InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Aardappelsalade en salade van kip, meloen en ham

Aardappelsalade en salade van kip, meloen en ham

Aardappelsalade en salade van kip, meloen en ham Twee lekkere recepten, die gemakkelijk te bereiden zijn. Deze gerechten vragen niet al te veel tijd en er zijn ook niet zo veel ingrediënten voor nodig. Handig en smakelijk ook bij warm weer. Voorbereidingen kunnen eventueel ook de vorige dag al worden uitgevoerd, zodat het eten snel geserveerd kan worden.

Aardappelsalade met grillworst

Ingrediënten voor 4 personen

  • 4 grote aardappels
  • 1 klein blikje erwten
  • 1 klein potje sperziebonen
  • 1 grillworst
  • 1 scheutje azijn naar smaak
  • peper en zout naar smaak
  • enkele druppels maggi
  • 4 eieren
  • 1 grote ui

Voor de mayonaise

  • 1 eetlepel citroensap
  • 300 g magere kwark
  • mosterd naar smaak
  • zout en peper naar smaak
  • 2 hardgekookte eidooiers

Bereidingswijze

  1. Schil de aardappelen en snijd ze in stukken. Kook ze in ongeveer 15-20 minuten gaar in water waaraan zout is toegevoegd. Giet daarna de aardappelen af en houd ze apart.
  2. Laat de erwten en sperziebonen uitlekken in een vergiet.
  3. Snij de grillworst in blokjes of plakjes.
  4. Schil de ui en snij er ringen van. Fruit de uiringen totdat ze mooi goudbruin van kleur zijn.
  5. Maak dan de mayonaise: meng hiervoor alle ingrediënten voor de mayonaise in een keukenmachine door elkaar. Of vermeng het geheel handmatig met een garde.
  6. Meng de aardappels, de groente en de grillworst en breng dit op smaak met een scheutje azijn, maggi, zout en peper.
  7. Doe wat mayonaise erbij naar smaak en meng alles goed door elkaar.
  8. Serveer het geheel met een half gekookt ei op ieder bord en garneer het ei met wat mayonaise.

Tips

  • In plaats van grillworst kan er ook zalm of tonijn door de aardappelsalade worden gemengd.
  • In plaats van mayonaise kan ook voor slasaus of halvanaise worden gekozen.
  • Neem geen aardappelsoort die kruimig is, of afkookt..

Eventueel kunnen de aardappels en de eieren al een dag van tevoren worden gekookt, zodat het gerecht snel klaar is. Ook is de bereidingswijze gemakkelijk. Het is een ideaal recept voor warme dagen vanwege de frisse smaak.

Salade van kip, meloen en ham

Ingrediënten voor 4 personen

  • 2 kipfilets
  • 1oo g ham in reepjes
  • 150 ml kippenbouillon
  • sap van ½ citroen
  • 2 eetlepels olijfolie
  • zout naar smaak
  • 1 kleine tot middelgrote zoete honingmeloen
  • enkele slabladeren

Bereidingswijze

  1. Kook de kipfilets gaar in de kippenbouillon (ongeveer 15-20 minuten). Wacht tot de kip is afgekoeld en snijd hem in stukken.
  2. Meng het citroensap, de olijfolie en zout en vermeng de kip met deze dressing.
  3. Maak de meloen schoon en snijd hem in blokjes. Proef of de meloen zoet genoeg is, voeg eventueel wat suiker toe.
  4. Meng de meloen vervolgens door de kip en de dressing.
  5. Verdeel de slabladeren over 4 borden. Leg daarop het mengsel van meloen en kip met dressing.
  6. Garneer het geheel met de reepjes ham.

Kan worden opgediend met rijst, aardappels of pasta. De vorige dag kan eventueel al worden begonnen met de voorbereiding zodat ook dit gerecht snel klaar is. De kipfilet en aardappels kunnen eerder worden gekookt.
Gerelateerde artikelen
Salade met paddestoelen, aubergine of aardappelsaladeHet is weer lente, we kunnen weer buiten eten, lekker met een salade van paddestoelen, aubergine of aardappelen.
Barbecuerecept: AardappelsaladeBarbecuerecept: AardappelsaladeAardappelsalade is geschikt voor bij de barbecue. Je kunt het vlees dan lekker afwisselen met de salade. Er zijn veel va…
De warme wintersaladeEen warme salade is een maaltijd die koude en warme ingrediënten combineert. Sommige salades hebben een warme dressing t…
Kipsalade, salade van bonen, salade van komkommerHet zonnetje begint weer te schijnen en dus is het tijd voor een lekkere frisse salade, van bijvoorbeeld kip, komkommer…
Op kamers wonen, hoe kook ik aardappels?Op kamers wonen, hoe kook ik aardappels?Aardappels zijn in Nederland ons basisvoedsel. Aardappels koken is niet zo moeilijk als het lijkt. Je hebt in elk geval…

Reageer op het artikel "Aardappelsalade en salade van kip, meloen en ham"

Infoteur: Ymannee
Laatste update: 12-08-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!