InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Knapperig pindakaasijs

Knapperig pindakaasijs

Knapperig pindakaasijs Als je gek bent op pinda's of pindakaas, dan is dit recept echt iets voor jou! Er zitten veel pinda's in en je kunt het lekker knapperig maken. Misschien wil je nog een variant? Pindakaasijs met witte chocola of met marshmallows? Het kan allemaal.

Ingrediënten

  • 240ml volle melk
  • 150 gram suiker
  • 1 theelepel vanille-extract
  • 225 gram pindakaas met stukjes
  • 475ml geklopte slagroom
  • 2 eetlepels gehakte, ongezouten pinda's

Bereiding

Met deze ingrediënten kun je ongeveer 840ml pindakaasijs maken.
Doe de melk, suiker en het vanille-extract in een pan op laag vuur en verwarm het. Zet daarna het mengsel weg en laat het afkoelen.
Klop de koude melk en de pindakaas door elkaar tot het goed gemengd is en doe dan de slagroom erbij, dit klop je door elkaar.

Voor de volgende stap heb je een ijsmachine nodig. Heb je deze niet? Geen nood, het kan ook zonder ijsmachine.

Met ijsmachine

Hiervoor hoef je het mengsel alleen maar in de ijsmachine te gieten en de instructies van de fabrikant volgen.

Zonder ijsmachine

Zorg dat de ingrediënten goed koud zijn. Giet het mengsel in een diepvriesdoos waar je later goed in kunt roeren. De doos dek je goed af met plastic folie of bakpapier, daardoor kan het ijs gelijkmatig bevriezen. Zorg dat je een goed passende deksel voor de doos hebt en zet de doos in het koudste gedeelte van de vriezer. Na een uur schraap je het bevroren ijs van de randen en klop je het geheel tot een glad mengsel. Daarna dek je de doos weer af en zet je hem weer voor een uur in de vriezer. Dit herhaal je minstens 1 à 2 keer tot het ijs gelijkmatig en glad bevroren is. Vervolgens dek je het ijs af en laat je het helemaal bevriezen.

Voeg de pinda's toe als het ijs bijna bevroren is, je moet dus regelmatig checken of het ijs in de doos bijna bevroren is. Hoeveel pinda's je toevoegt ligt helemaal aan jezelf. Hoe meer pinda's, hoe knapperiger het ijs wordt.

Variaties

Vind je pindakaasijs alleen een beetje saai? Dan zijn er een aantal variaties mogelijk.

Pindakaasijs met bananenchips

Hiervoor heb je 2 eetlepels verkruimelde bananenchips nodig. Voeg dit toe aan het ijs als het bijna bevroren is. Je kan zoveel bananenchips toevoegen als je zelf wilt.

Pindakaasijs met witte chocola

Hiervoor heb je 50 gram witte chocola nodig. Je kan eventueel ook pure of melk chocola gebruiken. De chocola hak je eerst en roer je daarna door het ijs voordat het bevroren is.

Pindakaasijs met suikerpinda's

Hiervoor heb je vier eetlepels suikerpinda's nodig. Deze moeten grofgehakt zijn. Ook dit roer je door het ijs vlak voordat het bevroren is.

Pindakaasijs met marshmallows

Hiervoor heb je 25 gram minimarshmallows nodig. Deze halveer je en roer je door het ijs voordat het bevroren is.

Lees verder

© 2012 - 2019 Ghostattack, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf pindakaas makenZelf pindakaas makenPindakaas is een zeer populair broodbeleg. Dit smeersel, gemaakt van pinda's, zit boordevol goede voedingsstoffen. Zo be…
Zit er kaas in pindakaas?Zit er kaas in pindakaas?We eten graag een lekker boterhammetje met pindakaas. Het mes gaat in de pot en we halen een flinke klodder naar boven,…
Pindakaas, meer dan alleen broodbelegPindakaas, meer dan alleen broodbelegIs pindakaas echt een typisch Nederlands product? Wat zit er eigenlijk allemaal in pindakaas? Pindakaas wordt meestal ge…
Dieet en pindakaas, helpt pindakaas buikvet te verbranden?Dieet en pindakaas, helpt pindakaas buikvet te verbranden?In Nederland zijn de mensen gewend om beleg op het brood te doen. Een beleg dat erg geliefd is, is pindakaas. Pindakaas…
Pindakaas, hoe maak je het en wie was de uitvinderPindakaas, hoe maak je het en wie was de uitvinderWie denkt er bij het met pindakaas besmeren van zijn boterham nou aan de uitvinder van pindakaas, of aan hoe pinda's gro…
Bronnen en referenties
  • 500 ijsrecepten - Alex Barker

Reageer op het artikel "Knapperig pindakaasijs"

Reactie

1d<3 Er, 07-03-2013 14:42 #1
Kan het ook zonder slagroom?

Infoteur: Ghostattack
Laatste update: 23-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Desserts
Reacties: 1
Schrijf mee!