InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Sushirijst koken

Sushirijst koken

Sushirijst koken Sushi is een veel gegeten gerecht uit Japan. Het bestaat uit een hapje rijst in verschillende vormen met daarbij overige ingrediënten. Sushirijst koken is niet moeilijk, wel is het belangrijk om je te houden aan het receptuur. De rijst in de sushi is tezamen met verse en kwalitatieve vis het belangrijkste onderdeel van het gerecht, besteed hier dus aandacht aan.

Ingrediënten sushirijst

  • 300 gr Japanse sushirijst
  • 5 dl water
  • 5 eetl Japanse Sake
  • 7 eetl zoete rijstazijn
  • 4 eetl witte suiker
  • 1/2 eetl zout

Bereidingswijze sushirijst

Sushirijst

  • Was de sushirijst in koud water tot het water schoon is zodra het eruit stroomt.
  • Laat de rijst uitlekken en plaats deze met het water en de sake op een hoog vuur.
  • Zodra het water kookt roert u in de rijst en zet u het zo laag mogelijk.
  • Plaats aluminiumfolie over de pan en plaats een deksel op de pan zodat er geen stoom uit kan.
  • Laat de rijst voor 20 a 30 minuten op zeer laag vuur staan, de rijst is klaar wanneer al het water is verdampt. Tevens kunt u controleren of de rijst gaar is door een rijstkorrel te pakken en deze tussen de vingers fijn te knijpen. Ziet u nog een klein wit puntje dan moet hij nog verder garen.

Azijnmengsel

  • Meng nu de rijstazijn, suiker en zout met elkaar door een gladde massa.
  • Zodra de rijst gaar is voegt u het mengsel toe en roert u alles rustig door.
  • Laat de rijst nu snel afkoelen, eventueel kunt u wapperen met iets om het proces te versnellen.
  • Als de rijst koud is is deze klaar voor gebruik, leest u hieronder de mogelijkheden en gebruik uw fantasie.

Ingrediënten van sushi

  • Vis: Zorg dat de vis vers is en varieer in soorten. Vaak gebruikte soorten vis zijn zalm en/of tonijn.
  • Nori: De grote groene bladen zeewier worden gebruikt om bijvoorbeeld de maki-sushi in te rollen. Ook op nigiri wordt een dun reepje nori gebruikt als decoratie.
  • Wasabi: Wasabipasta wordt gebruikt als smaakmaker en versterker bij sushi. Wasabi is erg heet; wees dus voorzichtig bij gebruik.
  • Gember: Gember wordt veel gebruikt in de Japanse keuken. In het zuur gelegde gember wordt gebruikt om de smaak tussen verschillende sushi te neutraliseren.
  • Sojasaus: Sojasaus wordt gemaakt van sojabonen. De sojasaus is in verschillende smaken te krijgen van zoet tot zout en wordt gebruikt om de sushi in te dippen.
  • Groenten: Groenten als komkommer, avocado, lente-ui en paddenstoelen worden vaak gecombineerd met de vis in bijvoorbeeld sushi maki. Ook worden er vegetarische varianten aangeboden met alleen groenten.
© 2006 - 2017 Recepten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf sushi makenSushi is een van de bekendste gerechten uit de Japanse keuken. Tegenwoordig zijn er vele varianten van deze ‘zure rijst’…
Zelf sushi maken - basisbenodigdheden en bereiding rijstZelf sushi maken - basisbenodigdheden en bereiding rijstSushi is een heerlijk gerecht dat je volledig naar eigen smaak aan kunt passen. Er zijn zoveel combinaties mogelijk dat…
Sushi is ingeburgerdSushi is ingeburgerdWe kunnen rustig stellen dat Sushi inmiddels is ingeburgerd. Toch kopen velen van kost kant en klare sushi hapjes of gaa…
Hoe maak je sushi?Sushi is een Japans gerecht dat tegenwoordig in Nederland ook veel gegeten wordt. Bij sushi geldt meestal: je vind het e…
Gezonde en lekkere sushiGezonde en lekkere sushiVeel mensen denken dat sushi gezond is, maar dat hoeft niet altijd waar te zijn. Veel sushi wordt namelijk ongezond gema…

Reageer op het artikel "Sushirijst koken"

Infoteur: Recepten
Gepubliceerd: 11-10-2006
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!