InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zelf pesto maken: het recept

Zelf pesto maken: het recept

Zelf pesto maken: het recept Pesto is een heerlijke smaakmaker uit de Italiaanse keuken. Het kan in tal van gerechten gebruikt worden. Tegenwoordig verkopen niet alleen delicatessenwinkels maar ook bijna alle supermarkten pesto. Maar als je zelf ooit pesto hebt gemaakt, wil je niet meer anders. Het recept voor groene pesto.

Pesto: Italiaanse uitvinding

Groene pesto is een heerlijke kruidige 'saus' dat veel gerechten siert. Het recept wordt in Italië van moeder op dochter doorgegeven. De volledige naam van pesto is Pesto alla Genovese. Deze naam is afkomstig van 'pestatura' dat fijnmalen van kruiden betekent en van het plaatsje Genua waar pesto is uitgevonden.

Smaakmaker in veel gerechten

Pesto wordt veel in de mediterrane keuken gebruikt. Omdat het uit kruiden en zaden bestaat zijn ook veel vegetariërs hier gek op. Pesto wordt steeds populairder en vormt dan ook onderdeel van veel gerechten. Denk hierbij aan:
  • soepen
  • dressing voor salades
  • vulling voor aardappels
  • pastasaus
  • pizzasaus
  • dipsaus

Groene pesto is ook een smakelijke dressing voor over carpaccio van dungesneden rauwe ossenhaas. Het wordt ook bij allerlei andere vlees- en visgerechten gebruikt.

Het basisrecept voor groene pesto

Ingrediënten voor vier personen

  • 4 tenen verse knoflook
  • 1 bosje basilicum (vers)
  • 2 deciliter olijfolie
  • 50 gram pijnboompitten
  • 150 parmezaanse kaas
  • gemalen peper
  • 1 1/2 theelepel zout

Bereiding

Hak de gewassen basilicumblaadjes fijn. Doe hetzelfde met de knoflookteentjes of pers ze uit. Hou de olijfolie apart. Doe de rest van de ingrediënten in de keukenmachine/blender en maal ze fijn. Als je geen blender hebt kun je alles in een vijzel fijn hakken. Voeg de olijfolie met kleine beetjes toe, roer tot er een gladde saus ontstaat en klaar is de groene pesto!.

Varianten

De traditionele groene pesto bestaat uit een mengsel van onder andere basilicum, pijnboompitjes en parmezaanse kaas. Er zijn echter ook veel varianten op dit basisrecept denkbaar, bijvoorbeeld rozemarijnpesto, pesto met tomaten of korianderpesto. Varieer zelf eens met de kruiden die je lekker vindt en wellicht vind je je eigen pesto uit. Eet smakelijk!

Houdbaarheid pesto

Koelkast

Zelfgemaakte pesto is minder lang houdbaar dan kant en klare pesto uit een potje omdat er geen conserveringsmiddelen aan toe zijn gevoegd. De pesto is enkele dagen tot een week houdbaar in de koelkast als je het goed afgesloten hebt met bijvoorbeeld plasticfolie.

In de vriezer

Als je een laagje olijfolie op de pesto doet, verkleurt deze minder snel en is de pesto langer houdbaar, Zelfgemaakte pesto is ook in te vriezen. Zo kun je later ook nog eens van je zelfgemaakte pesto genieten!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RitaE, Pixabay
  • Kruiden- Irene van Tilburg
  • www.leerwiki.nl
  • www.smulweb.nl

Reageer op het artikel "Zelf pesto maken: het recept"

Infoteur: Schoontje
Gepubliceerd: 01-01-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!