InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Hoe maak je de lekkerste milkshakes?

Hoe maak je de lekkerste milkshakes?

Hoe maak je de lekkerste milkshakes? Milkshakes doen het altijd goed. In de zomer is het een heerlijke verkoelende drank en tijdens een dieet is een milkshake een uitstekende maaltijdvervanger. Er zijn milkshakes in allerlei smaken. Hoe maak je nu een milkshake en waar moet je opletten wanneer je een milkshake gebruikt als maaltijdvervanger tijdens een dieet?

De milkshake basisrecept

De gewone vanille milkshakes is het basisrecept voor alle milkshakes. Voor deze milkshake heb je per persoon 100 milliliter melk, twee bolletjes vanille roomijs en een half zakje vanillesuiker nodig.

De aardbeien milkshake

Dit is de meest gedronken milkshake. Er zijn diverse recepten te vinden. Het lekkerste is om voor een aardbeien milkshake ook aardbeienijs te gebruiken. Wanneer je op dieet bent en je wilt zo min mogelijk calorieën binnenkrijgen, kan je het ijs vervangen door meer aardbeien en deze een paar uur van te voren in de diepvries leggen. Om toch een romig effect te krijgen, kan je evt. nog een stukje banaan toevoegen. De siroop laat je dan weg.

Recept aardbeien milkshake (per persoon):

  • 100 milliliter melk
  • 3 aardbeien
  • 2 bolletjes aardbeienijs of vanille-ijs
  • klein scheutje limonadesiroop (aardbeiensmaak)

Doe dit alles bij elkaar in de blender of keukenmachine. Even aanzetten en daarna heb je een heerlijke milkshake. Wanneer je dol bent op de aardbeien milkshake van McDonald kan je hun eigen recept proberen. Dit bestaat uit 100 ml volle melk met vier bolletjes vanille-ijs en drie eetlepels aardbeienpoeder van Nestle Quick.

De chocolade milkshake

Bron: Stevepb, PixabayBron: Stevepb, Pixabay
Ook dit wordt veel gedronken. Hiervoor gebruik je 100 milliliter melk, met hierin drie bolletjes chocoladeroomijs. Een variant hierop is een chocolade milkshake gemaakt van 100 milliliter melk, twee bolletjes vanille-ijs en twee eetlepels chocoladepoeder van Nestle Quick. Deze milkshake is wat minder geschikt als maaltijdvervanger tijdens een dieet.

De milkshake met banaan

Banaan wordt vaak gebruikt om fruit milkshakes wat romiger te maken. De banaan wordt dan vaak gecombineerd met rood fruit, wat in bevroren vorm wordt verkocht in de supermarkt. Voor de dieet variant wordt dan minder of zelfs geen vanille-ijs toegevoegd. Naast light is dit natuurlijk ook gewoon lekker.

Variëren met fruit uit blik

Perziken en ananas op sap kunnen ook prima worden gebruikt voor een milkshake. Zo maak je in een handomdraai een perziken of ananas milkshake. Een blik ananasschijven (kleintje) is geschikt voor twee ananas milkshakes. Naast het fruit gebruik je ook het sap in de milkshake. Ook dit combineer je met 100 milliliter melk en twee bolletjes vanille-ijs per persoon. Een blik perziken op siroop van 410 gram is geschikt voor vier milkshakes.

Bijzondere milkshakes

Het leuke van zelf milkshakes maken, is het variëren met smaak en daarbij kan je heel wat avontuurlijker zijn dan de bekende aardbeien/banaan mix. Denk bijvoorbeeld eens aan een scheut citroensap in de appel of peren milkshake voor een frisse smaak. Of ga juist de andere kant op met een appel/kaneel milkshake.

Advocaat milkshake

100 milliliter melk met twee bolletjes vanille-ijs en twee eetlepels advocaat per milkshake.

Cappuccino milkshake

Deze bestaat uit een kopje afgekoelde espresso met 50 milliliter melk en twee bolletjes vanille-ijs of slagroomijs. Evt. naar smaak nog een schepje suiker.

Rum milkshake

Weer de twee bolletjes vanille-ijs, maar nu met een glas rum en 50 milliliter slagroom. Royaal bestrooien met kaneel.

Koffie-chocolade milkshake

Een kopje afgekoelde espresso met twee bolletjes chocolade-ijs en 50 milliliter melk.
Gerelateerde artikelen
Milkshakes makenMilkshakes makenWie smoort er in de zomer nou niet naar een heerlijk koude milkshake. Je kan ze zelf ook maken met veel verschillende sm…
Zelf een lekkere milkshake makenZelf een lekkere milkshake makenVrijwel iedereen drinkt er wel eens één in de zomer; een lekkere koude milkshake. Dit is een shake gemaakt van onder and…
Ingrediënten milkshakeIngrediënten milkshakeNiets is lekkerder tijdens een warme, hete en zwoele zomer, dan te genieten van een snelle en makkelijke zelfgemaakte ve…
Milkshake maken: receptMilkshake maken: receptZelf een milkshake maken: hoe doe je dat? Een milkshake is een heerlijke traktatie in de zomer, maar ook in de winter ge…
Milkshakes met alcoholMilkshakes met alcoholEen tropische verwenning, deze ijskoude, verkoelende milkshake vol met fruit, melk, ijs en alcohol. Ijskoud het lekkerst…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • http://classic-web.archive.org/web/20060705024012/http://www.mr-imp.net/~dcf/reposit/doc/_a_classer/recettes_macdo.html
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe maak je de lekkerste milkshakes?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!