InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Maaltijd salades

Maaltijd salades

Maaltijd salades Verschillende salades voor de zwoele zomeravonden. Groene salade met kippenlevers en spek. Witlof salade met appel. Witte bonensalade met tonijn.

Salade met kippenlevers en spek

Wat je nodig hebt:

  • Krop sla
  • Tomaatjes
  • Ui
  • Kippenlevertjes
  • Plakjes ontbijtspek
  • Olie
  • Citroensap of nog lekkerder Limoen
  • Peper, zout, mosterd

De bereiding:

Was sla en tomaat, pluk de sla en snijd de tomaatjes in plakken, snij de ui in mooie ringen en maak van de olie, limoensap, peper, zout en mosterd een dressing. Bak de plakjes ontbijtspek krokant en laat uitlekken op keukenpapier. Strooi een beetje zout op de kippenlevers en bak ze in wat braadboter tot ze gaar zijn, maar niet te lang doorbakken want dan worden ze wel erg droog. Schik de sla en tomaat op een schaal leg de kippenlevers en de plakjes spek er op. Als laatste lekker veel uienringen er op en dan de dressing er over verdelen, een lekkere maaltijdsalade met een stukje brood erbij erg smakelijk en voedzaam.

Witlofsalade met appel

Wat je nodig hebt:

  • 2 Struikjes lof
  • 2 Appels
  • 1 Uitje
  • 2 Zoetzure augurken
  • 2 Flinke lepels, romige mayonaise
  • Peper, zout, beetje mosterd
  • Citroen
  • Scheutje witte wijn of beetje yoghurt

De bereiding:

Was de lof, haal eventuele lelijke buitenste blaadjes weg en snij de lof heel fijn, besprenkel met citroensap, tegen verkleuren. De appels ook klein snijden en met citroensap besprenkelen, uitje en augurk snipperen en alles in een kom doen. De dressing maken van de mayo met mosterd, zout en peper en een scheutje witte wijn of een beetje yoghurt. De dressing over de witlofsalade schenken. Het is het lekkerst als je alle smaken even een halfuurtje in de koelkast in laat trekken. Als je het wat hartiger wilt maken kun je ook nog wat uitgebakken spekjes toevoegen aan deze salade.

Salade van witte bonen met tonijn

Wat je nodig hebt:

  • Blikje tonijn in olie
  • Limoen of citroen
  • Potje witte bonen
  • Olie
  • Peper en zout
  • Ui

De bereiding:

Laat de witte bonen even uitlekken op een zeef, snipper de ui en meng de bonen met ui en de tonijn zonder de olie. Maak een dressing van olie, limoensap, peper en zout en meng dit met de bonen, je kunt ook de olie van het blikje tonijn gebruiken maar sommige vinden dan de vissmaak wat te sterk worden. Zonder meer een voedzame salade.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Maaltijd salades"

Infoteur: Elisabeth2
Laatste update: 22-03-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!