InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Tapas: Makkelijk lekkere spiesjes maken

Tapas: Makkelijk lekkere spiesjes maken

Tapas: Makkelijk lekkere spiesjes maken Tapas zijn kleine hapjes die in Nederland vaak bij de borrel worden geserveerd. Veel verschillende tapas samen kunnen ook een volledig avondmaal vormen. Spiesjes (hapjes op een stokje) zijn een leuke toevoeging op de tapas, niet in de laatste plaats omdat deze vorm van fingerfood makkelijk eet. Daarnaast ziet het er meteen aantrekkelijk uit. Er zijn vele verschillende spiesjes te maken, met allerlei ingrediënten. De recepten zijn aanraders, maar laat vooral je eigen fantasie de vrije loop en pas aan naar eigen smaak.

Spiesjes met rauwe ham

Benodigdheden

  • Lange tapasprikkers
  • Bord

Ingrediënten

  • Rauwe ham naar keuze (Serrano, Parma)
  • Verse basilicum
  • Kleine mozzarellaballetjes
  • Zongedroogde tomaatjes
  • Peper en zout

Bereidingswijze

Alle spiesjes zijn snel en makkelijk te maken. Pluk mooie, grote basilicumblaadjes van de tak. Spoel deze even kort af onder de kraan. Laat de mozzarellaballetjes en de zongedroogde tomaatjes uitlekken. Vouw of rol de plakjes ham op. Vouwen geeft een wat rommelig effect, wat goed past bij dit type hapje. Steek nu alle ingrediënten afwisselend op het spiesje. Ham - basilicum - zongedroogd tomaatje - mozzarella - enzovoort. Breng de spiesjes op smaak met wat peper en zout. Serveer de spiesjes op een bord. De spiesjes zijn enkele uren te bewaren in de koelkast.

Tip

Rucola past erg goed bij dit spiesje. Serveer de spiesjes op een bedje van rucola of vouw wat rucola in de ham.

Spiesje Caprese

Benodigdheden

  • Lange houten tapasprikkers
  • Bord

Ingrediënten

  • Kleine mozzarellaballetjes
  • Cherrytomaatjes
  • Verse basilicum
  • Peper en zout

Bereidingswijze

Een spiesje caprese is erg eenvoudig te maken. Het spiesje behoeft enkel een koude bereiding. Pluk mooie, grote basilicumblaadjes van de tak. Spoel deze even kort af onder de kraan. Was de cherrytomaatjes en laat de mozzarellaballetjes uitlekken. Steek nu alle ingrediënten afwisselend op het spiesje. Tomaat - basilicum - mozzarella - enzovoort. Breng de spiesjes wat op smaak met peper en zout. Presenteer dit spiesje op een bord. Deze spiesjes zijn enkele uren te bewaren in de koelkast.

Tip

Deze capresestick smaakt ook prima bij een zomerse barbecue. Ook is dit als kleiner hapje te maken wanneer je voor een korte tapasprikker kiest.

Spaans spiesje

Benodigdheden:

  • Pan
  • Roerspaan
  • Snijplank
  • Mes
  • Tapasprikkers
  • Ovenschaal

Ingrediënten

  • 300 gr gehakt
  • Een ei
  • Chorizo
  • Cherrytomaatjes
  • 1 teentje knoflook
  • Peper en zout

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180 graden. Snijd de knoflook in kleine stukjes of gebruik een knoflookpers. Kneed de knoflook en het ei door het gehakt. Voeg wat peper en zout toe aan het gehakt en draai er kleine gehaktballetjes van. Bak deze gehaktballetjes in een hapjespan totdat ze gaar zijn. Snijd ondertussen de chorizo in dunne plakjes en was de cherrytomaatjes.

Prik de drie hoofdingrediënten nu op een tapasprikker. Prik eerst een cherrytomaatje op het spiesje, vervolgens een plakje chorizo en prik dit geheel in een gehaktballetje. Zet de spiesjes rechtop in een ovenschaal. Zet de schaal met spiesjes ongeveer 15 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden. Hierna direct serveren.

Tip

Zin in iets pittigers? Gebruik chilipoeder om het gehakt te kruiden of snijd een rode peper in stukjes en voeg hiervan wat toe aan het gehaktmengsel.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tapas: Makkelijk lekkere spiesjes maken"

Infoteur: Shirleyp
Laatste update: 05-08-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!