InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Toppings en sausjes

Toppings en sausjes

IJs, cakejes, taart en sorbets met een lekker sausje of topping. Wie wil dat nou niet? Lekkere recepten om zelf een sausje of topping te maken voor over je dessert, die vind je hier.

Chocoladesaus

Ingrediënten

  • 225 gram chocolade, melk, puur of wit
  • 120 mililiter slagroom
  • 50 gram ongezouten boter

Bereiding

Met deze ingrediënten kun je 400ml chocolade saus maken.
De chocola moet je in stukjes breken en in een hittebestendige kom doen. Verhit de 120ml slagroom tot tegen het kookpunt, deze giet je over de chocola. Het geheel roer je tot de chocola gesmolten is. Daarna doe je de 50 gram ongezouten boter erdoorheen en dit roer je ook weer tot de saus glad en vloeibaar is. Je kunt de saus warm of koud serveren.

Toffeesaus

Ingrediënten

  • 115 gram ongezouten boter
  • 115 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 120 mililiter golden syrup
  • 120 mililiter slagroom
  • Halve theelepel vanille-extract

Bereiding

Voeg de ingrediënten samen en verwarm het tot de suiker is gesmolten, daarna laat je het mengsel 3 tot 4 minuten zachtjes koken. Hierna haal je de saus van het vuur en roer je er 120ml slagroom doorheen en een halve theelepel vanille-extract. De saus roer je goed door en je kunt hem daarna meteen serveren.

Vruchtensaus

Ingrediënten

  • 75 gram verse aardbeien
  • 50 gram extra fijne suiker

Bereiding

Prak de aardbeien en de suiker door elkaar, je kan meer suiker toevoegen naar eigen smaak. Om een gladde saus te maken, moet je het geheel door een zeef drukken. Je kunt ook andere vruchten gebruiken, bijvoorbeeld ananas, perziken, of mango's. Deze pureer je met de suiker naar je eigen smaak en 4 à 5 eetlepels citroen- of sinaasappelsap in een blender.

Karamel

Ingrediënten

  • 50 gram suiker

Bereiding

Strooi de 50 gram suiker over een met aluminiumfolie beklede bakplaat, zorg dat de suiker goed gelijkmatig verdeeld is over de plaat. Daarna zet je hem in de oven op 200 graden. Laat het ongeveer 6 tot 8 minuten in de oven staan, de suiker moet gesmolten en goudgeel zijn. Laat de karamel afkoelen tot je hem in stukjes kan breken. De stukjes kun je over je dessert strooien.

Chocolade-toffeesaus

Ingrediënten

  • 115 gram ongezouten boter
  • 115 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 120 mililiter golden syrup
  • 120 mililiter slagroom
  • Halve theelepel vanille-extract
  • 115 gram chocola

Bereiding

Je kunt voor deze saus hetzelfde recept gebruiken als voor de toffeesaus. Je moet het mengsel alleen een paar minuten langer laten koken, zodat het goed kleverig wordt. Daarna haal je de saus van het vuur en doe je hetzelfde als bij de toffeesaus, hierbij doe je ook nog de 115 gram chocola.

Lees verder

© 2012 - 2019 Ghostattack, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boekje: 500 ijsrecepten - Alex Barker

Reageer op het artikel "Toppings en sausjes"

Infoteur: Ghostattack
Laatste update: 13-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Desserts
Schrijf mee!