste factoren bij aankoop van een diepvriezer. De kwaliteit van de diepvriezer is niet alleen afhankelijk van de laagste temperatuur die behaald kan worden, maar ook van de tijdsduur waarin deze lage temperatuur bereikt wordt. Diepvriescapaciteit is de hoeveelheid product die op 24 uur tijd tot -18˚C kan gekoeld worden. De capaciteit is bij elk toestel verschillend, van merk tot merk. Let op dat bij het invriezen de capaciteit niet overschreden wordt! De kwaliteit van het product wat ingevroren wordt, zal verloren gaan.

Grootte diepvriezer

Waar opgelet moet worden tijdens de keuze van de diepvriezer is:
  • grootte gezin
  • eetgewoonten
  • invriezen van eigen slacht
  • invriezen van gekweekte groenten/ fruit in tuin
  • invriezen van gekochte verse groenten/ fruit
  • invriezen van eigen gebak en brood
  • invriezen van soep en bereidingen
  • invriezen van zelfgemaakt ijs
  • enzovoorts

Groenten nemen veel ruimte in, dus bij de grootte van de diepvriezer moet daar wel rekening mee gehouden worden. Voor een gezin dat weinig zelf invriest en het meer moet hebben van de aankoop van diepvriesproducten, volstaat 50 liter per persoon. Bij aankoop van reeds ingevroren producten heeft het bijna geen zin grote voorraden op te stapelen. Het is beter regelmatig verse diepvriesproducten te kopen.

Model

Er zijn 3 modellen op de markt:

Kist of koffermodel

Voordelen
  • goedkoper in aankoop
  • minder verlies van kou bij het openen
  • grotere opbergruimte
Nadelen
  • neemt meer grondoppervlak in
  • producten zijn opgestapeld, dus minder overzichtelijk
  • producten kunnen moeilijk geschikt worden
  • onderhoud is moeilijker

Kastmodel

Voordelen
  • kleine grondoppervlakte nodig
  • producten kunnen makkelijker geschikt worden
  • producten kunnen ordelijk verdeeld worden over verschillende laden
  • gemakkelijk onderhoud
Nadelen
  • duurder in aanschaf
  • minder ruimte ter beschikking
  • hoger verbruik van elektriciteit door grotere kouverlies bij het openen

Combinatie koelkast-diepvriezer

  • met één deur
  • Met twee afzonderlijke deuren
  • Met 1 koelgroep
  • Met 2 koelgroepen
Gerelateerde artikelen
Groenten invriezenBij het invriezen komen altijd een paar zaken om de hoek kijken. Wat moet ik wel en niet doen voordat ik groenten invrie…
Waar let ik op bij het invriezen?In principe kan je alles invriezen. Het eindresultaat is echter niet altijd hetzelfde. Producten van goede kwaliteit kom…
Verpakkingsmateriaal voor invriezenVoor het invriezen moeten de producten op de juiste wijze worden verpakt. Zo blijft de kwaliteit op hetzelfde niveau. Wo…
Tips Gebak Koek Cake Brood Bewaren - Hoe lang / Welke plek?Tips Gebak Koek Cake Brood Bewaren - Hoe lang / Welke plek?Tips voor de beste manier om gebak, koek, taart, cake, brood en broodjes te bewaren. Gebak, brood, taart of koekjes, cra…
Invriezen van kruiden en fruitWaar moet u opletten als u kruiden of fruit in gaat vriezen? Wat moet de kwaliteit van de voedingsmiddelen zijn, wat is…
Bronnen en referenties
  • Plattelandsvrouwen

Reageer op het artikel "Diepvriezen, hoe en wat"

Reacties

M. V. Gorp Berings, 17-04-2013 06:43 #4
Waarom kan men geen twee keer invriezen, is dan alles bedorven?

Wat verandert er met de levens middelen? bv vlees en groenten?

J. Verheggen, 25-01-2013 13:24 #3
Waar in de diepvrieskast vriest de groente, het vlees of wat dan ook het snelst in?
Bovenin of onderin?

Ir J. Buscher, 08-03-2008 10:56 #2
Ik vries regelmatig wild en gevogelte in. Ik let op invriestemperatuur enz. Ik verpak in normale diepvrieszakjes die ik met eendraadje sluit, nadat ik zoveel mogelijk de lucht uit het zakje heb verwijderd.

Bij openen vind ik op het oppervlak van het vlees bruine en droge vlekken. Hoe komt dat en hoe kan ik het ontstaan van de vlekken voorkomen? Reactie infoteur, 10-03-2008
Geachte heer/ mevrouw Buscher,

Waarschijnlijk ligt dit aan het feit dat u het vlees niet snel genoeg invriest. Wacht hiermee niet te lang! Hierdoor ontstaan er bruine en droge vlekken.

Succes ermee!
Met vriendelijke groet, Jootje

Easthope, 18-09-2007 16:02 #1
Goedemiddag.
Kan vlees dat industrieel ingevroren is en al weer is ontdooid thuis weer ingevroren worden?
Er staat namelijk vaak op vlees in de supermarkt dat het product een diepvriesbehandeling heeft ondergaan.

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 04-09-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!