InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Braden in de braadzak

Braden in de braadzak

Braden in de braadzak De braadzak is niet alleen te gebruiken voor vlees, je kan er ook vis, groente en aardappelen in garen. De braadzak kan gebruikt worden tot een oventemperatuur van 220-230 graden. Wanneer je een braadzak gebruikt prik je in de bovenkant enkele gaatjes. Braden in een braadzak past in een caloriearm dieet doordat er bij deze bereiding geen boter of olie moet worden toegevoegd. De zak mag de ovenwanden en het warmte-element niet raken.

De braadzakken

Tegenwoordig is de braadzak bijna overal te koop. Niet alleen bij de grote supermarkten, maar ook bij de Blokker en de Action zijn ze vaak te vinden. Braadzakken zijn gemaakt van polyester (PET) en bevatten geen weekmakers. Bij braden in de braadzak komt vaak veel vocht vrij. Leg de braadzak dus altijd in een ovenschaal om het uitlekkend vocht op te vangen. De stoom die uit een braadzak komt is altijd erg heet, dus voorzichtig openen.

Vlees uit de braadzak

Voordelen van het klaarmaken van vlees is de braadzak zijn de afwezigheid van extra vet en schone handen. Je doet eerst de kruiden in de braadzak en daarna het vlees. Je husselt het geheel door elkaar en zo kan je het vlees kruiden zonder dat je het aan hoeft te raken.
Wanneer je vlees braadt in de braadzak moet het wel gaar zijn.
  • Een hele kip duurt afhankelijk van de grote 40 tot 60 minuten bij 200 graden.
  • Een kalkoen duurt iets langer, afhankelijk van de grote 100 tot 130 minuten bij 200 graden.
  • Varkens en rundvlees, één geheel, niet in stukjes gesneden duurt ongeveer 50 tot 60 minuten bij 180 tot 200 graden.
  • Gehaktballen zijn ook goed te bereiden in de braadzak. Voordeel is dat ze mooi rond blijven. Kruid de gehaktballen zoals je dit zelf het lekkerst vind. Daarna 40 minuten op 200 graden in de oven.

Plaats de braadzak wel altijd in een ovenschaal of op de bakplaat, zodat vocht wat mogelijk toch uit de braadzak lekt wordt opgevangen.

De hele maaltijd uit de braadzak

Het is zelfs mogelijk om een hele maaltijd in de braadzak te bereiden. Voordeel hiervan is weinig afwas.
  • Denk aan karbonade met aardappelen, courgette, knoflook en ui. Wanneer je er van houdt, kan je ook champignons toevoegen, maar niet iedereen kan de smaak van champignons uit de braadzak waarderen. Kruiden met Italiaanse kruiden. De zak sluiten en in een voorverwarmde oven van 200 graden zo'n 50 tot 60 minuten laten garen.
  • Wanneer je liever een visgerecht hebt kan je kiezen voor een combinatie van kabeljauw (niet in stukjes) met viskruiden, uien, wortel en aardappelplakjes (dun). Deze zak zal zo'n 30 tot 35 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden moeten.
  • Zelfs rijstgerechten uit de braadzaak zijn mogelijk, wanneer je gebruik maakt van de pakje roerbakrijst. Zo kan je bijvoorbeeld nasi maken. Gebruik hiervoor een voorverwarmde oven van 200 graden en laat het rijstgerecht zo'n 60 minuten garen.

Voor extra smaak kan je naast de kruiden eventueel een paar lepels bouillon toevoegen aan het gerecht in de braadzak. Wanneer je een krokant korstje wil op je vlees, kan je 20 tot 15 minuten voor het einde van de gaartijd de bovenkant van de braadzak openknippen.

Ook lekker uit de braadzak is Surinaamse roti.

Benodigdheden voor 4 personen:

  • 450 gram sperziebonen of kousenband, schoongemaakt
  • 400 gram kipfilet, in blokjes
  • 2 uien in ringen
  • 2 teentjes knoflook, uitgeperst
  • sambal naar smaak
  • 500 gram aardappelen, in kleine blokjes
  • 1 eetlepel kerriepoeder
  • 1 blikje tomatenpuree
  • 1 pak roti (de roti verwarmen volgens de verpakking)

Bereiden:

Alle ingrediënten, behalve de roti in de braadzak. Door elkaar husselen en dan ongeveer 40 minuten op 180 graden.
Gerelateerde artikelen
Gerechten bereiden in een braadzakDe braadzak wordt steeds populairder in gebruik. Met de braadzak kun je veel verschillende gerechten bereiden in de oven…
Simpele gerechten: kip uit de ovenSimpele gerechten: kip uit de ovenVeel mensen braden vlees gewoon in een pan met wat boter. Vaak strooit men er wat kruiden op en blust men het vlees af m…
Kabeljauw met courgette, sperziebonen of amandelenMinsten 1x in de week vis, dat is heel gezond. Kabeljauw is niet alleen gezond, maar ook nog eens heel erg lekker en gem…
Een oven kopen; de aandachtspuntenEen oven kopen; de aandachtspuntenVoor sommige mensen heeft een oven een wat stoffig imago dat geassocieerd wordt met kneuterigheid. Een oven is echter ee…
Surinaams-Hindoestaans recept, zelf eenvoudig roti makenSurinaams-Hindoestaans recept, zelf eenvoudig roti makenSoms moet je even die traditionele keuken uit voor nieuwe ideeën. Zo ook nu, want roti maken is normaal gesproken een ar…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Braadzak

Reageer op het artikel "Braden in de braadzak"

Reacties

Rietje, 25-12-2015 12:00 #2
Ik wilde graag weten hoelang moet een gemiddelde kip rollade in de oven met braadzak. Reactie infoteur, 26-12-2015
Op 180 graden, ongeveer 45 minuten voor een kip rollade van net iets meer dan een kilo. Het is een goed idee om de rollade ongeveer een half uur van te voren uit de koelkast te halen.

Trijntje, 20-12-2015 12:03 #1
Een vraag, we hebben een varkensrollade gekregen van ong 2,5 kg. Wil die in een braadzak gaan braden, hoe lang moet moet dat dan en hoe warm? Alvast mijn hartelijke dank.

Trijntje Reactie infoteur, 22-12-2015
Ongeveer 2 en een half uur op 180 graden in een voorverwarmde oven.

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 2
Schrijf mee!