InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Hier zijn de whoopies, vergeet de cupcakes!

Hier zijn de whoopies, vergeet de cupcakes!

Hier zijn de whoopies, vergeet de cupcakes! Cupcakes, de trend van 2011, zijn al een tijdje out. Na de cupcakes waren de whoopies in! Whoopies zijn een soort sandwichachtig gebakje met vulling tussen. Hun oorsprong gaat honderden jaren terug in de tijd. Volgens sommigen zouden de bedenkers van de whoopies de Amish uit Pennsylvania zijn. Net als cupcakes kan je whoopies in verschillende kleuren en in verschillende smaken maken. In of out, maakt niet uit: een lekker gebakje gaat er altijd wel in!

Oorsprong van de whoopies

Pennsylvania

Volgens sommige bronnen komen whoopies van de Amish in Pennsylvania in de Verenigde Staten. Voor hen was de whoopie een luxueuze traktatie. De benaming zou komen van de uitroep die Amish-kinderen (en mannen) van vreugde slaakten bij het zien van de koekjes, namelijk Whoopie!

New England

Andere bronnen spreken dan weer van New England als bakermat van de whoopie. Hoe het ook zij, de whoopies zijn al meer dan honderd jaar oud en al erg ingeburgerd in de Verenigde Staten. Vooral de chocoladeversie met marshmallowvulling en de pompoenversie met room en botervulling zijn er toppers. In de States vind je whoopies in tankstations en in trendy koffiebars. En na Amerika kwamen de whoopies dus ook onze richting uit!

Hoe zien whoopies er uit?

Whoopies zijn twee ronde koekjes die je kan maken in allerlei kleuren. De koekjes hebben iets weg van de Franse macarons, maar de textuur is veel zachter. Tussen de twee koekjes spuit je een vulling. Zo krijg je iets dat op een zoete sandwich lijkt. Als kers op de taart kan je de whoopie dan ook nog eens door bijvoorbeeld hagelslag draaien, zodanig dat deze aan de vulling blijft kleven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de whoopie een echte caloriebom is. Zijn bijnaam is dan ook niet voor niets BFO of Big Fat Oreo. De whoopie is een flink pak groter dan een cupcake en het recept is heel wat eenvoudiger.

Whoopies: het basisrecept

Ingrediënten

Om zo'n 15 whoopies te maken heb je volgende ingrediënten nodig:
  • 120 g boter
  • 100 g suiker
  • 2 eieren
  • 250 g bloem
  • 1 kl chemische gist
  • 150 ml melk

Bereiding

Klop de boter en de suiker tot een wit uitslaande massa. Voeg daarna de eieren toe. Bestrooi met de gezeefde bloem en het gist. Voeg de melk toe en klop of mix het geheel glad. Verwarm de oven voor op 180°C. Bedek de bakplaat met bakpapier. Met twee eetlepels laat je 30 kleine hoopjes beslag op de bakplaat vallen. Tussen elk toefje moet je ongeveer 2 centimeter laten, zodanig dat de koekjes tijdens het bakken niet in elkaar vloeien. Je bakt de whoopies gedurende 10 minuten. De koekjes moeten zacht aanvoelen wanneer ze klaar zijn. Laat afkoelen.

Whoopies: verschillende variaties

Chocolade-whoopies gevuld met kwarkcrème

Om chocolade-whoopies te maken, voeg je aan het basisrecept 70 g bittere chocolade toe, die je eerst hebt laten smelten au bain marie.
Voor de vulling heb je nodig:
  • 150 g kwark/verse kaas (bv. Saint-Môret)
  • 2 el vanillesiroop
  • 1 el glaceersuiker
  • 75 ml vloeibare room
  • stukjes chocolade

Meng de verse kaas met de suiker en de vanillesiroop. Klop de room op en spatel door de crème. Doe de crème in een spuitzak met mondstuk en verdeel over de helft van de koekjes. Dek af met een tweede koekje. Versier met stukjes chocolade.

Whoopies met lavendel

Bij het basisrecept voeg je merg uit ½ vanillestok en 2 el lavendelsiroop. Met het bekome beslag maak je weer 30 hoopjes op je bakplaat. Laat 10 minuten bakken en daarna afkoelen.

Voor de vulling heb je nodig:
  • 40 g boter
  • 3 el suiker
  • 150 g marshmallowcrème

Klop de boter met de suiker tot een schuimige massa. Voeg marshmallowcrème toe en vul de spuitzak met stervormig mondstuk met de crème. Spuit de crème op de helft van de koekjes en dek af met een tweede koekje. Dien koud op.

Geef je whoopies vrolijke kleurtjes

Op deze manier kan je dus eindeloos variëren. Wil je oranje whoopies, dan voeg je sinaasappelsiroop toe. Wil je rode whoopies, dan voeg je grenadinesiroop toe aan het basisrecept. Wat dacht je van groene whoopies met muntsiroop met een heerlijke chocoladevulling er tussen? Of een chocoladewhoopie met een muntvulling? Loopt het water je al in mond? Rep je dan naar de keuken en probeer de lekkernij van 2012 snel uit!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cupcakes, cake pops en whoopiesCupcakes, cake pops en whoopiesCupcakes zijn bekend bij de meesten onder ons, maar wat zijn nu eigenlijk cake pops en whoopies? Ontdek de moderne baktr…
Whoopies bakkenWhoopies bakkenWhoopies. De naam alleen al vraagt naar meer. Wat zijn whoopies? Zijn whoopies lekker? En hoe bak je deze lekkernij zelf…
Cupcakes maken en versierenCupcakes, lekkere en vrolijke cakejes. Je kan ze gemakkelijk zelf maken en het is erg leuk, ook met kinderen. Maar wat i…
Macarons: de zoete hit uit ParijsMacarons: de zoete hit uit ParijsDe zoete luchtige kleurrijke eiwitschuimkoekjes met crème of ganache vulling met verschillende smaken zijn befaamd in Fr…
Frosting receptAls je cupcakes of cake pops gaat maken of een taart gaat vullen, heb je vaak een frosting, of anders genoemd: botercrèm…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bogitw, Pixabay
  • De Zondag 22 januari 2012
  • Weekend.knack.be
  • www.girlscene.nl
  • Mycakes.nl

Reageer op het artikel "Hier zijn de whoopies, vergeet de cupcakes!"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 12-06-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Koken met kinderen
Schrijf mee!