InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Overheerlijke appeltaart

Overheerlijke appeltaart

Er gaat niets boven zelfgemaakte appeltaart, en zeker niets boven deze versie. Over de hele wereld wordt wel appeltaart gegeten en gebakken. Iedere windstreek heeft wel zijn eigen variatie op de appeltaart. Het recept voor deze appeltaart komt uit Amerika.

Ingrediënten (voor 8 personen)

  • 1 kilo rinse appels
  • 1 eetlepel vers citroensap
  • 1 theelepel vanille-essence
  • 120 gram kristalsuiker
  • ½ theelepel gemalen kaneel
  • 20 gram boter of margarine
  • 1 eidooier
  • 2 theelepels slagroom

Voor het deeg

  • 225 gram bloem
  • 1 theelepel zout
  • 120 gram ijskoude boter of wit plantaardig vet
  • 4 tot 5 eetlepels ijskoud water
  • 1 eetlepel paneermeel

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 230 °C. Zeef de bloem met het zout boven een kom en wrijf er de boter of het vet door tot het mengsel op grof broodkruim lijkt.
  2. Sprenkel er het water met 1 eetlepel tegelijk over en meng lichtjes tot het deeg samenhangt. Vorm er een bal van.
  3. Verdeel het deeg in tweeën en vorm elke helft tot een bal. Rol een van de deegballen op een met bloem bestoven werkvlak tot een cirkel van circa 30 cm doorsnee uit.
  4. Bekleed een taartvorm van 23 cm doorsnee met de deegcirkel. Snijd overhangend deeg af en gebruik de deegrestjes om de rand te versieren. Strooi het paneermeel over de bodem van de deegschelp.
  5. Rol de rest van het deeg uit tot het 3 mm dik is. Snijd met een mes acht grote bladvormen uit het deeg. Snijd de deegrestjes in kleinere bladvormpjes. Kerf de deegblaadjes met de achterkant van het mes om de nerven van het blad te maken.
  6. Schil de appels en verwijder de klokhuizen. Snijd ze in plakken en schep er het citroensap, vanille-essence, suiker en kaneel door. Vul de deegschelp met het appelmengsel en verdeel er stukjes boter over.
  7. Schik de grote deegblaadjes in een decoratief patroon over het appelmengsel. Versier de randen met de kleinere blaadjes.
  8. Klop de eidooier met de slagroom en glaceer er de deegblaadjes mee.
  9. Zet de taart 10 minuten in de oven en zet de oven daarna op 180 °C. Bak de taart nog 35 tot 45 minuten tot het deeg mooi goudbruin is. Serveer de appeltaart warm of laat de taart eerst in de vorm afkoelen.
© 2009 - 2019 Jorg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Overheerlijke appeltaart"

Infoteur: Jorg
Gepubliceerd: 27-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!