InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Gourmetten - wat u er allemaal bij kunt gebruiken

Gourmetten - wat u er allemaal bij kunt gebruiken

Gourmetten zorgt voor een gezellig avondje tafelen en kan makkelijk met meerdere personen. Bij gourmetten kunt u veel verschillende dingen eten en combineren. In dit artikel kunt u verschillende etenswaren vind die uitermate geschikt zijn voor de gourmet.

Wat heeft u nodig bij gourmetten?

Uiteraard een gourmetstel met de bijbehorende pannetjes. Niet altijd worden deze meegeleverd maar houten kleine spatels komen er goed bij van pas om het eten om te draaien. Om te kunnen bakken kunt u boter of vet gebruiken. Een tafelkleed is verstandig aangezien er wat afgeknoeid kan worden met het eten constant verplaatsen. Drinken is altijd handig bij gourmetten een lekker wijntje erbij of iets dergelijks. Verder heeft u vanzelfsprekend bestek, borden, schaaltjes en servetten nodig. Om het vlees te kruiden kunnen peper, zout en paprikapoeder ook van pas komen.

Hoeveel gebruikt u?

Omdat er vaak meer gegeten word dan alleen vlees en vis blijft er met regelmaat eten over. In het totaal is vaak 350 gram per persoon aan vlees of vis ruim voldoende als u meerdere etenswaren op tafel heeft staan. Als u eten over houd kunt u dat het beste direct nog opbakken als u het wilt invriezen.

Combinaties met stokbrood

Stokbrood is goed te gebruiken bij gourmet. U snijd de stokbrood in kleine gelijke mooie stukjes. producten waarmee stokbrood goed te combineren is:
  • Jonge kaas
  • Kruidenboter
Deze twee kunt u laten smelten in het pannetje op het stokbrood. U kunt uiteraard ook uw gebakken vlees op het stokbrood leggen.

Vlees

U kunt kiezen voor een kant en klare gourmetschotel maar u kunt ook zelf vlees samenstellen. Een lekker en ietwat goedkoper alternatief voor biefstuk kan tartaar zijn, kruid de tartaar met peper en zout aan beide kanten. Bak de tartaar dan gauw om en om zodat de tartaar rauw blijft van binnen. In principe kunnen alle vleessoorten op de gourmet alleen geen gevuld vlees zoals een kaasgoronblue omdat de kaas er uit loopt zodra u deze in stukjes wilt snijden. Aanbeloven vleesproducten zijn o.a. kipfilet, hamburgers, shoarma.

Vis

Vis is iets waar men van moet houden. Om licht te beginnen kunt u pangafilet proberen, deze heeft niet zo'n hele sterke vissmaak. Verder kunt u alle verse vis bereiden op de gourmet behalve kabeljauwfilet, deze valt namelijk uit elkaar bij het bakken in een pan. Ook gamba's (dit is een verzamelnaam voor garnalen en niet speciaal een grote garnaal) kunnen goed op de gourmet.

Overige etenswaren voor op de gourmet

Kleine etenwaren om met bijvoorbeeld vlees te kunnen combineren zijn:
  • uien
  • champignons
  • paprika
Deze kunt u allemaal het best onderin het gourmetstel in een pannetje bakken omdat deze op de plaat heel snel gaan.
Verder kunt u nog een eitje bakken in het pannetje en extra leuk voor de kinderen pannekoekjes, u kunt hiervoor gewoon een beetje pannekoekenmix aanmaken.

Voor bij de gourmet

Bij de gourmet zijn er veel verschillende dingen te serveren. Zowel een frisse salade als patat gaan er goed mee samen. Om het luxer te maken kunt u kiezen voor aardappelkroketjes in plaats van patatjes. Verder kunt u nog kiezen voor groentes, reken wel dat deze als u ze in een pan kookt niet eeuwig warm blijven. Probeer eventueel het gourmetstel in stukken te verdelen zodat de smaken van vis, vlees en groentes niet door elkaar gaan.

Sauzen

Zorg voor verschillende sauzen zodat elk wat wils heeft. Kies voor wat gangbare sauzen als mayonais, ketchup en curry maar pindasaus en cocktailsaus zouden zeker heel goed samengaan met het gourmetten.

Waar men rekening mee moet houden

  • Dat het gourmetstel op moet warmen
  • Dat u de ramen openzet
  • Zorg dat de rauwe vis/vlees producten pas zo laat mogelijk op tafel komen om bacteriën te voorkomen
Gerelateerde artikelen
Gezellig en gemakkelijk thuis eten: GourmettenGezellig en gemakkelijk thuis eten: GourmettenHeeft u vrienden of familie uitgenodigd om bij u te komen eten, maar wilt u hier niet teveel werk van maken. Dan is geze…
Gourmetten; wat in huis halen?Gourmetten; wat in huis halen?Veel mensen doen aan gourmetten met kerst omdat het heel gezellig is om met de hele familie te doen. Ze halen veel lekke…
Gourmetten in de ochtend - Net even andersGourmetten in de ochtend - Net even andersIedereen kent het wel, gourmetten! Inmiddels komt het gourmetstel niet alleen met kerst uit de kast, maar wordt deze met…
Gourmet boodschappenlijstGourmetten is een makkelijke en gezellige etensbereiding en vooral populair op feestdagen, feestjes en in weekenden. Voo…
Gourmetten met kinderen: Leuke, originele receptenGourmetten met kinderen: Leuke, originele receptenGourmetten, altijd een succes tijdens de feestdagen of wanneer je gewoon eens gezellig met familie of vrienden wilt eten…

Reageer op het artikel "Gourmetten - wat u er allemaal bij kunt gebruiken"

Reactie

Anet Westera, 24-12-2014 12:47 #1
Welke olie of boter gebruik je bij gourmetten?

Infoteur: Bembi
Laatste update: 05-03-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!