InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Patat of frietjes? Ze kunnen ook gezond gebakken worden!

Patat of frietjes? Ze kunnen ook gezond gebakken worden!

Patat of frietjes? Ze kunnen ook gezond gebakken worden! Friet is waarschijnlijk met uitstek het populairste gerecht van het westelijke halfrond. Iedereen is er gek op. Er is maar één probleem; de hoeveelheid vet in zo'n zakje patat is natuurlijk van het goede teveel. Eén pakje friet met mayonaise levert ons gemiddeld 1100 kcal op, zonder vlees is dat. En je begrijpt toch ook wel dat het gemiddelde stukje vlees van de snackbar er niet veel beter uit zal zien? Hoog tijd om daar wat aan te veranderen dus!

Inhoud

Hoe patat of friet zelf bakken?

Een tip die niet alleen jouw gezondheid ten goed kan én zal komen, maar ook je geldbeugel! Niet enkel ze zelf bakken, maar ook de aardappelen zelf schillen bedoelen we natuurlijk. Diepvriesfriet is meestal ook niet aan te raden omwille van het hoge vetgehalte. Zo weet je steeds met welke producten je in aanraking komt. Kortom, weet wat je eet. De beste aardappel die je kan gebruiken om friet te snijden is het bintje. Het is een langwerpige aardappel die ideaal is om mooie lange friet te snijden. Snij je patat ook niet te dun. Hoe dunner hij zal zijn, hoe makkelijker het zal zijn om vet op te nemen.

Welk frituurvet gebruiken om patat of friet te bakken?

Niet enkel de aardappel is van kapitaal belang, ook het vet waarin de patat gefrituurd wordt speelt een grote rol. Laat het vaste frituurvet steevast aan de kant staan. Deze zijn van nature rijk aan verzadigde vetzuren die het cholesterolgehalte verhogen. Plantaardige olie of vloeibaar frituurvet zijn rijk aan onverzadigde vetzuren en helpen het cholesterolgehalte in uw bloed verlagen. Snackbars kiezen meestal voor de ongezonde en vaak goedkopere vaste vetten.

Vergeet ook deze tips niet omtrent het frietvet:

  • Droog de aardappelen na het schillen. Dit voorkomt dat het frituurvet begint te schuimen en voorkomt dat het vet van temperatuur zal dalen.
  • Leg nooit teveel patat in het mandje. Zo zullen ze niet aan elkaar kleven wanneer ze gebakken zijn. Ook zal de temperatuur van het vet stabieler blijven wanneer het mandje niet volledig gevuld is.
  • Vervang het vet na ongeveer 15 bakbeurten.
  • Verwijder steeds restjes uit het frituurvet. Deze zullen de kwaliteit van het vet namelijk snel achteruit doen gaan. Aan de andere kant is het ook mogelijk dat we deze de volgende keer op ons bord krijgen, wat natuurlijk allesbehalve smakelijk is.

Hoe moet patat of friet gebakken worden?

Nu weet je al dat verschillende factoren het vetgehalte van de friet of de staat van het vet kunnen aantasten. Het bakken zelf is echter ook een niet te vergeten factor. De juiste temperatuur bij de tweede keer bakken is van cruciaal belang voor het vetgehalte van uw patat. Zorg daarom steeds dat de puntjes in het vorige onderdeel zorgvuldig zijn uitgewerkt. Dus; niet teveel in het mandje, geen natte aardappelen, geen oud vet gebruiken en restjes verwijderen. Dit is de juiste werkwijze:
  • Bak de friet 5 minuutjes op 160°C.
  • Laat ze 30 minuten volledig afkoelen.
  • Bak ze bruin op 190°C.

Is mayonaise of ketchup gezond?

Vermijden die mayo is de boodschap! Mayonaise zit boordevol verzadigde vetzuren dat onze cholesterol zeker niet ten goede komt. Eet liever ketchup op je patat, dit is namelijk gezond! Het pigment dat tomaten rood kleurt, lycopeen, is een krachtig anti-oxidant. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit pigment uit verhitte tomaten en tomatensauzen makkelijker wordt opgenomen door ons lichaam. Anderzijds mist de rode saus wel een aantal voedingsstoffen die verse vruchten wel hebben, maar ongezond is ketchup zeker niet.

Hoe moet een frikandel gebakken worden?

Gezond is een frikandel natuurlijk nooit, het is dan ook aangeraden dit soort vlees zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Bak je toch eens lekker je patat zelf is het helemaal niet nodig je frikandel ook te frituren. Deze kan je namelijk zonder één druppel vet in de oven gaar maken. Even lekker!

Hoe vaak mag ik patat of friet eten?

Feit blijft dat hoeveel werk je er ook in steekt, een zakje patat altijd ongezond zal blijven. Naast de 1100 kcal die je inneemt bevat het ook een hoop cholesterol, iets wat je lichaam als de pest kan missen. Eén keer per week friet eten kan geen kwaad voor een gezonde mens die veel sport of beweegt en dat kan combineren met een gezonde en evenwichtige voeding. Maar zoals steeds... overdaad schaadt!
Gerelateerde artikelen
Hoeveel calorieën hebben snacks van de frituur of snackbar?Hoeveel calorieën hebben snacks van de frituur of snackbar?Sinds de jaren zeventig is het aantal verkrijgbare snacks bij de frituur of snackbar meer dan verzesvoudigd. Met deze gr…
Hoe bak ik de lekkerste patat? 10 tips voor hemelse portiesHoe bak ik de lekkerste patat? 10 tips voor hemelse portiesAl sinds kinds af aan eten Nederlanders patat: bij de patatboer op de hoek, bij de lokale fastfoodketen en vroeger bij o…
Aantal calorieën in snacks uit de frituurAantal calorieën in snacks uit de frituurLekker, een snack nemen uit de frituur, zoals een bitterbal, frikadel of kroket. Hoeveel calorieën zitten er eigenlijk i…
Hoe maak ik zelf verse frietHoe maak ik zelf verse frietHoewel er niets makkelijker is dan het kopen van een zak diepvries frites bij de supermarkt en deze klaar te maken, is h…
Calorieën bij de snackbar, Italiaan en ChineesCalorieën bij de snackbar, Italiaan en ChineesUiteten of eten afhalen is lastig als je wilt afvallen en dus het aantal calorieën onder controle wilt houden. Toch kan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Patat of frietjes? Ze kunnen ook gezond gebakken worden!"

Reacties

Patatje Oorlog, 08-03-2016 05:38 #6
Voorbakken hoort op 140 te zijn, net beneden de temperatuur waarbij de aardappel zetmeel omgezet wordt in suiker. Afbakken op 180 i.p.v. 190 om aanzienlijk minder transvetten te creëren.

Wouter, 03-02-2014 19:05 #5
Mayonaise zit beslist niet vol met verzadigde vetzurenů Mayonaise bestaat voor 80% uit slaolie of een andere plantaardige olie. Onverzadigde vetzuren dus en daarmee niet cholesterol verhogend, eerder verlagend zelfs. Wel veel vet en daardoor levert het veel calorieën, je kunt er dus dik van worden. Maar verder niet schadelijk.

Frituren op hoge temperatuur (boven de 180 graden) is voor veel plantaardige olieën riskant omdat er dan kankerverwekkende stoffen kunnen ontstaan. Dat geldt niet vool alle soorten olie. Bijvoorbeeld arachide olie of olijfolie kunnen hoge temperaturen weerstaan en zijn dus een stuk veiliger.

Karin Noordhoek, 23-07-2012 11:06 #4
Sinds wanneer is ketchup gezond? In 100ml ketchup zitten ongeveer 10 klontjes suiker. Bovendien kun je mayo ook zelf maken.

Willem, 28-01-2012 00:15 #3
Ik heb anders begrepen dat frituren van friet op 190 C te heet is omdat er dan bepaalde stoffen in de friet worden omgezet naar kankerverwekkende stoffen, en dat dat bij 175 C niet gebeurd.

Harrys (infoteur), 15-12-2010 20:32 #2
Die is er bewust niet bijgeplaats omdat het toch afwijkt van het originele 'recept'. :-)

Rebeccahoogers (infoteur), 15-12-2010 18:18 #1
Ik mis de tip van ovenpatat. Scheelt aanzienlijk in de kcal.

Infoteur: Harrys
Laatste update: 08-04-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 6
Schrijf mee!