InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Oliebollen bakken, mét een smaakje

Oliebollen bakken, mét een smaakje

Iedereen kent de oude vertrouwde oliebol wel en veel mensen kunnen deze ook zelf maken. Maar wist je dat je een heleboel ongewone ingrediënten in deze oliebol kunt stoppen?

Het vertrouwde recept

Om oliebollen met een smaakje te kunnen bakken moet je natuurlijk eerst het basisrecept voor oliebollen kennen.

Benodigdheden

  • 1.000 gram tarwebloem
  • 50 gram koningsgist
  • 10 gram zout
  • 1 liter lauwe (soja)melk
  • 200 gram krenten
  • 200 gram rozijnen
  • rum of cognac

Bereiding oliebollen

  • Was de rozijnen en laat de rum of de cognac er 2-3 uur in trekken.
  • Was de krenten en laat ze 2-3 uur wellen met water.
  • Neem een pan met een ronde bodem. Doe hierin de gist en een gedeelte van de lauwe melk en meng dit goed tot de gist is opgelost. Sojamelk geeft een iets bruinere en krokantere korst.
  • Voeg de rest van de lauwe melk (ongeveer 40° C) toe.
  • Meng met een houten lepel de bloem erdoor en klop het beslag goed glad. Mengen kan ook met de kneedarmen in de mixer, voeg dan een klein klontje boter toe.
  • Voeg het zout en de vanillesuiker toe wanneer ongeveer de helft van de bloem in de melk is.
  • Doe nu de krenten, de rozijnen en de appel in het beslag.
  • Laat het beslag 1 uur op een warme plaats rijzen. Het volume neemt hierbij met 100% toe!
  • Verwarm de olie tot 180° C. Gebruik hiervoor een pan met olie of een frituurpan.
  • Doop de lepels in de olie om het beslag makkelijk te lossen.
  • Bak de oliebollen in 5 à 6 minuten mooi bruin.

Oliebollen met appel

Maak beslag klaar volgens het bovenstaande recept en schil 3 grote (moes)appels. Haal met een appelboor het klokhuis uit iedere appel en snijd ze in ringen. Haal een appelring door het beslag en bak deze in de olie goed gaar.

Oliebollen met banaan

Neem 5 bananen die nog niet helemaal rijp zijn en snijd iedere banaan in de lengte in 5 à 6 stukken. Zorg er voor dat je een ijslepel hebt waar één stuk banaan goed in past. Schep de ijslepel vol met beslag (klaargemaakt volgens het recept) en druk de banaan in het midden. Laat de ijslepel voorzichtig ‘leeglopen’ boven het frituurvet en frituur de oliebol goed gaar.

Oliebol met ananas

Laat de ringen ananas uit het blikje goed uitlekken en dep ze goed droog met een theedoek. Dit is erg belangrijk, omdat ananassap en vet niet zo heel goed op elkaar reageert (dit gaat behoorlijk spetteren). Haal, net als bij de oliebollen met appel, steeds een ring ananas door het beslag en bak deze in de olie goed gaar.

Oliebollen met krenten en rozijnen

Maak het beslag klaar volgens het recept en laat de krenten en rozijnen (zo veel als u zelf wilt) een half uurtje wellen in lauwwarm water. Spatel de krenten en rozijnen dan voorzichtig door het beslag en bak de oliebollen zoals in het recept voor het beslag staat.

Oliebollen met peer

Schil 5 peren en snijd ze elk in 4 stukken. Snijd het klokhuis er uit. Haal ieder stuk peer door het beslag dat je volgens het recept hebt klaargemaakt het bak het in olie gaar.

Oliebol met chocolade

Om oliebollen met chocola te maken maak je eerst het beslag klaar volgens het recept. Neem 2 pure chocoladerepen (of meer, als je dat lekker vindt) en sla deze in kleine stukken. Dit doe je door ze in een handdoek te wikkelen en er met een hamer op te slaan. Spatel deze stukjes chocolade door het beslag en bak het deeg gaar.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van oliebollenDe geschiedenis van oliebollenIedereen kent hem; de gefrituurde bal van deeg waar soms het één en ander aan rozijnen, appel of ananas aan toegevoegd w…
Oliebollen en appelflappenOliebollen en appelflappenÉén ding dat je niet mag vergeten met kerst en oud en nieuw is oliebollen en appelflappen. Lees in dit artikel hoe je ze…
Het lekkerste recept voor een oliebol zonder melkHet lekkerste recept voor een oliebol zonder melkVeel oliebollen worden gebakken met deeg dat bereid is met melk. Helaas is het zo dat een groot gedeelte van de Nederlan…
Oliebollen, tropisch of zoet gevuldNog een paar dagen en dan wordt het oude jaar weer met oliebollen en champagne uitgeluid. Oliebollen zijn lekker en makk…
Afvallen en calorieën: Oliebollen en appelflappenAfvallen en calorieën: Oliebollen en appelflappenAfvallen en de decembermaand lijken vaak niet samen te gaan. Zijn net de kerstdagen geweest, dan staan oud en nieuw al w…

Reageer op het artikel "Oliebollen bakken, mét een smaakje"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 14-10-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!