InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lekkere lichte zomerrecepten

Lekkere lichte zomerrecepten

Lekkere lichte zomerrecepten Wat zijn zomerrecepten eigenlijk? Meestal gaat het hier om lichtere maaltijden die passen bij het warmere weer. Je lichaam heeft niet die zware brandstof nodig, die de winterkost je levert. Maar ook een lichtere maaltijd kan nog steeds veel calorieën opleveren en dat maakt dat verantwoord de lichte zomermaaltijd klaarmaken, nog steeds belangrijk is. Enkele lichte, verantwoorde maaltijden.

Krabsalade met pasta

Ingrediënten

  • 1 krop krulsla
  • 2 blikjes krab op waterbasis
  • 100 gram volkorenpasta (pennen)
  • 1 groene paprika
  • 3 eetlepels kleine olijven
  • 1 eetlepel kappertjes
  • 100 gram feta light
  • 1 rode ui
  • verse peterselie
  • sladressing met kruiden

Bereiding

Kook de pasta en laat deze afkoelen. Intussen kan de sla gewassen en geplukt worden. Laat de krab vervolgens goed uitlekken en maak daarna de peterselie en ui fijn en snij de paprika in kleine blokjes. Doe dit door de sla, wat stukjes paprika, olijven en kappertjes toevoegen en maak het vervolgens aan met wat sladressing. Voeg nu de krab toe en als laatste meng je de afgekoelde pasta door de salade.

Kip en tonijn met sushirijst

Ingrediënten

  • 1 dubbele kipfilet
  • 2 tonijnfilet
  • 100 gram sushirijst
  • 1 eetlepel gedroogde chilivlokken
  • 3 eetlepels sesamolie
  • wasabi
  • zout
  • 1 limoen
  • sojasaus
  • 1 rode paprika
  • 1 komkommer

Bereiding

Spoel de tonijn goed af, dep deze droog en wrijf het in met wat sesamolie en chilivlokken. Laat het zon 2,5 tot 3 uur marineren. Intussen kan de kipfilet gekookt worden in een pan met water. De rijst koken in zon 20 minuten en doe een snufje zout in het kookwater. Laat de rijst op laag vuur nog enkele minuten nagaren.
Pers intussen de limoen uit en meng het met wat sojasaus en wat water. Daarnaast kan de paprika in rechte (over de lengte dus) plakjes gesneden worden en de komkommer schoonmaken, doormidden snijden en deze 2 helften ook in lengte stroken snijden. Bak de tonijn nog even een minuutje of wat in de pan en laat de tonijn en de kip afkoelen.
Leg nu de rijst op de bodem van het bord, snijd de tonijnen en kip blokjes en leg deze op de lijst. Leg de paprika en komkommer naast de rijst aan beide kanten en zet er 2 kleine schaaltjes bij, een met was wasabi en een met het sojamengsel.

Salade met mozzarella

Ingrediënten

  • gemengde salade
  • kruidendressing
  • 2 middelgrote tomaten
  • verse peper en zout
  • olijfolie met peper
  • 1 groene paprika
  • 1 handje walnoten
  • verse basilicum

Bereiding

Meng de salade met een beetje kruidendressing en leg het als bodembedekking op een plat word. Voeg wat stukjes schoongemaakte groene paprika toe, stamp wat walnoten in kleine stukjes en voeg deze ook toe. Snij nu het bolletje mozzarella in plakjes van 0,5 tot max. 0,7 millimeter, halveer ze en leg deze in een rondje op de salade. Snij nu de gewassen tomaten in dunne plakjes en leg deze op de mozzarella. Druppel er wat olijfolie overheen en snipper er wat peper en zout op. Als laatste nog wat verse basilicum om het af te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekkere lichte zomerrecepten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-05-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!