InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Dieet en pindakaas, helpt pindakaas buikvet te verbranden?

Dieet en pindakaas, helpt pindakaas buikvet te verbranden?

Dieet en pindakaas, helpt pindakaas buikvet te verbranden? In Nederland zijn de mensen gewend om beleg op het brood te doen. Een beleg dat erg geliefd is, is pindakaas. Pindakaas heeft echter wel het imago erg vet en ook nog zeer ongezond te zijn. Dit is jammer, want pindakaas is prima te combineren met een gezonde levensstijl. Pindakaas is ook goed te combineren tijdens het volgen van een dieet. Dit komt omdat pindakaas volgens onderzoekers namelijk veel gezonde voedingsstoffen bevat en volgens onderzoekers zou pindakaas zelfs buikvet helpen verbranden.

Pindakaas en pinda's

Pindakaas is een soort broodbeleg, dat wordt geproduceerd van zeer fijn gemalen pinda's. Pindakaas is voor het eerst geproduceerd in Verenigde Staten in 1893. Het product werd bedacht door Dr. John Harvey Kellogg. Dr. John Harvey Kellogg bedacht het recept van pindakaas op het moment dat men in de Verenigde Staten te maken had met een overschot aan pinda's. Ondanks dat pindakaas tegenwoordig wereldwijd gegeten wordt, is pindakaas nog altijd een product dat gemiddeld per persoon het meest wordt gegeten door Amerikanen. Naast de Verenigde Staten is pindakaas als broodbeleg zeer populair in:
  • Canada,
  • Turkije,
  • Engeland,
  • Nederland.

Pinda's (latijnsenaam: Arachis Hypogaea)

Pinda's worden in het Latijns Arachis Hypogaea genoemd. Daarnaast worden pinda's in Nederland en België ook wel genoemd;
  • aardnoot,
  • grondnoot,
  • olienoot,
  • apennoot.
Toch behoort de pinda niet tot de noten, maar tot de peulvruchten. De pinda groeit dan ook niet zoals bonen aan een boom, maar onder de grond aan de pindaplant. De pindaplant is een eenjarige plant, die net als alle andere peulvruchtdragende planten behoort tot vlinderbloemenfamilie (in het Latijn: Leguminosae oftewel Fabaceaeen). De pindaplant vindt zijn oorsprong in Zuid-Amerika en is vervolgens rond het jaar 1550 door Spanjaarden verspreid. De verspreiding was over tropische gebieden en subtropische gebieden in de gehele wereld. Tegenwoordig worden pinda's als handelsproduct vooral verbouwd in:
  • China,
  • Israël,
  • de Verenigde staten,
  • Egypte,
  • Argentinië,
  • Zuid-Afrika.

Dieet en pindakaas

Pindakaas bevat veel goede voedingstoffen het bevat onder anderen een hoog gehalte aan:
  • ijzer
  • vitamine E
Hierdoor is pindakaas een goed alternatief. Een alternatief vooral wanneer men vegetarisch eet of tijdens het afvallen het vlees vaker wil vervangen door vleesvervangers. Toch wordt pindakaas door velen gezien als een zeer ongezond product. Dit komt voornamelijk doordat pindakaas zeer veel vet en calorieën bevat. Dit in vergelijking met vele andere soorten broodbeleg. Deze vergelijking wordt weergegeven in onderstaande voedingswaardetabel.

Voedingswaardetabel broodbeleg

Soort broodbelegAantal calorieën per 100 gramAantal gram vet per 100 gram
Pindakaas62552
Jam2470
Chocoladehagelslag ( melk)45816
Chocoladepasta (melk)56336
Appelstroop2740

Gezonde vetten

Pindakaas mag dan in verhouding met veel andere soorten broodbeleg veel vet bevatten, toch is de vetsamenstelling in pindakaas zeker niet ongezond.
Het vet dat in pindakaas zit kent de volgende samenstelling en verhoudingen.
  • Enkelvoudig onverzadigde vetzuren (56%)
  • Meervoudig onverzadigde vetzuren (23%)
  • Verzadigde vetzuren (21%)
Vooral de enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetzuren die in pindakaas zitten, zijn zeer gezond. Zo zorgen onverzadigde vetzuren ervoor dat het goede cholesterol wordt verhoogd en het slechte cholesterol wordt verlaagd. Op deze manier stimuleren onverzadigde vetzuren het menselijk lichaam gezond te blijven en beschermen ze de mens tegen hart- en vaatziekten.

Vetverbranding

De onverzadigde vetzuren in pindakaas, zijn niet alleen goed voor de preventie van hart en vaatziekten, stimuleren ook samen met de vitamine E, die ook in pindakaas zit, om sneller en eenvoudiger vet te verbranden. Daarnaast zorgen ze ervoor dat de bloedtoevoer naar je spieren (grootverbruikers van calorieën) wordt verbeterd.

Hoeveel pindakaas mag men per dag eten?

Ook al blijkt pindakaas dus niet zo ongezond te zijn, dan dat het in eerste geval lijkt, ook zal pindakaas met mate gegeten moeten worden. De aanbevolen hoeveelheid pindakaas per dag is dan ook maximum 2 afgestreken eetlepels per dag. Dit komt er op neer dat men 2 eetlepels pindakaas kan verwerken in een smoothie of shake of ongeveer 2 boterhammen met pindakaas kan besmeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pindakaas, hoe maak je het en wie was de uitvinderPindakaas, hoe maak je het en wie was de uitvinderWie denkt er bij het met pindakaas besmeren van zijn boterham nou aan de uitvinder van pindakaas, of aan hoe pinda's gro…
Zelf pindakaas makenZelf pindakaas makenPindakaas is een zeer populair broodbeleg. Dit smeersel, gemaakt van pinda's, zit boordevol goede voedingsstoffen. Zo be…
Is Pindakaas gezond of ongezond?Is Pindakaas gezond of ongezond?''Pindakaas, daar word je groot van.''. Al vanouds wordt in Nederland een witte boterham met Calvé pindakaas gegeten, bi…
Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!In de wereld worden er veel noten gegeten. Noten bevatten, in verhouding met veel andere producten, vrij veel calorieën…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • www.wikipedia.org
  • www.e-gezonheid.be
  • www.food-info.net
  • www.morguefile.com
  • www.voedingswaardentabel.nl

Reageer op het artikel "Dieet en pindakaas, helpt pindakaas buikvet te verbranden?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 30-01-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Dieet
Schrijf mee!