InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Simpele gerechten: kip uit de oven

Simpele gerechten: kip uit de oven

Simpele gerechten: kip uit de oven Veel mensen braden vlees gewoon in een pan met wat boter. Vaak strooit men er wat kruiden op en blust men het vlees af met wat water om wat jus te maken. Toch kunt u meer met vlees doen dan u denkt. In dit artikel leest u hoe u eens een ander simpel, goedkoop en lekker kipgerecht uit de oven op tafel kunt zetten. Een reactie hoe het gesmaakt heeft zou leuk zijn!

Kipfilet uit de oven

In plaats van kipfilet braden op het vuur kunt u uw kipfilet ook garen in een oven. Dit zorgt ervoor dat de kip malser is van smaak en geen harde korst krijgt van het aanbakken. Wat heeft u nodig:

  • Kipfilet
  • Boter
  • Oven
  • Ovenschaal
  • Eventueel wat kruiden

U legt wat boter in de ovenschaal en legt hier de kip in. Het is fijn als de boter al wat vloeibaar is, maar dit is niet noodzakelijk. Vervolgens kruid u de kip naar eigen wens en laat u de kip ongeveer 20 minuten op 200 graden in de oven staan. De tijd en temperatuur is wel afhankelijk van de grote van het stuk vlees, controleer daarom altijd of de kip niet eerder of later gaar is.

Kipfilet met ontbijtspek uit de oven

Dit bovenstaande recept kan ook worden uitgebreid. Hiervoor heeft u dunne plakjes ontbijtspek nodig. Draai deze dunne plakjes om de kipfilet en herhaal de stappen die hierboven staan beschreven. Tevens zijn er bij verschillende slagers en supermarkten ook kant en klare stukken kipfilet met spek er omheen te koop.

Kipfilet met kruidenroomkaas uit de oven

U kunt ook het bovenstaande, of zelfs de twee bovenstaande recepten maken en de kipfilet vullen met kruidenroomkaas of kruidenboter. Snijdt dan alvorens u de kip in de oven doet de kipfilet open en vul deze met een flinke dikke laag kruidenroomkaas. Leg vervolgens de stukken kipfilet weer op elkaar en stop ze als hierboven beschreven staat in de oven. Eventueel kunt u ook hier de ontbijtspek omheen draaien, de kip blijft dan steviger bij elkaar en de kruidenroomkaas zal er minder uit smelten.

Serveertips

Van alleen een stukje kip kunt u niet leven, daarom staan hier tips om de kip bij te serveren beschreven. Omdat kip erg gezond vlees is waar weinig vet en veel eiwit in zit, wordt dit vaak gegeten door sporters of mensen die aan de lijn zijn. Het is dan erg lekker en gezond om de kipfilet te combineren met een bakje verse salade. Zo eet u toch een goed avondmaal, maar zitten hier niet veel vette voedingsmiddelen in.

Ook is de kipfilet lekker met gebakken aardappeltjes. Dit komt doordat de malse kip wordt afgewisseld met de knapperigheid van de aardappels, die een krokant laagje hebben gekregen door ze te bakken in plaats van alleen te koken.

Als u alleen de kipfilet opdiend is het mooi om deze in het midden van uw bord te leggen en hier omheen wat jus die nog in de ovenschaal zit te schenken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Simpele gerechten: kip uit de oven"

Reactie

Inge, 18-05-2015 14:25 #1
We hebben hier de kip opgevuld met kruidenkaas en ontbijtspek eromheen gegeten en het was superlekker. Zelfs mijn zoontje van 4 jaar was enthousiast. Ik maak dit zeker nog eens want het is supersnel klaar.

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 26-08-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 1
Schrijf mee!