InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Gourmetten; wat in huis halen?

Gourmetten; wat in huis halen?

Gourmetten; wat in huis halen? Veel mensen doen aan gourmetten met kerst omdat het heel gezellig is om met de hele familie te doen. Ze halen veel lekkere dingen in huis om mee te gourmetten. Maar iedereen doet het anders. Lees hieronder wat je allemaal in huis kan halen.

Gourmetten

Met de kerst is het bijna vanzelf sprekend om gezellig met de hele familie lekker te gourmetten. 8 op de 10 mensen in Nederland gourmetten ieder jaar met kerstmis. Maar wat haal je allemaal in huis voor zo een avond?

Stokbrood

Om vooral niet te vergeten als je gaat gourmetten is stokbrood. Verwarm het stokbrood in de oven en als ze klaar zijn snij je ze in sneetjes stokbrood. Als je dat heb gedaan doe je alle sneetjes in een leuk rieten mandje met een kerstservetje erin en zet het op tafel. Je kan je stokbroodje smeren met kruidenboter.

Vlees

Om natuurlijk niet te vergeten en waar het vaak om gaat, vlees. In de supermarkt kun je doosjes met soorten vlees kopen voor de gourmet. Per persoon kun je ongeveer uitgaan van 350 gram vlees. Je kunt het natuurlijk ook zelf vleesjes maken zoals hamburgers, gehaktballetjes, slavinkjes, etc. Hoe je dit moet maken staat op deze website.

Groenten

Zet een paar schaaltjes groenten neer op tafel zoals onder andere:
  • Prei
  • Paprika
  • Plakjes tomaat
  • Champignons
  • Courgette
  • Wortelplakjes
  • Komkommer
  • Uitjes

Dit is lekker om met groenten een eigen creatie te maken. Om veel groenten door elkaar te mengen bestaan er ook wokpannetjes voor de gourmet. Deze koop je bijvoorbeeld bij de Blokker.

Lekkere dingen bij de gourmet

Naast de groenten zijn en nog zat lekkere dingen die je kan nuttigen bij het gourmetten zoals kleine stukjes banaan, of een ei die je in je pannetje kan doen. Je kan een ei in je pannetje laten vallen, maar je kan ook een geklutst ei in je pannetje bakken. Dit doe je door een beker te pakken en daar je ei in te doen. Je klutst het ei met een vork tot een geel mengsel en dan gooi je het in je pannetje. Ook pannenkoekjes behoren tot de favoriet bij gourmetten. Je maakt van tevoren pannenkoekenmix en als het klaar is, giet je het in een kannetje waarmee je het makkelijk in de pannetjes kan gieten. Je kan de pannenkoejes daarna eten met suiker, poedersuiker, jam of stroop.

Sauzen

  • Bernaisesaus
  • Kerrysaus
  • Knoflooksaus
  • Cocktailsaus
  • Barbequesaus
  • Zoetzuresaus

Drinken

Voor kinderen:
  • Appelsap
  • Cola
  • Fanta
  • Limonade
  • Fristi
  • Chocolademelk

Voor volwassen kinderen/volwassenen:
  • Wijn
  • Breezer
  • Safari
  • Bacardi
  • Bier
  • Rosébier

Muziek

Om de avond gezellig met de familie in sfeer te houden, zet je een gezellige kerst cd op. En vergeet geen kaarsjes aan te steken! Dit alles bij elkaar geeft het een gezellige avond.
© 2010 - 2014 Rozanne, gepubliceerd in Bereiding (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gourmetten; wat in huis halen?"

Reactie

Jeeeee, 10-12-2013 20:03 #1
Natuurlijk wat de kinderen lekker vinden, maar wat jullie ook lekker vinden. doe wat je doen moet.

Infoteur: Rozanne
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 1
Schrijf mee!