InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kalkoen op het kerstmenu?

Kalkoen op het kerstmenu?

Kalkoen op het kerstmenu? Het is jaren oubollig geweest, maar de kalkoen op het kerstmenu is weer terug. Kalkoen lijkt eenvoudig te bereiden, maar vaak is de kalkoen toch te droog. Verder durven we de smaak niet met een lekkere vulling aan te vullen, of zijn we weinig creatief met saus. Dit terwijl kalkoen zich bij uitstek leent om er heerlijk mee te uit te proberen. Kalkoen is erg veelzijdig ... en daar staan de meeste mensen niet bij stil. Behalve de traditioneel gebraden kalkoen, kan de kalkoen geroosterd worden, gestoofd, kan de kalkoen prima in de samengestelde gerechten, kan er pate van gemaakt worden en kunnen we de kalkoen met de de lekkerste materialen vullen. Hier kiezen we voor de meer traditionele kalkoen en de gevulde kalkoen. Maar varieer naar smaak ... mogelijkheden te over.

Gevuld kalkoen met kastanjes

Ingrediënten

  • 1 kalkoen van zo’n 3,5 kilo
  • 1 fles sherry
  • 20 kastanjes
  • 150 gram rundergehakt
  • 1 rode ui
  • 2 wortels
  • 2 stengels bleekselderij
  • 8 sneetjes witbrood
  • 2 takjes rozemarijn
  • margarine
  • olijf- en zonnebloemolie
  • peper en zout

Bereiding

Kalkoen
De gewassen en drooggedepte kalkoen moet eerst met olijfolie ingesmeerd worden. Doe naar smaak een klein beetje zout aan de binnenkant.

Vulling
Maak een inkeping in de kastanjes en pof ze ca. 15 minuten in hete olie. Vervolgens af laten koelen, pellen en doormidden snijden. Verhit de boter in de hapjespan en doe er de rulle rundergehakt in, de klein gemaakte ui, wortel en selderij. Als het rundergehakt gaar is voeg je het geheel samen met de kastanjes. Meng het geheel goed en doe er een klein gemaakt sneetje brood bij, verder de rozemarijn en wat peper en zout naar smaak.

Samenvoegen
Doe nu een beetje vulling in de halsholte van de kalkoen en naai het dicht. Vul vervolgens de buikholte met de rest van de vulling en plaats een boterham om de vulling er goed in te houden. De poten bij elkaar binnen en de kalkoen in een flinke ovenschaal leggen. Giet warm gemaakte zonnebloemolie over de kalkoen. Zo verzegel je de kalkoen. Nu kan de kalkoen in de oven en zorg dat deze op zo’n 180 graden staat. Voor 3,5 kilo moet je uitgaan van zo’n 2 uur gaartijd. Regelmatig wat sherry over de kalkoen gieten. Als de kalkoen uit de oven komt nog een paar minuutjes laten ”rusten”, voordat deze opgediend wordt. Als je de kalkoen wat langer laat liggen, leg er dan folie overheen. Anders koelt de kalkoen mogelijk te snel af.

Traditionele kalkoen

Ingrediënten

  • 1 kalkoen van zo’n 4 kilo
  • 5 dl halfvolle melk
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 5 sneetje witbrood
  • roomboter
  • nootmuskaat
  • verse zwarte peper en zout

Bereiding

Kalkoen
Zet de oven aan op zo’n 200 graden en leg de kalkoen in een grote ovenschaal. Neem voldoende peper en zout en wrijf er de kalkoen ruimhartig mee in. Smelt vervolgens de boter in een pan en dompel er een schone theedoek in. Haal deze er vervolgens weer uit en leg hem goed over de kalkoen. Giet zo’n 3 dl water in de ovenschaal bij de kalkoen en zet het geheel in de oven. Braad de kalkoen zo’n 3 uur lang en giet regelmatig het vocht uit de ovenschaal over de kalkoen. Zodra de kalkoen gaar is (prik er even in om te zien of de sappen er ook daadwerkelijk uitkomen) leg je deze op een schaal, theedoek verwijderen, folie er overheen en de kalkoen even laten “rusten”.

Sausje
Maak er een lekker en eenvoudig sausje bij en giet hiervoor de melk in een pannetje. Doe er de knoflook en ui bij. Breng het geheel voorzichtig aan de kook. Als het geheel aan de kook is kan de knoflook en ui er uitgehaald worden en voeg vervolgens klein gemaakt brood toe. Zorg dat het een lekker dikke substantie wordt en doe er vervolgens wat nootmuskaat en zout bij om het af te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Isfara, Pixabay

Reageer op het artikel "Kalkoen op het kerstmenu?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-12-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!