InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gebraden kalkoen

Gebraden kalkoen

Een gebraden kalkoek op tafel met de feestdagen is natuurlijk enorm lekker, maar hoelang ben je er nu mee bezig? Wat heb je allemaal nodig? Maar wat als koken niet een ding is die voor jou is weggelegd? Dit recept is makkelijk te begrijpen en zeer eenvoudig te volgen. Voor iedereen die geen kok is en toch een lekkere maaltijd op tafel wil zetten met speciale dagen, kan dit recept volgen en voor je het weet zit je aan tafel van dit heerlijke recept te genieten. Gebraden kalkoen wordt veel gemaakt op de kerstdagen.
Het is ook een traditie om op Thanksgiving Day kalkoen te eten en er wordt dan ook aan deze dag gerefereerd als Turkey Day (Kalkoendag).

Dit recept is een Sterrecept, geschikt voor ongeveer 8 tot 10 personen.
De bereidingstijd van dit recept is ongeveer 3 uur.

Benodigdheden:

  • 1 babykalkoen van ongeveer 3 kilo
  • 500 gram half om half gehakt
  • 150 gram ontbijtspek
  • 100 gram champignons
  • Zout
  • Peper
  • 3,5 dl water
  • Worchestershire saus
  • 2 papieren manchetten
  • Tijm
  • Ei
  • 1 beschuit of paneermeel
  • Nootmuskaat
  • Boter

Voorbereiding.

Was de kalkoen met water en dep hem droog met keukenpapier, bestrooi de kalkoen met zout, peper en tijm en wrijf dit er goed in. Versnipper 100 gram champignons.

Bereiden.

Pak het gehakt, doe 1 eetlepel paneermeel of beschuitkruimels door het gehakt, voeg 1 eetlepel eiwit, zout, peper en nootmuskaat erbij. Meng dit met elkaar en doe je de champignons erbij, maak dan 2 grote gehaktballen van deze gehakt, rol ze nog door de paneermeel. Verhit de margarine tot de schuim wegtrekt en bak de gehaktballen in 20 minuten gaar en bruin.

Vul de kalkoen met het gehakt, en maak de opening vast met een saté stokje of bind hem vast met touw. Verhit de boter in een braadslee, en leg de kalkoen erin, doe er plakjes ontbijtspek over, en zet de kalkoen in het midden van de oven op 150 graden of stand 2 en braad de kalkoen voor 2 uur lang. Af en toe dien je de kalkoen te bedruipen met de sappen die in de braadslee liggen. Na de 2 uur zet je de oven op 175 graden, en braad de kalkoen hier nog ongeveer 15 minuten in, zodat de kalkoen een mooi bruine en krokante laagje krijgt. Haal de kalkoen uit de oven, en maak de jus af met de sappen die van de kalkoen in de braadslee terecht zijn gekomen, voeg hier water aan toe en 1 theelepel worchesterhiresaus. Verwijder de saté stokje of het touw en schuif 2 papieren manchetten om de poten. Serveer de kalkoen op een voorverwarmde vleesschoten op.

Wist je dat

  • Je de papieren manchetten kunt kopen bij een boekhandel?
  • Een restje kalkoen in plakjes op de brood kunnen worden gedaan?
  • En of van een restje kalkoen Ragout van kunt maken?
  • Je de kalkoen kunt versieren met sla, tomaat, spruiten en peterselie?

Overige mogelijkheden

De volgende vullingen zijn ook heel lekker voor in een gebraden kalkoen:

Appelvulling

Neem 5 jonathan, of jona gold appellen, schil de de appels, boor de klokhuizen eruit en snij ze in vieren, doe deze dan in de kalkoen.

Pruimenvulling

Neem 250 gram gedroogde pruimen, laat deze voor 12 uur lang weken. En ontpit ze dan.
© 2009 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gebraden kalkoen"

Infoteur: Antrax
Gepubliceerd: 26-02-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!