InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Salades uit Spanje als bijgerecht of volledige maaltijd

Salades uit Spanje als bijgerecht of volledige maaltijd

Salades uit Spanje als bijgerecht of volledige maaltijd Als men in Spanje een restaurant bezoekt dan is het normaal dat er vooraf een salade gepresenteerd wordt. Dit kan een salade zijn die bestaat uit ijsbergsla, komkommer, tomaat, uien en olijven maar er zijn ook prachtige variaties mogelijk afkomstig uit diverse streken in Spanje. De meeste van deze salades zijn thuis goed te maken en kunnen in de zomer de warme maaltijd vervangen als men gebruik maakt van de juiste producten en de salade vergezeld laat gaan met stokbrood.

Waarom salades uit Spanje

Omdat Spanje gedurende het hele jaar veel meer zonuren heeft dan de Noordelijke landen hebben zij de mogelijkheid om kropsla, tomaten, paprika en komkommer al vroeg te laten rijpen. Hieruit ontstaat dan de basis voor een salade de ensalada mixta die bestaat uit verse kropsla met grote stukken tomaat en scherpe uienringen. Hier voegt men een handvol olijven aan toe. Als men in Spanje uit eten gaat dan zal deze salade in restaurants meestal op tafel gezet worden vergezeld van stokbrood en aioli. Alleen al aan groene slasoorten verbouwt men in Spanje op 37000 ha aan grond de salades en dat is bijna een miljoen ton per jaar.

Groentetuin van Europa

Het klimaat is erg gunstig in het zuiden van Spanje. De meeste salade komt dan ook uit de omgeving van Murcia. Deze omgeving wordt wel de groentetuin van Europa genoemd. De salade die in Spanje het meest wordt verkocht is de lechuga Romana en deze lijkt wat op onze andijvie. De salade is steviger dan de ijsbergsla die ook in Spanje steeds meer verbouwd wordt. Salade maakt men in Spanje altijd aan met koudgeperste olijfolie, citroensap of azijn en wat zout. Naast de gewone ensalada mixta kennen we nog een aantal salades die ons de gelegenheid bieden om zelf te experimenteren. We kunnen hierbij denken aan:
  • Ensalada catalana
  • Ensalada asada
  • Ensalada de habas tiernas
  • Ensalada de Mar
  • Ensalada Murciana
  • Endibias con cabrales

Ensalada catalana

Hierbij gebruiken we tomaten die nog niet geheel gerijpt zijn met gebakken reepjes paprika, artisjokkenharten (vers of uit blik), daarnaast garneren we met gekookte eieren, ansjovis en stukjes butifarra worst (verkrijgbaar in Nederland in speciaalzaken). Ook chorizo is hiervoor geschikt.

Ensalada asada

Hierbij nemen we stukjes gebakken paprika die we mengen met tomaat, gebakken aubergine en ui. We vermengen deze met knoflook, olijfolie en citroensap. Paprika mag ook vers worden toegevoegd zonder te bakken.

Ensalada de habas tiernas

We koken jonge tuinbonen en vermengen deze met tomaat, lente uitjes en sardines uit blik. Voor deze salade is het ook leuk om kleine kerstomaatjes te gebruiken. Deze salade is vooral erg lekker met ons Nederlandse grof bruinbrood. Wat kleine reepjes uitgebakken spek erbij zijn heerlijk.

Ensalada de Mar

Het moge duidelijk zijn dat hier sprake is van een salade van zeevruchten. Denk aan gekookte mosselen met garnalen en stukjes inktvis of stukjes gekookte kabeljauw of koolvis. Een blikje zalm toevoegen als men grotere hoeveelheid nodig heeft. Voeg champignons en kappertjes erbij en meng het geheel met citroensap. Garneer ook met plakjes citroen.

Ensalada Murciana

Hierbij nemen we verse en vooral rijpe tomaten met gebakken reepjes paprika, ui en kappertjes. We voegen een blikje tonijn of zalm toe en garneren met olijven.

Endibias con cabrales

Hierbij gebruiken we blaadjes witlof als basis. Daarop leggen we een mousse van cabrales. Dit is de blauwschimmelkaas uit Asturië. In Nederland kunnen we hiervoor de roquefort kaas nemen of andere blauwschimmelkaas. Deze vermengen we met wat room, citroensap, zout en peper. Erg lekker om wat walnoten toe te voegen en eventueel enige rozijnen.

Variaties op bovenstaande salades kunnen maaltijd compleet maken

Het spreekt voor zich dat deze recepten basisrecepten zijn van salades. Men kan zelf vele variaties toepassen met diverse vlees- of vissoorten. Tevens zijn er mogelijkheden om stukjes kaas te gebruiken. Ook zijn kappertjes, stukjes asperges, mais, komkommer en radijs maar ook amandelen en noten zijn goede producten om toe te voegen aan een salade. Ook de salade zelf kan men variëren met lollo rosso of krulandijvie. Maar ook eikenbladsalade, veldsalade en rucola zijn heerlijk te combineren. Indien we in de zomer een salade maken dan kan men ook variaties maken met vruchten.

Olijven

Niet iedereen houdt van de smaak van olijven en daarom is het goed om deze apart te serveren. Er zijn zwarte en groene olijven en soms zijn deze gevuld met stukjes knoflook of amandel.

Vruchtensalade

Een vruchtensalade van verse vruchten is een goed begin van elke maaltijd. Kies voor verse stukjes meloen en garneer met blauwe of rode bessen. Stukjes appel en/of peer en eventueel stukjes ananas vormen de basis van een vruchtensalade.
Deze salade kan men combineren met een van de bovenstaande basissalades maar het is ook lekker om een aparte vruchtensalade naast de andere te plaatsen zodat ieder zichzelf kan bedienen. Met wat stokbrood kan men zo snel een voedzame maaltijd op tafel brengen.
Gerelateerde artikelen
Spaanse keuken: Spaanse zomersaladesSpaanse keuken: Spaanse zomersaladesMakkelijke en snelle verfrissende salades uit Spanje. Heerlijk voor in de zomer, maar ook ideaal als voorgerecht. Een le…
De volle maaltijdsalade voor de herfstDe volle maaltijdsalade voor de herfstDe salade is ideaal in de zomer. Lekker fris en licht verteerbaar en dan is de overgang naar de vaste pot in de winter e…
Recepten salades met rauwe hamRecepten salades met rauwe hamSalades zijn altijd lekke, maar zeker in de warmere seizoenen worden ze veelvuldig gegeten. Want het is lekker, verfriss…
Traditionele Spaanse recepten uit CataloniëTraditionele Spaanse recepten uit CataloniëZowel in het verleden als heden neemt de Catalaanse keuken een belangrijke plaats in de wereldtop in. Door haar rijkdom…
Huzarensalade en vissalade uit grootmoeders keukenHuzarensalade en vissalade uit grootmoeders keukenGedurende de wintermaanden is het erg gezellig om wat vrienden uit te nodigen en daarbij samen een hapje te eten. Je wil…
Bronnen en referenties
  • Culinaria Espana.

Reageer op het artikel "Salades uit Spanje als bijgerecht of volledige maaltijd"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 29-10-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!