InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept Red velvet cupcakes met cream cheese frosting

Recept Red velvet cupcakes met cream cheese frosting

Recept Red velvet cupcakes met cream cheese frosting Cupcakes bakken is ongelooflijk populair. Er zijn vele cupcake recepten online te vinden waarvan sommigen populairder zijn dan anderen. Standaard cupcakes zijn niet goed genoeg meer: bijzondere cupcakes winnen steeds meer terrein. Zoals de red velvet cupcake: een rode cupcake met een fluweelzachte smaak. En met het roomkaas glazuur helemaal niet te versmaden. Eet smakelijk!

Ingrediënten voor ongeveer 11 à 12 red velvet cupcakes:

  • 1 ¼ kop* bloem
  • 2 tbsp* cacaopoeder
  • ½ tsp* bakpoeder
  • ½ tsp baksoda of zuiveringszout**
  • ¼ tsp zout
  • ¼ kop ongezouten boter op kamertemperatuur
  • ¾ kop kristalsuiker
  • ¾ kop karnemelk
  • 1 ei
  • 1 tsp vanille extract
  • Rode voedingskleurstof

* tegenwoordig zijn er handige ‘lepeltjes’ te koop in kookwinkels waarop de maten tbsp (tablespoon), tsp (teaspoon) staan aangegeven. Echte ‘cups’ vind je ook in de kookwinkel. Voor natte ingrediënten vind je soms de cupmaat ook op je maatbeker. 1 ¼ kop (cup) bloem is ongeveer 150 gram. ¼ kop boter is ongeveer 50 gram. ¾ kop kristalsuiker is ongeveer 150 gram. ¾ kop karnemelk is ongeveer 180 ml.
** in de toko te koop onder de naam Baking Soda

Bereiding van de red velvet cupcakes:

Verwarm de oven voor op 175 graden (gasstand 4, heteluchtoven ongeveer 155 graden). Vul je muffinbakblik met papieren cupcake vormpjes en zet deze even weg. Mix de boter en de suiker tot deze gemengd zijn. Voeg het ei en de vanille extract toe en mix door. Meng in een kom de bloem, de cacaopoeder, het bakpoeder, de baksoda en het zout samen met een lepel. Voeg de helft van deze droge ingrediënten toe aan de boter-suiker-ei-vanille-mix en mix (lage stand anders stuift het je keuken in!) door. Voeg daar meteen de helft van de karnemelk bij. Mix tot een homogene massa. Mix daarna de rest van de droge ingrediënten en de andere helft van de karnemelk er door. Spatel zoveel rode voedingskleurstof door dit mengsel heen totdat het mengsel een mooie fluweel dieprode kleur krijgt. Vul je papieren cupcakes vormpjes in het muffinbakblik tot ongeveer 2/3 met dit mengsel (gebruik een ijsschep voor makkelijk en knoeivrij vullen van de vormpjes) en bak in de oven gedurende 15 tot 20 minuten. Prik na ongeveer 15 minuten met een cocktailprikker in de cupcakes. Blijft er geen deeg aan de prikker hangen dan zijn je cupcakes klaar. Blijft er wel deeg aanhangen, zet ze nog even terug in de oven en controleer dan na 2 minuten nogmaals of ze gaar zijn. Laat ze tenslotte afkoelen in de muffinpan.

Red velvet cupcakes zijn niet compleet zonder de glazuur van roomkaas: de cream cheese frosting. Hier volgt het recept:

Ingrediënten voor de cream cheese frosting:

  • 2 koppen poedersuiker (of suikerbakkerspoeder)
  • 4 oz* zacht roomkaas op kamertemperatuur (niet kouder)
  • 2 tbsp ongezouten boter op kamertemperatuur (niet kouder)
  • 1 tbsp melk
  • 1 tbsp vanille-extract

* 1 oz is 28,3 gram. 4 oz is dus bijna 115 gram

Bereiding van de cream cheese frosting:

Meng de poedersuiker met de roomkaas, de boter en de vanille-extract in een kom. Mix tot een homogeen mengsel. Voeg zoveel melk toe totdat het mengsel romig is maar niet te dun. Zet op een (wegwerp) spuitzak een spuitmond met grote ronde opening. Vul de zak met de frosting en spuit deze in mooie toeven op ongeveer 2/3 van de cupcake. Vul niet de hele bovenzijde van de cupcake op. Deze frosting is namelijk zeer zoet en calorierijk waardoor de verhouding tussen de cake en het glazuur anders niet meer klopt. Laat de versierde cupcakes tenminste 15 minuten opstijven in de koelkast.
Dat is….. als je zolang kunt wachten?!

Eet smakelijk!!!
© 2011 - 2019 Dierendokter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Recept: Laura Vitale: Laura in the kitchen
  • http://www.smulweb.nl/artikelen/140009/Maten-en-gewichten

Reageer op het artikel "Recept Red velvet cupcakes met cream cheese frosting"

Infoteur: Dierendokter
Laatste update: 30-08-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!