InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept zoete toetjes

Recept zoete toetjes

Recept zoete toetjes Toetjes doen het over het algemeen goed na een hoofdgerecht. Tenminste als het hoofdgerecht niet van dien aard was dat er geen plaats meer is voor een toetje. Meestal zijn ze zoet en voor de meeste mensen geldt dat ijs er nog wel ‘bij’ kan, ook na een stevig hoofdgerecht. Probeer bij het ijs altijd uit te gaan van lightijs. IJs is sowieso een aardige calorieteller, maar het scheelt altijd als je lightijs neemt.

Pistache-ijs met fruit

Ingrediënten

  • pistache-ijs
  • Hollandse appels
  • krenten
  • hazelnoten en amandelen
  • bruine suiker
  • aardbeien
  • poedersuiker

Bereiding

De appels moeten geschild en gehalveerd worden, klokhuis eruit en een beetje uithollen. In de uitholling komt een mix van wat krenten, verkruimelde hazelnoten en amandelen vermengd met wat bruine suiker. De appel mag rijk beladen worden met het mengsel en er mag dus wel wat overheen vallen. Zet alles zo’n 15 minuten in de oven op 175 graden. Per bord kan er een gevulde halve appel met een bolletje pistache-ijs, enkele aardbeien en met wat poedersuiker er overheen, geserveerd worden.

Kaneelijs met fruit

Ingrediënten

  • kaneelijs
  • ronde ijswafels
  • kersen
  • pure chocolade
  • poedersuiker

Bereiding

Haal met een ijslepel bolletjes uit het ietwat zacht geworden ijs en druk deze een beetje plat. Leg nu op een ijswafel een ‘plat’ bolletje ijs en leg daar weer een ijswafel op en herhaal het nog een keer (ontstaat er een torentje). Leg er wat verse kersen bij en giet over het geheel wat warme pure chocolade en als laatste wat poedersuiker over het geheel strooien. Direct serveren.

Pannenkoekijs met fruit

Ingrediënten

  • pannenkoekmix
  • roomijs
  • honing
  • banaan
  • ananas
  • aardbeien
  • koffielikeur

Bereiding

Bak wat middengrote pannenkoekjes en laat ze afkoelen. Laat wat roomijs zacht worden en ‘smeer’ het uit over de pannenkoek. Versnipper er wat stukjes banaan overheen en rol de pannenkoek dan op. Leg er wat verse aardbeien en stukjes ananas bij en giet over de pannenkoek een klein beetje honing. Serveer er een likeurglasje met koffielikeur bij.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recept zoete toetjes"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 05-05-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!