InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Ei klaarmaken: koken, gebakken, roerei, omelet maken

Ei klaarmaken: koken, gebakken, roerei, omelet maken

Ei klaarmaken: koken, gebakken, roerei, omelet maken Ei is gemakkelijk en lekker om te eten bij de broodmaaltijd of als extra bij de spinazie, nasi e.a. Er zijn verschillende manieren om een ei klaar te maken. Je kunt eieren koken, waarbij je kunt kiezen uit een zachtgekookt ei of een hard gekookt ei. Verder kun je een ei bakken, waarbij de dooier heel kan blijven of gebroken kan worden. Een hartige variant is met spek of bacon klaargemaakt. Een omelet kan als maaltijdvervanger gemaakt worden.

Ei klaarmaken

Het koken van een ei

Een ei koken is niet moeilijk, maar je moet wel weten hoe lang het ei moet koken. De één houdt van een haast vloeibaar ei, de ander wil een stevig gekookt ei hebben. Kok een ei niet te lang, want dan wordt het groen/ grijs van kleur, lekker is anders.

Benodigdheden voor het koken van een ei

  • Eieren
  • (Steel)pan
  • Water
  • Horloge, klok of kookwekker
  • Eventueel ook te gebruiken;
  • Eierprikker, om een gaatje bovenin het ei te maken
  • Zout, om in het water te doen ( als er een barst in het ei komt, stolt het eiwit sneller door de toevoeging van het zout, dus minder lekkage eiwit)

Ei koken, hoe doe je dat?

Prik eventueel een gaatje bovenin het ei, dit gaat het barsten van het ei tegen. Doe de eieren in een pan met water, en zorg dat ze ruim onder water staan. Breng het water aan de kook, en zet het vuur zo zacht dat het water zachtjes bubbelt. Voor een zacht gekookt ei houdt je 4 minuten kooktijd aan, voor een hard gekookt ei houdt je 8 tot 10 minuten aan. Kook je het ei 6 minuten, dan is het eiwit stevig, maar is het eigeel nog niet helemaal gestold. Als de gewenste kooktijd voorbij is, laat je de eieren ‘schrikken’ door ze onder de koud stromende kraan te houden. Het kookproces in het ei wordt hierdoor gestopt. Zodra je het ei goed kunt vasthouden met blote handen kun je het eitje pellen. Wil je mooie plakjes ei maken, dan kun je hiervoor een eiersnijder gebruiken ( zie foto).

Lekker op brood of bij de spinazie en sla. Leuk en lekker voor het garneren van allerlei salades.

Benodigdheden ei bakken

  • Koekenpan
  • Spatel
  • (Vloeibare) braadboter
  • Ei
  • Zout, peper

Ei bakken, hoe doe je dat?

Doe wat boter in de pan en verwarm dit op een matig vuur. Breek een ei, door de schil tegen de rand van de koekenpan te slaan. Pak beide zijden van de eierschaal vast, en breek het ei voorzichtig boven de pan open. Als het goed is vallen er nu geen stukjes eierschaal in de pan, gebeurt dit wel, haal deze er dan uit. Bak het ei gedurende enkele minuten op een zacht vuur. Naar smaak houdt je de dooier heel, of sla je hem stuk, zodat het eigeel meegebakken wordt. Bestrooi het ei naar smaak met peper en/of zout. Wil je een hartig gebakken ei maken, doe dan eerst ham, spek of bacon in de pan en breek daar de eieren op en bak het geheel. Je kunt ook plakjes kaas op het ei mee laten smelten.

Lekker op brood of bij de nasi

Benodigdheden roerei maken

  • Koekenpan
  • Spatel
  • Eieren
  • Braadboter
  • Zout/ peper

Roerei maken, hoe doe je dat?

Verhit wat braadboter in een koekenpan, op een niet te heet vuur. Breek een ei, of meerdere eieren, boven de koekenpan en hussel met de spatel het ei door elkaar tijdens het verhitten. Breng het op smaak met zout en/of peper. Doe dit, totdat het ei gaar is geworden.

Lekker op de boterham. Lekker voor mensen die niet van ‘vloeibaar’ ei houden.

Benodigdheden omelet maken

  • Koekenpan
  • Eieren
  • Braadboter
  • Scheutje melk
  • Van alles wat je maar lekker vind, als kaas, doperwten, bacon, ham, tomaat stukjes, champignons, stukjes paprika…
  • Zout en/of peper

Bereiding omelet

Breek enkele eieren in een kom ( zonder de schil) en voeg een scheutje melk toe. Kluts alles stuk en door elkaar en voeg toe wat je allemaal lekker vindt. Verhit wat braadboter in een koekenpan op een niet te heet vuur. Voeg de inhoud van de kom toe aan de verhitte koekenpan. Laat het geheel enkele minuten zachtjes verwarmen, totdat ook de bovenkant goed gestold is. Hoe lang dit duurt, is afhankelijk van de hoeveelheid die je in de pan hebt gedaan. Breng op smaak et peper en zout en eventueel wat paprikapoeder.

Je kunt het zo eten, of met brood erbij.
Succes en eet smakelijk!

Tips over eieren eten

  • Om salmonella besmetting te voorkomen is het belangrijk om ei voldoende te verhitten.
  • Eet niet dagelijks eieren i.v.m. de hoeveelheid cholesterol die je binnenkrijgt.

Ei weetjes

  • Ei is een bron van ijzer en vitamines A,D en E.
  • De kleur van de dooier wordt bepaald door het voer wat de kippen gegeten hebben, mais maakt de dooier bijvoorbeeld extra geel.
  • Bewaar eieren niet langer dan de houdbaarheidsdatum aangeeft.
  • Eieren moeten koel bewaard worden, het liefst buiten de koelkast, want in de koelkast drogen ze uit. Is er geen andere koel plek in huis, bewaar ze dan in de koelkast. Bij bewaren in de koelkast is het risico op salmonellabesmetting het kleinst.
  • Eieren blijven het langst goed als je ze met de punt naar beneden bewaard. Bewaar ze in de doos, dan drogen ze niet zo uit.
  • Een ei dat drijft in zout water is niet meer goed voor consumptie.
  • Een ei wat al gekookt is, kan in de koelkast nog 1 week bewaard worden.
  • Eieren nemen snel geuren over, bewaar ze niet in de buurt van geurende voeding als knoflook, vis of ui.
© 2011 - 2014 Wilmo, gepubliceerd in Bereiding (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gevulde omelet voor 2 personenEen heerlijke gevulde omelet. dit recept is afgestemt voor 2 personen.... de omelet bevat per portie zo'n circa 340 kcal…
Koken voor beginners, eieren!Koken voor beginners, eieren!Vraag in het rond wat de gemiddelde man nog niet eens kan in de keuken, en dan is het antwoord: 'Hij kan nog niet eens e…
Toast met gerookte zalm en roereiBent u aan een nieuw receptje toe? Wilt u eens wat variatie in uw kookkunst? Probeer dan alvast dit overheerlijke aperi…
Op kamers wonen, hoe bak ik een ei?Op kamers wonen, hoe bak ik een ei?‘Die kan nog niet eens een ei bakken,’ zeggen mensen weleens laatdunkend over personen die nog niet kunnen koken. We wil…
Zelf recepten bedenkenZelf recepten bedenkenDe lekkerste gerechten kun je maken zonder gebruik te maken van een kookboek of website. Zelf recepten bedenken is namel…

Reageer op het artikel "Ei klaarmaken: koken, gebakken, roerei, omelet maken"

Infoteur: Wilmo
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!