InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Gezellig en gemakkelijk thuis eten: Gourmetten

Gezellig en gemakkelijk thuis eten: Gourmetten

Gezellig en gemakkelijk thuis eten: Gourmetten Heeft u vrienden of familie uitgenodigd om bij u te komen eten, maar wilt u hier niet teveel werk van maken. Dan is gezellig gourmetten een goede optie. Ook tijdens de zomermaanden en de feestdagen wordt er veel gegourmet in Nederland. Maar naast vlees en een gourmetpan komt er meer kijken bij een goed georganiseerde gourmet avond. In dit artikel staat vermeld hoe u gezellig en geslaagd kunt gourmetten.

Wat is een gourmetpan?

Een gourmetpan bestaat uit twee delen. Het onderste deel is het gedeelte waar meestal ongeveer acht pannetjes staan. In deze pannetjes kunt u vlees, of groente bakken. Het bovenste gedeelte is een grote bakplaat waar iedereen gezamenlijk zijn vlees of groente op kan bakken. Vaak heeft iedereen een eigen pannetje en deelt met de bovenverdieping van de gourmetpan gezamenlijk.

Wat heeft u nodig om gezellig en geslaagd te gourmetten?

Vlees

Uiteraard heeft u vlees nodig om te gourmetten. Het is het gemakkelijkste en het leukste om kleine stukjes vlees te gebruiken. Dit is sneller gaar, en zo is er meer plaats op de gourmetpan. Er kunnen allerlei soorten vlees worden gebakken op de gourmetpan. In de winkel zijn vaak pakketten te koop rond de feestdagen en de zomermaanden met al voorgesneden kleine stukjes vlees, u kunt dit natuurlijk ook zelf doen. Vlees dat vaak in de pakketten zit zijn:

  • Kipfilet
  • Hamburgers
  • Speklap
  • Slavink

Kinderen vinden het vaak lekker als ze frikadellen die in kleine stukjes zijn gesneden kunnen bakken op de gourmet.

Stokbrood

Naast vlees kunt u nog veel meer gebruiken bij een geslaagd middagje of avondje gourmetten. In Nederland is het gebruikelijk om te starten met stokbrood met beleg. Beleg voor bij het stokbrood is onder andere:

  • Kruidenboter
  • Zalm
  • Sate
  • Salades (krabsalade, tonijnsalade, kipkerrysalade, komkommersalade, eiersalade, ect.)

Salade

Naast vlees en stokbrood is vaak een koude salade zoals bijvoorbeeld huzarensalade aan te raden. Dit is lekker te combineren met het vlees, en zo in de winkel te koop. U hoeft hier dus niets aan te doen behalve het uit de koelkast te halen.

Groente

Er zijn veel mensen die het lekker vinden bij hun vlees ook wat groente te bakken. Voorbeelden hiervan zijn champignons, paprika of uienringen. Snijdt dit van te voren al in stukjes en stop dit in schaaltjes, zodat u en de gasten dit zo kan pakken en bakken.

Aardappels of friet

Vaak worden er kleine aardappelschijfjes gebakken op de gourmetpan. Aangezien deze veel plek nodig hebben, en er dan dus geen vlees kan worden gebakken, wordt er vaak gekozen om ook de frietpan aan te zetten. Zeker als u niet zoveel vlees in huis heeft gehaald omdat vlees erg duur is, kunt u de frietpan erbij aanzetten om het vlees wat af te wisselen met friet.

Fruit en ijs

Als nagerecht kunt u kiezen om ijs te serveren. Ook kunt u van te voren fruit in stukjes snijden en in glazen stoppen. Deze kunt u bewaren in de koelkast en na het eten koud serveren.

Wat moet u niet vergeten tijdens een gezellige avond gourmetten?

Vergeet niet om boter, sauzen, en iets te drinken op tafel te zetten. Veel mensen zetten sauzen en drinken op een aparte tafel vlakbij de tafel waar gegeten wordt omdat de kans op het omstoten van een fles groot is, en het op tafel erg druk is. Geef iedereen een glas, een bord met een mes, een vork en een lepel en een spateltje om zelf het vlees om te kunnen draaien. Zet ook altijd een rol met keukenpapier op tafel, de kans op knoeien is namelijk groot.

Zet de salades niet te dicht bij de gourmetpan, deze worden dan warm en zijn dan niet lang houdbaar en vaak ook niet lekker meer.

Extra

Kinderen vinden het leuk om in de pannetjes pannenkoeken te bakken. U kunt dus pannenkoekenmix aanmaken en in de koelkast zetten en halverwege de avond de pannetjes voor de kinderen met pannenkoekenmix vullen. Ook kunt u in de pannetjes een eitje bakken, wat ook altijd lekker is bij het vlees. Let wel op: De pannetjes zijn maar klein, je hebt dus snel een erg dik ei of een dikke pannenkoek.
Gerelateerde artikelen
Gourmetten; wat in huis halen?Gourmetten; wat in huis halen?Veel mensen doen aan gourmetten met kerst omdat het heel gezellig is om met de hele familie te doen. Ze halen veel lekke…
Gourmetten - wat u er allemaal bij kunt gebruikenGourmetten zorgt voor een gezellig avondje tafelen en kan makkelijk met meerdere personen. Bij gourmetten kunt u veel ve…
Gourmet boodschappenlijstGourmet boodschappenlijstGourmetten is een makkelijke en gezellige etensbereiding en vooral populair op feestdagen, feestjes en in weekenden. Voo…
Gourmetten in de ochtend - Net even andersGourmetten in de ochtend - Net even andersIedereen kent het wel, gourmetten! Inmiddels komt het gourmetstel niet alleen met kerst uit de kast, maar wordt deze met…
Gourmetten met kinderen: Leuke, originele receptenGourmetten met kinderen: Leuke, originele receptenGourmetten, altijd een succes tijdens de feestdagen of wanneer je gewoon eens gezellig met familie of vrienden wilt eten…

Reageer op het artikel "Gezellig en gemakkelijk thuis eten: Gourmetten"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 22-11-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!