InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Zelf aardbeien, appels, kersen en bloemen plukken in Utrecht

Zelf aardbeien, appels, kersen en bloemen plukken in Utrecht

Zelf aardbeien, appels, kersen en bloemen plukken in Utrecht In Utrecht vinden we vooral in de Vechtstreek veel kersen- en andere fruitboomgaarden, als u in dit gebied rondtoert of fietst ziet u in het kersenseizoen regelmatig een bordje langs de kant van de weg met de tekst: zelf kersen plukken. Stop gerust en neem de tijd om wat van dit heerlijke verse fruit te plukken, tussen het lommerrijk lover van een boomgaard hangt altijd een fijne sfeer en het fruit plukken en proeven is zonder meer een aangenaam tijdverdrijf voor iedereen. Vaak kunt u voor klein bedrag zelf zoveel fruit plukken als u maar kunt dragen, we gaan hier eens kijken waar dat nog meer kan in Utrecht, gaat u mee?

De kwekerijen, hun fruitassortiment en wat zij nog meer te bieden hebben

Zelf aardbeien, bessen kersen en bloemen plukken in Utrecht is het sluitstuk in onze serie over zelf fruit plukken waarin we per provincie de kwekerijen in ons land behandelen waar u zelf uw fruit kunt plukken. Het is een leerzame zoektocht geweest en we hebben zo hier en daar al weer wat aanvullingen toegevoegd. Kent u zelf nog een fijn plukadresje? Laat het ons even weten!

Ook nu weer verneemt u van ons wat de Utrechtse kwekerijen nog meer organiseren, zoals speciale activiteiten voor kinderen, excursies of rondleidingen. De informatie over de openingstijden, het adres, telefoonnummer en het website adres vindt u in een apart kadertje, zo heeft u alle gegevens bij de hand. Pak de kinderen op en doe ze oude kleren aan, het is weer pluktijd!

De Eekhoeve in Veenendaal, landwinkel en beleefboerderij, zelf fruit plukken en groente oogsten

De Eekhoeve ligt mooi uit het zicht aan het eind van een smal laantje dat u in kunt rijden op de plek in de Dijkstraat waar u het landwinkel bord ziet staan. Als u fruit wilt plukken meld u dan eerst even in de landwinkel, daar vertelt men u welk fruit er rijp is en waar u dat vindt. Op de Eekhoeve is van alles te beleven, u kunt er zelf fruit en bloemen plukken in de pluktuin maar ook groente oogsten in de moestuin en voor de kinderen is er een kinderboerderij. In het voorjaar kunt u er perk- en kuipplanten kopen en in de landwinkel vindt u vers geoogste groenten en fruit, kakelverse eieren van de eigen scharrelkippen, heerlijke boerenkaas en ook geitenkaas en schapenkaas. Daarnaast is er een assortiment verse boerderijzuivelproducten en overheerlijk boerenijs!

De Eekhoeve, landwinkel, zorgboerderij en beleefboerderij
Dijkstraat 115 (smalle weggetje tussen 113 en 117 inrijden)
3904 DB Veenendaal
Telefoon: 0318 511265
E-mail: info@eekhoeve.nl
Website: www.eekhoeve.nl

Zelf plukken: vanaf juni: maandag van 13:30-17:00 uur, dinsdag t/m zaterdag 09.00-12.30 en 13.30-17.00 uur. Landwinkel hele jaar open op dezelfde tijden

Er is jam, honing en er zijn dranken als boerenjongens en het "Veens kaatje". Verder vindt u in de Landwinkel een zeer ruim assortiment boerderijproducten en streekproducten uit de Gelderse Vallei van collega-boeren, Veenendeel ligt immers pal op de grens met Gelderland. Op het terras onder de met druivenranken begroeide pergola kunt u genieten van een kopje koffie, thee of limonade met een lekkere boerenkoek. De Eekhoeve is ook een zorgboerderij die dagbesteding biedt aan zowel jongeren als ouderen. De omgeving, het werk en de persoonlijke aandacht zorgen ervoor dat de deelnemers zich hier thuis voelen, datzelfde gevoel krijgt u ook, wanneer u een uurtje fruit en bloemen hebt geplukt en groente heeft geoogst wilt u eigenlijk niet meer weg!

Fruitteler Jos van Rijn in Cothen aan de Kromme Rijn, appels en peren plukken in grote gaarden

Bij Jos van Rijn kunt u in de in totaal 11 hectare grote boomgaarden vanaf half september zelf appels en peren komen plukken. Meld u zich vooraf even aan de Kapelleweg 3, dan wijst men u de pluklocatie maar niet voordat u duidelijke instructies hebt gekregen voor het plukken want appel- en perenbomen zijn best kwetsbaar. Neem zelf iets te eten en te drinken mee en trek als het niet zulk mooi weer is laarzen aan. Jos van Rijn is deelnemer van het telerscollectief "Kromme Rijnstreek Telers" dat bestaat uit acht fruittelers uit de streek. Deze telers brengen gezamenlijk een deel van hun productie op de markt via Slagmaat, een grote handelsonderneming . De telers willen de verbondenheid met de streek nader vorm en inhoud geven door gezamenlijk te werken aan de duurzaamheid van de productie en door zich door middel van de productnaam te verbinden met de streek.

Fruitteler Jos van Rijn
Kapelleweg 3
3945 LA Cothen
Telefoon: 0343-56 14 26
E-mail: niet opgegeven
Website: nog geen eigen website

Zelf plukken: appels en peren, vanaf medio september tot in oktober,
maandag tot zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur, zondag gesloten

Op de uitgestrekte boomgaard is de verdeling appels en peren ongeveer 50-50. Jos kan u meer vertellen over plukmethoden in zo'n grote boomgaard en over gewasbescherming met behulp van natuurlijke vijanden, bij voorkeur gebruikt men hier alleen chemische middelen als het echt niet anders kan. Er worden rondleidingen door de boomgaard gegeven voor een groep van 10 tot 20 personen, informeer naar de mogelijkheden. Het dorpje Cothen ligt aan de Kromme rijn, het is een pittoresk boerendorp. De boomgaarden in de omgeving zijn als het ware de uitlopers van de Betuwe, de fruittuin van Nederland die in Gelderland ligt.

Historische moestuinen in de provincie Utrecht, twee juweeltjes in de drukke randstad

In de provincie Utrecht vinden we twee historische moestuinen die een bezoek meer dan waard zijn en ook al zijn deze tuinen niet ingesteld op boeren, burgers en buitenlui die emmers vol fruit willen komen plukken, toch willen we in dit artikel ook aandacht besteden aan de Historische Moestuin Bartiméus en historische Tuinderij Amelis' Hof omdat we bijzonder gecharmeerd zijn van deze prachtige eeuwenoude moestuinen. Bij beide tuinen kunt u wel verse groenten en fruit kopen en bloemen plukken. Het zijn lusthoven waar u en ook uw kinderen met genoegen een tijdje in zoet zullen zijn, u vindt de beschrijvingen hieronder:

Historische Moestuin Bartiméus in Doorn, thee drinken, groente snijden, fruit en bloemen plukken

Al in 1748 wordt de moestuin voor het eerst genoemd, zij staat ingetekend op een kaart van de "Hofstede en Landerijen genaamd in 't Sand". Ruim een eeuw later, in 1886, is op dit landgoed huis Hydepark gebouwd dat helaas tijdens de Tweede Wereldoorlog is afgebrand en gesloopt. Voorheen werden de tuinen gebruikt om de familie van Loon die het huis destijds bewoonde door het hele jaar heen te voorzien van groenten en fruit. Na de oorlog raakte het landgoed in verval maar tegenwoordig zijn de geheel ommuurde tuin en de kassen en kweekbakken prachtig gerestaureerd. Aan de rand van de muur staat de druivenkas en in het centrum van de tuin de perzikenkas en een vijgenkas. De tuin is voor iedereen dagelijks te bezoeken, er is een fijn theehuis waar u koffie en thee kunt drinken met iets lekkers, kinderen kunnen er spelen en meedoen aan activiteiten als zaaien en oogsten.

Historische Moestuin Bartiméus
Driebergsestraatweg 44
3941ZX Doorn
Telefoon: Bartiméus Infolijn 0900 7788899 of Marja Mostert 06 81159386
E-mail: info@bartimeus.nl
Website: www.bartimeus.nl/werken/moestuin_doorn

Zelf plukken: bloemen en soms een kleine hoeveelheid fruit. De tuin is open van april t/m september: ma t/m vrij van 10:00 - 17:00, za en zo van 11:00 - 17:00 uur

U kunt ook met een groep de tuin bezoeken, bijvoorbeeld voor een bedrijfsuitje, vergadering of verjaardag, informeer naar de mogelijkheden bij Marja Mostert. Wilt u zelf wat fruit plukken of groente oogsten dan kunt u het beste ook eerst even bellen.
In de tuinwinkel kunt u 's zomers altijd vers geoogst fruit en allerlei soorten groenten kopen. De Historische Moestuin Bartiméus maakt vandaag de dag deel uit van de zorginstelling Bartiméus die zich richt op mensen met een visuele beperking. De tuin is in de zomermaanden 7 dagen in de week open en buiten het seizoen van maandag tot en met vrijdag. Als u de tuin wilt bezoeken kunt u het Bartiméus terrein oprijden via de Driebergsestraatweg 44, na ongeveer 500 meter gaat u door de slagboom en dan kunt u vervolgens na 200 meter bij het eerste grote kruispunt parkeren. U ziet de tuin op dat punt vanzelf rechts in het bos liggen.
Het is een heerlijke plek om een tijdje te vertoeven en ook uw kinderen zullen zich niet vervelen, er valt zoveel te zien en te doen!

Tuinderij Amelis' Hof in Bunnik, bloemen plukken en biologische groenten, fruit en kruiden kopen

Bij Tuinderij Amelis' Hof mogen kinderen incidenteel als dat zo uitkomt ook wel eens zelf wat aardbeien of ander fruit plukken, in ieder geval kunnen zij hier wel altijd zelf een boeket bloemen plukken en u kunt er ook biologisch geteelde groenten, fruit en kruiden kopen. Als u bloemen wilt plukken meld u zich dan even bij de tuinwinkel, daar krijgt u uitleg over het plukken en rekent u uw boeket ook af. De tuin op landgoed Oud Amelisweerd is in totaal 1 ha groot en is opgezet met behoud van veel oorspronkelijke elementen zoals een kruidencirkel en een 17e eeuwse gerestaureerde schuur. Hagen en een houtwal zorgen voor beschutting, er staan druiven langs het middenpad en we treffen er ouderwetse fruitbomen als de mirabelle, ook wel kerspruim genoemd, de grillige mispelboom, een perzikboom en een abrikozen boompje. We vinden er ook exoten als de kiwi met z'n heerlijke vruchten.

Tuinderij Amelis' Hof
Koningslaan 9a
3981 HD Bunnik
Telefoon: 030-2517707
E-mail: info@amelishof.nl
Website: www.amelishof.nl

Zelf plukken: alleen bloemen, van mei tot november, woensdag van 13:00-17:00 en zaterdag van 10:00-15:00 uur, de tuinwinkel is op dezelfde tijden open

Er is een veldje met aardbeien en er staat klein fruit zoals rode bessen. Daarnaast worden er tal van groentesoorten gekweekt en vanaf mei kunt u in de tuinwinkel terecht voor de eerste sla en gedurende het seizoen komen daar steeds meer producten bij. Groenteplantjes worden er ook verkocht, er is een geurige kruidentuin en dan is er natuurlijk de bloemenpluktuin waar meer dan tweehonderd soorten bloemen groeien. Om bij de tuin te komen loopt u vanaf het begin van de oprijlaan bij Oud Amelisweerd naar landhuis Amelisweerd, daar ziet u aan uw rechterhand theeschenkerij Amelisweerd waar De Veldkeuken allerlei lekkere taartjes en broodjes serveert. Vanaf de theeschenkerij loopt u nog even rechtdoor, op de 5-sprong gaat u linksaf en dan staat u plots voor deze bijzondere moestuin waar u een andere wereld lijkt te betreden. Weg is de drukte van de grote stad, hier ademt alles rust uit en voelt u zich weer verbonden met de aarde. Bij Amelis' Hof kunt u ook een groepsrondleiding boeken, worksshops volgen of reserveren voor een kinderfeestje waarbij de kinderen zelf fruit en bloemen gaan plukken in deze fijne en prachtige tuin.

Meer fruitplukadressen en andere leuke activiteiten met kinderen

Zoals eerder al gezegd hebben we ook in andere provincies de leukste kwekerijen voor u opgezocht waar u zelf fruit kunt plukken, met adres, website, openingstijden en het telefoonnummer erbij, kijk bij onze special Fruit plukken, een heerlijk uitje, daar vindt u ze allemaal bij elkaar. Bent u op zoek naar meer leuke activiteiten die u met kinderen kunt ondernemen? Bekijk dan onze special Er op uit, iets leuks doen met uw kids!, daar vindt u vast wel iets dat uw kroost aanspreekt, veel kijk- en leesplezier!

Lees verder

© 2013 - 2014 Fijnesteyn, gepubliceerd in Diversen (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De zelfpluktuinDe zelfpluktuinZelf een boeket bloemen of een mand met fruit plukken, dat is iets wat veel mensen leuk vinden om te doen. Helaas heeft…
Fruit plukken als vakantiewerkFruit plukken als vakantiewerkZit jij ook een beetje krap in kas terwijl de zomervakantie alweer bijna voor de deur staat? Fruit plukken is één van de…
Zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in ZeelandZelf aardbeien, bessen en kersen plukken in ZeelandZelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Zeeland voert u naar het Zeeuwse platteland waar we nog rust en ruimte vinde…
Zelf aardbeien en bessen plukken op de WaddeneilandenZelf aardbeien en bessen plukken op de WaddeneilandenWe bespreken hier de leukste kwekerijen op de Waddeneilanden waar u zelf aardbeien en bessen kunt plukken met vermelding…
Zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Noord-Holland!Zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Noord-Holland!In zelf aardbeien, bessen en kersen plukken in Noord-Holland nemen we u mee langs een viertal bijzondere locaties waar u…
Bronnen en referenties
  • Amelishof.nl
  • Bartimeus.nl
  • Bijteun.nl
  • Doedestreekproef.nl
  • Eekhoeve.nl

Reageer op het artikel "Zelf aardbeien, appels, kersen en bloemen plukken in Utrecht"

Infoteur: Fijnesteyn
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Fruit plukken
Schrijf mee!