InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Cupcakes maken en versieren

Cupcakes maken en versieren

Cupcakes, lekkere en vrolijke cakejes. Je kan ze gemakkelijk zelf maken en het is erg leuk, ook met kinderen. Maar wat is nu het goede recept voor cupcakes en waar kun je de benodigdheden kopen? In dit artikel vind je ook handige tips en weetjes. De cupcakes zijn op dit moment helemaal in. Deze rage is overgewaaid uit Amerika, waar het al veel langer bestaat. Het eerste cupcake-recept is uit 1828. Cupcakes werden in die tijd gegeten bij luxe theekransjes. Een cupcake is eigenlijk niets meer dan een klein cakeje, versierd met wat jij lekker vindt. De basis van de cupcake is boter, eieren, bloem en suiker.

Cupcakes maken

Je kan allerlei leuke cupjes kopen tegenwoordig waar je de cakejes in kunt maken. Daarnaast kun je de cupcakes vullen en versieren hoe jij dat wilt. De cakejes worden vaak gemaakt in vanille- of chocoladesmaak.

Recept

Op internet circuleren heel veel recepten rond om lekkere cupcakes mee te maken. Als je het simpel wilt houden dan kun je zakken met mixen kopen. Sommige mensen gebruiken ook een beetje kleurstof om gekleurde cupcakes mee te maken.

Vullen

Het vullen van cupcakes geeft net wat extra luxe aan het cakeje. Cupcakes vullen lijkt op het eerste gezicht moeilijk, maar dat valt reuze mee. Als je een paar cupcakes gevuld hebt, dan krijg je er vanzelf een handigheid in. Je kan heel veel vullingen maken voor cupcakes. Het makkelijkste is jam. Jam kun je in heel veel smaken krijgen, daarmee kun je al eindeloos variëren. Je kan echter ook kiezen voor een vulling chocolademousse of tobleronevulling. Maar ook banketbakkersroom wordt vaak gebruikt. Klik hier voor een overzicht van vullingen die je kunt gebruiken.

Versieren

Cupcakes versieren kun je ook op allerlei manieren doen. Veel gebruikt zijn marsepein, frostings en icings. Daarnaast zijn er allerlei snoepjes, balletjes, sterretjes en nog veel meer om het geheel nog feestelijker te maken.
Voor de marsepein zijn er veel uitstekers in omloop in allerlei vormpjes. Ook marsepein is in zowat alle kleuren verkrijgbaar en met kleurstof kan je zelf ook kleuren maken.

Als je je cupcake met marsepein gaat versieren is het aan te raden om het cakeje eerst af te smeren met botercrème. Botercrème bestaat uit boter en poedersuiker en is simpel zelf te maken, je houdt als verhouding 1:1. Voorbeeld: 100 gram (room)boter en 100 gram poedersuiker. Als je je botercrème zoeter wilt voeg dan meer poedersuiker toe. Je kan ook zakjes kopen met mix voor botercrème, dan heb je vaak wat minder een botersmaak.

Waar koop je de benodigdheden?

Er verschijnen steeds meer winkeltjes waar je spullen kunt kopen om taarten en cupcakes mee te maken. Vaak zijn het lokale winkeltjes die adverteren in de plaatselijke krant of waar je toevallig van hoort of langs komt. Xenos verkoopt ook verschillende artikelen. Denk aan bakvormen, kookboeken, cupcake standaards, bewaardozen, marsepein, versiering voor cupcakes en ze hebben ook chocolade drops (chocolate chips), dit is bakvaste chocolade die je in cookies, cupcakes en muffins kunt gebruiken. Normale chocolade smelt namelijk in het beslag. De Leukste Taarten Shop is een van de grootste online winkels op het gebied van cupcakes, taarten enzovoorts. Hier vindt alles wat je nodig hebt. Ook taartshoppie.nl is een bekende winkel. In de supermarkt zie je ook steeds meer benodigdheden om cupcakes mee te maken. Dr.Oetker heeft een uitgebreid assortiment. Daar zijn zelfs complete pakketten waarmee je aan de slag kunt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.cupcakesenmuffins.nl

Reageer op het artikel "Cupcakes maken en versieren"

Reactie

Kimberley, 10-12-2013 10:38 #1
Waarom staat er nergens op een site de benodigdheden van een cup cake!

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 26-10-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!